Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omsättning i köp och sälj?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon statistik på hur många av annonserna i köp och sälj som blir till ett verkligt köp eller sälj?

Varierar det kraftigt med vilken typ av produkt osv?

Försöker bli av med ett objektiv till mikro 4/3 utan något napp. Så funderar på om 1. Jag har lagt priset för högt? 2. Det finns ingen andrahandsmarknad för objektivet? 3. Det finns ingen andrahandsmarknad på fotosidan.se för objektivet?

Nä, det finns ingen sådan statistik.

Jag har köpt och sålt mycket is FS genom åren. Min erfarenhet är att få vågar föreslå ett lägre pris utan låter hellre bli att kontakta. Det har hänt att jag inte fått respons på en annons och sen när jag sänkt priset så har jag fått flera svar.

Nä, det finns ingen sådan statistik.

Jag har köpt och sålt mycket is FS genom åren. Min erfarenhet är att få vågar föreslå ett lägre pris utan låter hellre bli att kontakta. Det har hänt att jag inte fått respons på en annons och sen när jag sänkt priset så har jag fått flera svar.

Okej får ge det lite tid och lägga ut en ny annons sedan med lägre pris.

Jag hade tyckt det var jättebra om folk hörde av sig och föreslog lägre pris. Det ger ju en indikation på att det finns intresse men att priset är för högt.

Kollade några gamla annonser på ditt objektiv och de låg mellan 1400 och 1600 kr. Objektivet för 1600 kr var oöppnat.

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-04 kl. 11.02.15.jpg
    Skärmavbild 2015-12-04 kl. 11.02.15.jpg
    44.5 KB · Visningar: 35
Jag gav 2285 kr i somras för objektivet och fick 500 kr cashback efter köp .
Om man kan få 1400-1500 kr idag för objektivet tycker jag att det verkar bra.
70% av dagens nypris 2200 är 1500 kr.

Det är bra att kolla nypriset på prisjakt. Det är det priset som nästan alla är medvetna om.
Om säljaren har gett mer för att priset har sjunkit efter köpet är ju ointressant för köparen.

Tack! Är ovan vid att prissätta fotoutrustning.

För min del, så hade jag direkt hoppat din annons även nu (fast inte efter att läst din text här, då jag inser att du handlat i okunskap) eftersom du påstår att "Nypris ca 2700 kr." när det verkliga nypriset är 2200:- i Sverige (Japanphoto) och 1900:- (Amazon.co.uk) utomlands. Det är , procentuellt, en stor skillnad på 2700:- och 2200:- (för att inte tala om 1900:). För mig är det en dålig början på en affär, att säljaren försöker lura mig (det är ju så jag måste tolka det) om nypriset. Så då lägger jag inte ner ngn tid på att ta kontakt med säljaren och övertyga denne om att priset hen angett är felaktigt osv. Enklare att gå till en annan annons. Eller att gå till affären och få en smidig, om än dyrare, affär och känna mig trygg med allt vad gäller kvitton, skick på objektivet, garantier osv.

Det tar tid och möda att skriva en bra annons, kolla upp nypriser, checka av begagnatmarknaden både i Sverige och utomlands.

Med allt detta sagt så tror jag att du lagt dig på en bra nivå, både för dig och köparen och jag önskar dig all lycka.

P.S. N.B. Jag tror INTE att du försökte lura ngn, som sagt D.S.

Vill inte påstå. Det är ju bara admins på FS som kan kolla gamla annonser ;)
Går det att ändra på? Det skulle ju vara toppen om man kunde kolla gamla annonser just för att se hur prisnivån bör ligga. Alltför gamla annonser är kanske ointressanta, men några månader, kanske upp till ett halvår?

Ännu bättre vore förstås om man kunde se vad priset verkligen blev vid en försäljning, men det är ju tyvärr information som inte Fotosidan har.

Rent tekniskt är det förstås fullt möjligt att visa borttagna annonser för alla, men eftersom det inte säger något om slutpriset så det ställer nog bara till med mer förvirring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar