Annons

Omvandla till RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Nu behöver jag hjälp igen.
Sitter och försöker lägga upp foton på istockphoto, men de säger att fotona jag försöker ladda upp är CMYK-filer och det ska vara RGB. Går det att ändra på något sätt? Använder mig av Jasc Paint Shop Pro 9. Vi har även Elements om det inte går i Jasc.
Tacksam för hjälp!
 
Hannes, det verkar som du beskriver byte av färgprofil, t.ex. mellan AdobeRGB och sRGB. Byte av "läge" gör man med Bild -> Läge -> RGB-färg. Där kan man välja CMYK, Gråskala m.m.
 
Tror tyvärr inte det fungerar på liknande sätt i PSP som i CS2... Har gått igenom alla funktioner under bild/image (engelsk version) och inte hittat nåt.
 
Har du någon form av "orginalfil" kvar? det brukar ge en del kvalitetsförluster att gå från CYMK till rgb och det verkar lite udda med en kamera som spar filer som CYMK (det är mest för tryck mig veterligen)
 
Om jag trycker på Split Channels så får jag 3 bilder. Är alla i RGB då och man kan ta vilken som helst?

Ja, jag sparar alltid oredigerade kopior av alla kort. Den bilden som jag ville ladda upp till Istockphoto hade jag behandlat redan. Nu kollade jag Exif-infon på en obehandlad bild och där står det Colorspace: sRGB.
Betyder det att den bilden är i RGB? I så fall måste det i sin tur betyda att jag på nåt sätt lyckats spara de behandlade bilderna i CMYK? Att jag har nån inställning i PSP, som gör att alla bilder som sparas i det programmet sparas i det formatet?

Kameran är en Konica Minolta Dynax 5D, ifall ni undrar.
 
sRGB är RGB det finns ett par olika RGB profiler och sRGB är en av dom, om bilden sparats som CYMK så har du någon inställning i ditt program som kan vara bra att justera. Det borde varan en valmöjlighet när du väljer spara som...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.