Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni bara hadde ett objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:

Skall jag vara ärlig så stimuleras jag av blotta tanken på att resa med ett objektiv på kamerahuset + en kompakt som ren reserv..

Är jag ensammen om att gilla den tanken?

Jag är inne på samma tankegång i svaga stunder, men då med ett FA 31/1.8 på en K100D.

Niclasfoto skrev:
Folk som har många objektiv ser ut att krångla till det,, vad skall jag ta med mig idag..? kommer jag att sakna den eller den,, hmm..!?

Jag orkar inte det. Utsnitten finns där och alla objektiv fångar ett utsnitt stort, litet eller ngnstans emellan.

Krånglandet handlar ju ofta i grund och botten om att det blir svårt att välja när man har (för?) många alternativ i förhållande till kunskapen (nu blir säkert en och annan förolämpad :). Men vad jag menar är att en yrkesfotograf förmodligen sällan tvekar: varje situation har sitt givna objektiv. Vi glada amatörer däremot tvekar eftersom vi fortfarande (ofta hela livet) håller på och utforskar vad som är det optimala valet.

Så hur irriterande sådan tveksamheten än kan kännas så har den sina kreativa poänger, själva väljandet är så att säga en del av det roliga.

Men samtidigt är det som du är inne på skönt ibland att bara ta ett objektiv och sedan få anpassa sitt fotogarferande efter det valet. Begränsningar stimulerar ofta kreativiteten. Det är förmodligen en viktig orsak till att så många gillar fasta objektiv (bortsett från vissa rent tekniska faktorer som stor bländaröppning då) trots att det finns zoomar. Du måste helt enkelt tänka efter mer, och det blir lite grann själva poängen.

Här finns ju en avgrund mellan att fotografera för att det är roligt och att vara yrkesfotograf. Som yrkesarbetande fotograf kanske du får en viss plats att stå på (kan inte fotzooma) och har kort tid till förfogande. Då är det konstruktivt att ha med sig en hel arsenal objektiv och dessutom gärna zoomar för maximal frihet och flexibilitet. Men skall man ta en bild bara för att se om det går, för att se hur det blir, för att lära ... Ja då kan det vara bra att ta med bara ett fast objektiv, gärna med "fel" brännvidd. Då blir det en roligare utmaning och förmodligen mer lärorikt.

Kort sagt, är det bara resultatet som betyder något, då bör man nog släpa med sig många objektiv. Men är det processen, skapandet och lärandet som är det centrala -- då kan ett enda objektiv ofta vara det bästa.

Ja, låter klokt.

Jag var på båt en gång med en fotograf som hade sitt EFtele med 1nrs i händerna,, runt halsen hängde en FUJI 6x17cm panoramakamera med utvalt objektiv.. i fotobagen bredvid oss på däck låg hasselbladaren + andra saker..

Han arbetade smidigt med detta, utan att tveka en sekund..

Så visst, en professionell fotograf kan hantera många alternativ. Den fotografn kan säkert pressa maximalt ut ur en mer begränsad utrustning likaså..

Jag tror också att vi amatörer måste ha hållit på ett bra tag innan vi börjar att begränsa våra prylomfång. Jag har ju fotat ivrigt i över tio år och har de senaste åren förstått hur få prylar jag egentligen behöver;)!

personlig och ärlig nu...
Jag är både glad och faktiskt lite stolt över att jag vill ha få objektiv. Få, fina och noga utvalda.
;)

MVH Niclas,

Till min Eos 1D mark II är 24/1,4L perfekt för mig och min bildstil.

Till min Eos 5D hade det blivit 35/1,4L. Där är 24:an för vidvinklig, men 35:n lite för tajt.

Hrmmm. Nej 1D mark II och 24/1,4L får det bli. Skiter fullt i att 35:an sägs vara skarpare.

(Helt säker på att jag svarat på de här frågan i en tidigare tråd)

Niclasfoto skrev:
Jag tror också att vi amatörer måste ha hållit på ett bra tag innan vi börjar att begränsa våra prylomfång. Jag har ju fotat ivrigt i över tio år och har de senaste åren förstått hur få prylar jag egentligen behöver;)!

Om du menar vår totala fotobag ja, men jag tror också många som är relativt nya fotografer (men med stor lust att lära) har enormt stor nytta att begränsa sig till ett enda objektiv -- gärna fast och med en brännvidd man egentligen inte tycker om -- i alla fall för en dag eller för en vecka i taget. Då tvingas man tänka efter och det är ofta riktigt lärorikt.

personlig och ärlig nu...
Jag är både glad och faktiskt lite stolt över att jag vill ha få objektiv. Få, fina och noga utvalda.
;)

MVH Niclas,

Det kan ju bli en annan form av snobbism, en motsats till "titta så många fina prylar jag har" och istället "titta så duktig jag är som bara behöver det här" ... :) Men jag håller med dig, det är en skön känsla när man börjar få en slags koll på sina prylar så man vet hur man kan och vill använda dem ... En slags minimalism, att åstadkomma mycket med lite, det är ofta vackert.

Skulle jag ut och resa ... Beror så mycket på resans mål och syfte. Skulle jag t.ex. enbart ut och luffa runt i städer, då skulle det bara bli min 30/1.4. Skulle jag dessutom även röra mig ute i skog o mark, då blir det min 180/2.8 istället. Skulle jag ut och fota mycket sport, ja då är det 300/2.8 som blir det enda objektivet. Lite klumpigt för gatufotografering, men samtidigt ganska roligt även där :)

Vilken fråga. Självklart skulle jag välja Canons 1200mm-objektiv. Sen skulle jag sälja det och köpa alla de andra objektiven Canon gjort.

En av mina kära Pentax LX med ett SMC (K) 28/2.0. Den gamla svinskarpa gluggen med flytande linselement. Den (och en SMC (K) 85/1.8) är allt vad kamera en människa egentligen behöver.

-- MW

Estethia skrev:
jag skulle välja ett 17-300mm 1.4 VR.
för det finns väl? ;o)

Ja, visst finns det. Har för mig att öppningen där fram är runt 20cm och det väger 15kg.....
pga allt tungt glas som ska förflyttas tar det lite tid för den att hitta fokus, men tack vare VR kan man tjäna 2 bländarsteg, om man orkar lyfta besten...

Jag hade valt min EF-S 10-22 till DSLR-en. Sen hade jag väl fått fota längre brännvidder med kompakten ;)

asch. ok. då vill jag ha 10-800mm 1.2 VR...
helst i litet smidigt och lätt format.
för den finns väl inte iaf?
:D

Ja

Men bara för killar........med treben
Uff! redigaras: menade träben, inte 3 ben...
Svenska e ä regler är inte min grei.

Re: Mitt Nikon AF-S DX 17-55/2.8 G ED IF

SmashingPumpkins skrev:
It's GGGGRRREAT :-D !!!!

Fungerar i flest situationer helt enkelt.
Absolut, håller med helt o fullt. En skarp glugg med snygg bokeh. Välbyggd, vignetteringsfri och underbart snabb afs. sist men inte minst det perfecta omfånget som täcker in i stort sett allt för normalfotografi.

Förstaval: Nikon AF-S 200-400/4 VR G IF-ED..

Andraval : Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR..

+ konverters, så klart..

Jag vet att mitt 70-200/2.8 VR + konverters ger mig vad jag behöver.. Jag skulle tro att jag tar 80-90% av mina bilder med den gluggen.. Men jag kan inte sluta drömma om att 200-400/4 VR skulle vara ännu roligare att fotografera med...

//jens...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar