Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal studioutrustning med begränsad ekonomi.

Produkter
(logga in för att koppla)
En bättre kamera gör varken till eller från. Det finns ingenting som helst i bildens brister som beror på kamerans begränsningar.

Det är lite som att byta sin sin gamla Corvette mot en Bugatti Veyron för att man bara älskar känslan av att åka snabbt med handbromsen i.

Om objektivet är nu trasigt så skulle du dock sannolikt få bättre bilder genom att köpa ett nytt. Canon 85/1.8 får du för en bråkdel av pengar av vad en 5D mk2 kostar. Möjligen att brännvidden blir något lång på en 30D.

Istället för att underexponera bilden borde du testa att exponera bilden korrekt och sedan göra den mörkare i efterbehandlingen, då slipper du bruset.

För att få en svart tröja att framträda från den svarta bakgrunden skulle jag kicka lite med en rim light snett bakifrån.
I see, dock har jag aldrig tänkt mig en Mark2, men i vilket fall, I get your point.

Placera modellen så långt ifrån bakgrunden som möjligt, placera softbox/paraply så nära som möjligt utan att de syns i bilden nu borde det inte vara några problem med att behålla bakgrunden mörk (http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law), använd gobos/flaggor för att försäkra dig om att det inte är ljusspill från blixtarna som spiller ut på modellen, och om du har problem med att mörka kläder flyter ihop med bakgrunden kan du införskaffa 2 ljus som du placerar som "kickar" 45 grader bakom modellen på höger resp vänster sida, dessa kommer att deffinera modellen genom att skapa en ljuskontur runt modellen, se även till att använda flaggor på dessa så de inte spiller på bakgrunden eller in i kameran

Något jag ska testa idag, kicker-ljus bakifrån har jag faktiskt försökt med, men jag kan säga att resultatet kanske inte blev hundraprocentigt, eftersom vi bara har 3 blixtljus/former utav ljus.

Tack för eran tid och hjälp.
 
Det borde räcka med tre blixtar. Testa följande rigg.

• En blixt som key light som på motivet. Eventuellt komplettera med en reflexskärm för att kontrollera skuggor.

• En svag blixt på bakgrunden

• En svag blixt snett bakifrån på modellen för att få fram konturen. Eventuellt skärma av med en svart skärm på sidan för att slippa ströljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.