Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till konsert/festivalfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

ctrlz

Medlem
Ska åka iväg till många festivaler i sommar och fota. Jag har en Nikon D70 + 18-70 DX nu som jag är väldigt nöjd med men skulle nu behöva köpa optik som är bra att använda på längre håll. Någon som har tips på vad jag bör investera i. Ange gärna prisuppgift också om du ger tips.

Tack!
 
Vad har du för budget?

En 70-200/2,8 (VR) är en av de vanligaste (mest flexibla) zoomarna för den här typen av foto (i det här fallet är den kanske mest optimal för själva konserterna).

Använder själv en sådan med stabilisator för denna typ av fotografi. (fast till canon)

Kostar mellan 15-20'000:- inkl. moms

Mvh /Peter
 
Hej det var lite dyrt kanske :) Självklart får jag bättre saker för mer pengar, men nu snackar jag verkligen budget.
 
En begagnad 80-200/2,8
Den gamla skjutzoomen 2-4000
De nyare rån 5-10 000.

Habegäret säger 70-200/2,8 VR men den är lite dyrare och svår att hitta beg. annars ny från USA via ngt ombud.
 
Det är bra med ljusstarka objektiv för sån här fotografering... Varför inte satsa på ett par fasta objektiv. Kanske ett 50mm/1,8 för själva festivalfotograferingen och ett kort tele typ 85/1,8 eller nåt´ liknande för konserterna. Det är trevliga objektiv du kan ha mycket användning av annars också...

50mm ~ 1300:-
85mm ~ 3800:-

//Peter
 
Det bör ju räcka långt med AF 80-200/2.8D ED. Då har du snabb AF, bra ljus och otrolig skärpa. VR tar ju bara bort dina vibrationer så kan du använda stativ fungerar gluggen lika bra som den med VR.

Jag är smått lyrisk över vad 80-200 gluggen presterar. Tänk dej att fota på 2.8 och det blir ändå väldigt skarpt.

Fasta gluggar är också ett bra alternativ, om man kan tänka sig att stå och byta under konserten. Fördelar, förutom mera ljus, är även vikten. Detta skall man inte glömma. Med zoom-gluggen hamnar du på över två kilo som skall handhållas. Det känns efter ett tag...

/AnWi
 
Senast ändrad:
Jag tog en massa festivalbilder i somras med min pappas gamla Soligor/Cosina 70-210 f:2.8-4, den får du för 1500-2000:- ny (kan vara lite svår att hitta bara). Någorlunda ljusstark och ger helt okej bilder. Har du ett par tusenlappar till så köp en begagnad Nikon 80-200 eller Sigma 70-200.
 
Min erfarenhet är att du sällan kommer att behöva använda ett telezoom. Själv använder jag i stort sett uteslutande mitt 28-75 f2,8. Även när jag plåtat på lite större scener. Nu har jag iofs inte plåtat på en scen av Globen storlek än. Står du i diket funkar det utmärkt med en ljusstark normalzoom. Men vill du ha en budget variant av telezoom rekomenderar jag sigmas 70 - 200 f2,8. Nypriset ligger kring 8000:-. Du kanske kan hitta det lite biligare begagnat.
MVH
Olav
 
peter_wahlström skrev:
50mm ~ 1300:-
85mm ~ 3800:-
Men Peter
Åsa vill komma närmare, hon hade redan 18-70.
För övrigt så kan du komma över en 85/1,8 AF, utan D, för under 2000 kr
Annars hittar du, Åsa, den gamla Nikon AF 70-210/mörk-mörkare för runt 1000 kr. Bra optiskt men mörk.
 
Erik Schalin skrev:
Men Peter
Åsa vill komma närmare, hon hade redan 18-70.
För övrigt så kan du komma över en 85/1,8 AF för under 2000 kr

Vad är det för ljusstyrka på 18-70? jag tänkte nog mest på att hon skulle ha ljusstark och snabb optik... Men det är klart. jag vet ju själv hur det är att plåta konserter. Man vill ju gärna komma nära inpå.

Jag refererade bara till nypris.

Mvh /Peter
 
En annan idé Åsa...

Innan jag själv fick råd att köpa min egen 70-200/2,8 så lånade jag en sådan glugg vid ett tillfälle för att kunna fota en konsert.

Du kan ju kika runt lite och se om du kan göra samma sak om det bara är under ett tillfälle du ska fota...

I mitt fall kunde vi lånbyta optik eftersom ägaren saknade ett vidvinkel vilket jag hade. Annars kan man ju betala några hundralappar i "hyra"...

/Peter
 
Beroende på din rörelsefrihet, men för mig har alltid en 50mm f1.8 funkat. Inte riktigt lika dyr som en 80-200 f2.8 vr ;-)
 
Jag tror inte riktigt man behöver ett VR-objektiv, festivalkonserter är vanligtvis ganska ljusa, särskilt då många inträffar under skymningen och på sommaren. Har man ett någorlunda ljusstarkt objektiv borde man klara sig, man får också utgå från festivalens storlek. På mindre festivaler kan man komma jättenära staketet utan att någon enorm möda, då är ett nytt fint turboobjektiv för 10000 ganska onödigt.
 
Jag kommer att vara på Roskilde hultsfred och arvika festivalerna och kommer att ha fotopass, dvs jag kommer att kunna komma nära scenen, eller i rättare sagt precis framför. Men för dessa bilder tror jag objektivet jag har kommer funka bra. Så dett gäller när man står en bit ifrån mest. Om jag skulle köpa ett billigt alternativ under 2000 till att börja med, vad finns det då? Framöver kan jag ev byta ut detta. Men då jag fortfarande är relativt ny på att fota sådana tillfällen vill jag inte lägga ned för mycket pengar då jag ev enbart kommer att anänvda det vid få tillfällen.

Att köpa begagnat, jag är lite rädd för att bli blåst på det jag köper. Finns det något bra beg ställe att vända sig till, jag har kollat blocket och tradera.
 
Mitt tips är att bara köra på fasta gluggar. Jag har alltid kört fasta gluggar. En 24mm/2.0, 50mm/1.8, och 100/2.8 .Visst du kommer inte närmre som du själv vill, men de riktigt bra bilderna tar du bara om du kommer nära inpå på riktigt, det vill säga att du står längst fram. Jag har fotat många konserter och även festivaler vid tillfälle, och har alltid trängt mig fram längst fram. Det är inga problem så länge du har lite vilja, jag är annars ganska kort och späd.
 
ctrlz skrev:
Att köpa begagnat, jag är lite rädd för att bli blåst på det jag köper. Finns det något bra beg ställe att vända sig till, jag har kollat blocket och tradera.

Det finns flera sätt:
1. Blocket har betalgaranti.
2. Skicka med postförskott.
3. Bussgods har något som heter efterkrav. Ung samma sak som postförskott.
4. Kom överens! Betala hälften först, få prylarna, betala resten.


/AnWi
 
En 180a då kanske? Tycker jag verkar vara en bra optik, ljusstark och fin och väger nästan hälften så mycket som en 80-200. Nya är de dyra, men har sett dem flera gånger här på fotosidan för ett pris på ca 3000:-
 
Om du köper från en medlem via fotosidan tror jag oftast inte att det är några problem alls. Man kan ju kolla hur länge säljaren varit medlem och utifrån hans aktivitet här på fotosidan bedmömma om han verkar seriös eller inte. Känns dock inte helt bra att handla av någon som blev medlem igår bara för att lägga ut en annons.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.