Annons

Onödigt med både hus och objektiv med AF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu får Du utveckla tankegången bakom frågan. I min värld finns det inga kamerahus med AF - det sitter alltid i objektivet, oavsett om styrningen sitter i objektiv eller hus.

Pratar du om t.ex. en Nikon D90 till vilken du kan välja att köpa t.ex. Nikon AF 50/1.4D eller AF-S 50/1.4G? I så fall spelar det ingen roll vilket objektiv du väljer. Fördelen med att du KAN välja är att utbudet av automatiskt fokuserande objektiv (nya och begagnade) är större. Nikon AF 50/1.8D och AF 85/1.8D är exempel på objektivtyper som inte finns i AF-S-utförande. Nikon AF-S 35/1.8G är ett exempel på motsatsen.

Vad står S-et för?

Hmm, nog fått lite prylar fel för mig. Kan det vara så att man behöver en fokusmotor i huset för att kunna använda AF i objektivet?

Vad står S-et för?

Hmm, nog fått lite prylar fel för mig. Kan det vara så att man behöver en fokusmotor i huset för att kunna använda AF i objektivet?

AF sitter både i huset och i objektivet i alla systemkameror. Det består av många olika delar: sensorer, beräkning, motor, mekanik som flyttar glas etc.

Ibland sitter själva motorn (som flyttar glasbitarna) i huset, ibland i objektivet, och ibland finns två motorer och då används bara den som sitter i objektivet.

Nikon (om det är vad du kör) har inte motor inbyggd i sina billigaste hus som heter D40/60/3000/3100/5000 och då kan du inte använda AF-D objektiv.

AF-S står för AutoFocus-Silent Wave Motor, introducerades av Nikon 1998, typ 10 år efter Canon EF med USM. Därför behöver inte Canon ha någon motor i något hus, det sitter redan i alla objektiv från 1987 och framåt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_motor

Är det komplett onödigt att skaffa objektiv med AF till ett hus som också har AF?

Jag gissar att det inte handlar om Nikon eftersom du ställer frågan i Sony-forumet. Så här ligger det till med Sonys kameror.

Alla Sony Alpha kamerahus har AF-motor i sig idag och funkar således med alla objektiv. Det känns dock som att det är på väg att fasas ut och att objektiv med AF-motor är mera framtidssäkert. På t.ex. A580 så kan man i LV-läget med huvudsensorn använda kontrastbaserad AF, men det fungerar endast om objektivet har AF-motor. På Sony NEX kan du med en adapter använda Alpha-objektiv med AF endast om objektiven har det inbyggt.

Två typer av objektivbaserad AF-motor finns. SAM är en billigare direktkopplad motor med kugghjul som måste frikopplas för att kunna fokusera manuellt. SSM är en ringkopplad ultraljudsmotor och finns på G-objektiven och vissa Zeiss-objektiv. Finns också på Sigma och kallas då HSM.

SSM/HSM är mycket trevligt. Dessutom om du ska filma så är ultraljudsmotorerna väldigt tysta.

Välj objektiv efter optisk prestanda, ljusstyrka och brännvidd. Sen om det är SSM så är det ett plus, men i första hand så är det andra saker som avgör.

/Mats

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto