Lättare att göra rätt bild än att göra rätt på FS?
Se detta som en reflektion från mig, lite tankar som jag försöker sätta ord på.
Jag tycker det är jättebra att det finns engagerade medlemmar som Johan m.fl. som kommer med idéer och även är villiga att göra en insats. Plus i kanten!
Men jag börjar fundera på om det inte börjar bli alltför komplicerat att göra "rätt" på FS. Vi inför fler och fler begränsningar, regelverk och krav. Finns det kanske ett sätt att göra det enklare i stället? Jag vet inte, jag har inget svar just nu. Så kanske borde jag knipa käft...
Tidigare fanns det färre pooler. Det var inte bra, det blev för få kommentarer och de som gavs var inte kvalitativa. Då infördes fler pooler för att "kategorisera" bilderna och på det sättet få fler relevanta kommentarer. Det blev inte så (hävdar en del i alla fall). Nu håller inte kommentarerna i "Hård kritik" tillräcklig kvalité och det skall skapas nya begränsningar för att öka kvalitén. Vi får då ett läge där vi efter att ha bedömt en bild skall bedömmas om vi gjort en bra eller dålig bedömning. Och tillräckligt lång. Därefter kommer med all sannolikhet nya trådar att dyka upp där det diskuteras om det var rätt att radera den ena eller andra kommentaren. Vilket kommer att resultera i nya förslag om regler för att det skall funka bättre med kommentarerna som är både för få och inte håller måttet. Och så snurrar ekorrhjulet igång igen.
Personligen känner jag just nu det som det är lättare att ta en hyfsad bild än göra rätt på FS. Och det känns inte bra, det borde vara precis tvärtom.
Johan, förlåt om jag låter negativ. Det är inte min mening att såga ditt förslag. Det är i stället så att detta är en känsla som byggts upp under lång tid vid läsandet av ett antal trådar liknande denna. Jag hoppas att du m.fl. kan fortsätta att vara kreativa. Men en önskan från mig är att vi försöker förenkla i stället för att försvåra.
Jag är medveten om att denna diskussion i första hand gäller "Hård Kritik", men bli inte förvånade om det framöver kommer att diskuteras samma sak om andra pooler...
En annan reflektion jag gör är: Om det nu är så att kommentarerna i "Hård Kritik" inte är tillräckligt bra, varför är det så. Det
borde vara så att de som är duktiga på att ge hård och rättvis kritik gör det där. Men...det gör de tydligen inte? Varför? Även om det ges ett antal "sämre" kommentarer utesluter det ju inte att de kunniga också kommenterar samma bild. Eller? Bilden är ju inte förändrad för det. Skulle ett mer komplicerat regelverk locka fler kunniga till att kommentera?
Kanske har jag en dålig, negativ dag, men jag kände att jag måste uttrycka min lilla oro.
Ha det gott alla och en God Jul på er!!