Estethia
Aktiv medlem
ja varför skulle folk svara när dom bara håller med mig?Tyckaren skrev:
Åhhh, gäsp..... Gissa varför ingen orkat svara på ditt inlägg????
Adam
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ja varför skulle folk svara när dom bara håller med mig?Tyckaren skrev:
Åhhh, gäsp..... Gissa varför ingen orkat svara på ditt inlägg????
Adam
Estethia skrev:
jämför en digitalkompakt med en aps-kamera eller en sån där disckamera från åttitalet som hade filmen på skiva, som typ viewfinder. riktigt smått mao.
då jämför du i samma nivå.
ska du jämföra vanlig 135film så ska du göra det med digitalsystemarna, helst dom som har fullframe-sensor.
en systemkamera kan man byta glugg på. man kan få väldigt kort skärpedjup. man kan sätta på en extern blixt. man kan påverka inställningarna till fullo. sensorn är inte bara större utan enormt mycket större (ja storleken är viktig eftersom många megapixlar på liten yta ger brusigare bilder med mer "digital" känsla i.. känns vassare lixom).mange78 skrev:
Kan du inte utveckla det här lite. Du menar alltså att storleken på sensorn är helig för att kunna jämföra bildkvalitet?
Men det blir väl lika mycket fel att jämföra en kompakt med en SLR? Hur ska man kunna få likadana optiska förutsättningar för att kunna jämföra dessa?
Mvh Magnus
första jämförelsen var analog system vs. digital kompakt, vilket alltså är så fel jämförelse som det kan bli. dom spelar inte i samma liga på något sätt alls.fujicanon skrev:
Det var vel analogt vs. digitalt?
Inte SLR vs. kompact?
Jag hänger inte helt med.........
..men så är jag f.p. analgot tills vidare... (analgot SLR)
He, he..så kann man diskutera vad som är best; majs eller äpplenEstethia skrev:
första jämförelsen var analog system vs. digital kompakt, vilket alltså är så fel jämförelse som det kan bli. dom spelar inte i samma liga på något sätt alls.
så tror man att digitala kompakter är att jämföra med all digital teknik och sen i sin tur jämföra det med en analog systemkamera... ja då är man väldigt fel ute.
det är som att jämföra majs med äpplen. knappt en likhet nånstans, för utom att båda går att äta. *sagt med glimten i ögat*
fujicanon skrev:
Men min 1:a kommentar var kort, men klar: Inte ennu.
För mej fattas det minst 5 EV step.......
Visst; vettigt perspektiv är ju att komma i kapp i.a.f. färgneg, 6-7 + 5...Fuji menar det; men den som lever får sestefohl skrev:
Om vi mäter det dynaamiska omfånget som film har och jämför det med en någorlunda bra digital kamera får vi fram följande siffror:
Diafilm 4-5 steg
Digital SLR-kamera 6-7 steg
Färgnegfilm 7-8 steg
Svartvit negfilm (beroende på hur du framkallar den) 5-9 steg
Digitalt bakstycke 9-12 steg
Visst skulle jag önska att man hade 11-13 steg i en dSLR också, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att sätta saker i ett vettigt perspektiv.
Stefan
fujicanon skrev:
Visst; vettigt perspektiv är ju att komma i kapp i.a.f. färgneg, 6-7 + 5...Fuji menar det; men den som lever får se
nej, jag har ju bara plåtat analogt i 15 år, så jag vet ju ingenting...fujicanon skrev:
För mej fattas det minst 5 EV step....... men det fattar vel bara dom som har fotat analogt....och det är ju inte många kvar av oss.
fujicanon skrev:
God ide, Stefan...vi hörs om ett år; men DU måste komma ihåg
Gamla Jag tror att vi om ett år är i kapp (nästan) då; men så är ju jag en evig optimist.... men inte värre enn att jeg övergär Canon.....(shit)
stefohl skrev:
Jag kan hitta på flera skäl till att fotografera analogt, men bildkvaliteten och omfånget är inte ett av skälen.
Stefan
ekeponken skrev:
att den borde väl ha ett större dynamiskt omfång eftersom pixlarna kan vara större, typ 4 ggr större väl?
stefohl skrev:
De har samma storlek som en Bayer-sensor
Stefan
ekeponken skrev:
och med det menas?
stefohl skrev:
Att det sedan har funnits en hel del problem med framförallt färgåtergivningen