Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal optik för produktfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Behöver tips, råd, eller bara åsikter!

Funderar nämligen på att rensa lite bland gluggarna och kanske byta ut en eller flera.

Jag har en liten "studio" med blixtar etc och tar en hel del bilder av små produkter, främst smycken.

Om man fick välja fritt, vad skulle man då satsat på?

Bilagor

• berlocker.jpg
    berlocker.jpg
    71.7 KB · Visningar: 1,152
Canon förståss!

Canon har tre objektiv med både shift- och tiltmöjlighet! Dessa måste vara optimalt för produktfoto. Med dessa kan du lägga skärpeplanet var du vill samt rätta upp perspektiven. ( De heter TS i förnamn och kostar runt 12 lök) På bilden skulle du då kunna lägga skärpeplanet så att skärpan låg längs med kedjan och hela prylen blev skarp.

Hujedanemej. TS-objektiven verkar avancerade pryttlar. Nån som kan länka exempel på vad man kan åstadkomma med dem? Och klarar en vanlig dödlig att få nåt vettigt ur dem?

tack för länk, nu förstår jag bättre vad TS kan åstadkomma. Men på mig verkar det som om man har bäst nytta av det när man plåtar relativt stora objekt? På mindre, som smycken, kanske man inte kan utnyttja egenskaperna jmf med icke-TS optik?

En uppenbart speciell lins, ingen tvekan om det.

Om man skulle ha ett "vanligt" objektiv, alltså inte ett TS, finns det kanske inget som kan kallas "optimalt" då? Har en 30D så EFS 17-55/2.8 IS kanske vore en idé?

(en sån glugg kan man ju ha som allround med...)

Jomans skrev:
tack för länk, nu förstår jag bättre vad TS kan åstadkomma. Men på mig verkar det som om man har bäst nytta av det när man plåtar relativt stora objekt? På mindre, som smycken, kanske man inte kan utnyttja egenskaperna jmf med icke-TS optik?

Inte alls...

Kika på din egen bild av smycket. Där kedjan redan hamnat utanför vad man kan kalla godtycklig skärpa. Jag vill på intet sätt kritisera din bild, då oskärpa lika gärna kan vara önskad i en bild.

Men som produktfoto kanske konsumenten önskar syna produkten i "sömmarna", och i såna fall är ju PC respektive TS objektiven oumbärliga.

Klart man kan köra med vidare vinkel för att öka skärpedjupet, men då riskerar man ju att tappa proportionerna av produkten.

Nja, nu är ju det korta skärpedjupet i just den bilden med vilje. Jag varierar mellan den typ av bild, och med bilder där hela objektet är skarpt (som i den bifogade bilden nedan).

Det vore intressant med ett alternativt förslag till ett TS-objektiv, bland de mer "normala" linserna. Någon av er som oxå pysslar med produktfoto (mindre objekt) - vilka favoritgluggar använder ni isåfall?

Bilagor

• bodil.jpg
    bodil.jpg
    64.5 KB · Visningar: 981
Om vi nu ska lämna TS objektiven och efter att ha kollat din fotoväska skulle jag säga att ditt Canon 100/2,8 macro är ett bra alternativ. Som komplement skulle jag väla ett annat fast med mindre brännvidd t ex ett skarp 50mm som Canons 50/1,4 USM som på din 30d motsvarar 80mm på FF.

Ett ännu billigare förslag på 50mm är Canon 50/1,8 II som optiskt sett håller toppklass men där plastigheten förstör en del av känslan.

Med TS-objektivet kan du välja mer fritt var skärpan ligger och hur mycket eller lite skärpedjup du vill ha, och även få hela objektet i fockus även vid stora blädaröppningar för att sudda ut en bakgrund. Borde vara det bästa (om än också dyraste) valet för små produkter. Det fungerar också med mellanringar eller telekonverter för att ändra förstoring och avstånd.

Ett makroobjektiv är ett annat alternativ, välj brännvidd efter hur stort arbetsavstånd du vill ha.

hailstorm skrev:
då kommer en följdfråga... mellanringar på 24/3.5L... hur möjligt är det?

Inte speciellt användbart... med 12mm mellanring ligger fokus ett par centimeter framför frontlinsen, med 20mm ungefär i jämnhöjd med fronten och med 36mm någonstans inne i objektivet. :)

Photozone.de har nu testat TS-E 90, se

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_90tse_28/index.htm

Deras sammanfattande omdöme är:

The Canon TS-E 90mm f/2.8 is an interesting lens for those seeking the maximum of perspective and depth-of-field control - at a price of around ~1250 US$/Euro. Technically the lens is about as good as it gets including excellent resolution, absent CAs and zero distortions. When choosing neutral TS settings the lens shows only marginal vignetting at f/2.8 but the more you push the TS feature to the max the problem increases accordingly (1.5EV at the most extreme setting). The build quality is exceptionally high. A drawback by design is the lack of an AF motor so you've to rely on your manual focusing skills here.

Optimal optik för produktfoto skulle jag säga är Nikkor 85/2.8 PC Mikro, om man får välja fritt. Kan monteras med adapter på Canon.

Annars skulle jag gå på makro-optik kring 70-100mm, eftersom de i regel saknar distortion och har mycket god skärpa och mikrokontrast. Mitt Sigma 70mm makro är mkt trevligt. Zoom känns onödigt i en studiosituation. Du får garanterat mer ut av en bra fast optik.

Om skärpedjup....

Någon skrev en rad om vidare vinklar för större skärpedjup. Jag vill bara påpeka att det faktiskt är bättre ( jo, men få tror/vet det! ) att använda ett långt teleobjektiv istället. Ett längre avstånd från en given "bildyta" ger ett större skärpedjup. Så går du nära för att fylla ut sökaren med en halskedja och ett vidvinkel på så innebär det, förutom att du förvränger förgrund/bakgrund i förhållande tillvarandra, också att du får korta skärpedjup vid samma bländare!
Hepp!!

mvh
Peter

Re: Om skärpedjup....

pl2se skrev:
Någon skrev en rad om vidare vinklar för större skärpedjup. Jag vill bara påpeka att det faktiskt är bättre ( jo, men få tror/vet det! ) att använda ett långt teleobjektiv istället. Ett längre avstånd från en given "bildyta" ger ett större skärpedjup. Så går du nära för att fylla ut sökaren med en halskedja och ett vidvinkel på så innebär det, förutom att du förvränger förgrund/bakgrund i förhållande tillvarandra, också att du får korta skärpedjup vid samma bländare!
Hepp!!

mvh
Peter

öhh... skärpedjupet beror på avbildningsskala och arbetsbländare... har ingenting med brännvidd att göra...

Ett projicerat kortare skärpedjup uppnås dock med ett extremtele...kanske det du tänker på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar