Annons

Optik digitalt och analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennedy

Avslutat medlemskap
Hello,

Är en nybörjare som sitter med en analog F-801 med 35-70mm. En kamera som används för lite - mycket beroende på tidsbrist, men mest osäkerhet på tekniken. Därför har jag nu suttit ett tag och trånat efter en digitalsystem. Det är något jag tror skulle kunna ge mig mer koll på kamera och teknik generellt, plus att det är mindre tiskrävande.
Dock känner jag att analogt foto känns mer äkta och trivsammare, varför jag vill göra ett köp som öppnar dörrarna mer både digitalt och analogt.

Min tanke var att köpa en D50 (eller liknande) med ett eller två objektiv och lägga ca 6000-8000 spänn. Vad bör jag satsa på? Vilken kombination ger bra grundförutsättningar? Har egentligen inte något behov av något tele.

Såg idag en D50 med 18-55mm objektiv för 6500kr som jag blev hungrig på. Om jag förstått det rätt skulle D50:ian med det objektivet ge typ 28-80mm och på F-801:an motsvara 18-55mm och därför ge mig mer vidvinkel och fler möjligheter...

Är detta ett vettigt resonemang? Tips tankar - shoot!

Du kan inte använda 18-55 på din F801. Det kommer att ge mörka oskarpa hörn. Vissa brännvidder kommer troligen bara att projicera en rund ring med kolsvart runtomkring.

Skall du ha en zoom som kan tjänstgöra som vidvinkelzoom på din F801 så måste du ha t ex Nikkor 18-35, Nikkor 17-35 eller, Tokina/Cosina/Soligor 19-35 eller något i den stilen.

18-55 och många andra nyare zoomar är byggda specifikt för digitalare med liten sensor.

Jag la till lite i mitt tidigare inlägg som kanske ger ltie svar på det.

Ett tillägg är att 18-55 och många andra nya objektiv inte har någon bländarring. Det innebär att du inte kan använda dem på F801 i annat än P- och S-läget.

Så vilket är det vettigaste och mest prisvärda alternativet. Bara köpa D50 huset och satsa på ett bra objektiv? Men de är väl ganska dyra gissar jag? iaf lite för dyra för mig...
Mitt 35-70mm objektiv kan jag väl använda till båda?

Skulle jag köpa en Nikondigitalare och bara ha ett objektiv skulle det bli Nikon 18-70. Det hittar du lätt begagnat för ca 2000 kr. Det kan du förvisso inte heller använda på din F801. Men på digitalaren ger det dig både bättre kvalitet och färre objektivbyten.

Visst passar 35-70 på D50. Har du en 18-55 eller 18-70 är det dock tveksamt om du kommer att använda det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto