Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till Canon EOS 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cathis76

Medlem
Hej!
Jag har länge fotat med "vanliga" digitalkameror...ja ni vet fotat ungarna och sånt...men nu har jag införskaffat en system, en Canon EOS 20D. Så jag tänkte ta upp mitt fotointresse på riktigt nu... men jag behöver bra optik till den...Problemet är att jag inte fattar nått av alla bokstäver och siffror och millimerar och sånt.. jag har titta runt lite på tidigare diskutioner om optik men jag fattar inget;)
Vad jag vill göra är att kunna ta bilder på små grejer på långt avstånd.... dvs tex en närbild på en fluga på vägen, från typ några meters håll.
och så vill jag med ett annat, jag har fattat att dom kallas "macro", kunna ta supernärbilder..... typ inne i blommor ni vet.

Nån vänlig själ som kan förklara vad det är jag är ute efter... vilka bokstäver/siffror ska det vara? Nån som vet nån bra sida där dom förklarar sånt?
Tack på förhand och ursäkta en nykommlings förrvirring :)
 
Hej,

När det gäller flugan på väggen på några meters håll så är svaret enkelt: det finns inga sådana objektiv att köpa för rimliga pengar.

Makroobjektiv finns det däremot flera. Ett nytt objektiv som skulle passa din kamera bra är EF-S 60/2,8 Makro. Med det kan du fota en liten blomma så att den fyller upp hela bildrutan. Scandinavian Photo tar 4200 kr för den gluggen.

Vad betyder siffrorna? Den första siffran är brännvidden. Liten siffra (t.ex. 12 eller 16) = vidvinkel (för att t.ex. få med ett helt rum på bilden), stor siffra (t.ex. 100 eller 200) = tele (för att fota någonting litet på avstånd). Den andra siffran är bländaren som talar om hur mycket ljus som kommer igenom objektivet. Liten siffra (t.ex. 1,8 eller 2,8) = stor bländare = mycket ljus, stor siffra (t.ex. 5,6) = liten bländare = lite ljus.

Hoppas det här var till någon hjälp!

/Erik
 
Att köpa objektiv är inte det lättaste även om man hållt på ett tag som jag själv. Dock måste jag säga att ett vidvinkelobjektiv har man alltid användning för. Tex. ett 17-40mm,bl 4,0.
 
Om vi börjar med de bokstäver och siffror som finns på våra kära gluggar så ser det ut typ såhär:

f=bländare (tex. f2.8) denna siffra anger ett av det värden som styr exponeringen & slutligen hur din bild ser ut mörkare eller ljusare bländaren styr också hur långt skärpedjupet blir, vid riktigt kort skärpedjup kan tex. bara ett öga i ett porträtt vara skarpt. för bländare(f) gäller ju lägre siffra ex. 2.8 ju ljusare blir bilden och skärpedjupet blir också kortare.

Brännvidden(tex. 28-70mm) indikerar vilken bildvinkel du får på bilden dessa millimeter sträcker sig ifrån vidvinkel som får med mycket till tele som tar bilder på saker långt bort. system kamerans optik har inte kompakt kamerornas zoommärkning, ett objektiv motsvarande 10x zoom kan tex vara canon 10-100mm f/1,2... ju högre upp du kommer i mm ju mer kan du "zooma" in på saker långt bort.

som jag kan se det så har du två valmöjligheter baserat på de egenskaper du söker hos objektivet(en),
1. kunna zooma in på avstånd
2.Macro (närbilder)

Den billiga vägen och säkerligen bästa till att börja med är att köpa en telezoom med macro funktion, det ska finnas en ifrån märket Sigma som heter Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II och kostar runt 2000 kr.

Den dyra vägen vore att köpa ett fint macroobjektiv utan zoom tex. tamron 90mm blablabla för 4-5 tusen och till det en telezoom för några tusen.

sigman är nog bra att börja med, vi får se vad de andra säger:).
 
Tack alla för att ni tagit er tid att skriva svar!
Jag fick National Geographics "Den stora fotoguiden" av min man igår så jag ska ta och läsa den och lära mig vad alla termer betyder ;)
Det lutar nog är ett Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM iallafall, ska se om man kan få tag på ett begagnat.
Tack igen för svaren!
Mvh Cathis
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.