Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni bara hadde ett objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag har, EF 24-70/2.8L på fullframe/filmhus. Det täcker det mesta jag fotar.. Ibland saknar jag lite mer tele, men för det mesta funkar det att gå närmre.

Jo, en del tar upp ett enda objektiv de skulle vilja ha, svindyrt teleobjektiv, dessa fotografer verkar ha fått en konstig verklighetskoll ...!
Det finns annat i livet än att nördigt lägga massa pengar på ett objektiv, faktiskt!

Mitt val kostar långt ifrån skjortan, en 35:a med ljusstyrka 2,8, med en APS-C bildsensor fungerar den som en allround optik, ca. 50mm, med en FF bildsensor som en vidvinkel 35mm, slarvsäker med avståndsinställningen, bra skärpedjup, lätt att ta med sig oxå.
Det kan stå Minolta-Rokkor, Pentax-Takumar, Zeiss, Leitz, Nikon, Olympus-Zuiko eler Canon på optiken, ingen kan se skillnad på bildresultaten iaf!

*sneglar på Eriks sida*

Herre jisses, karl! Hittar du ut ur hemmet?

Nu förstår jag problematiken.
Så här kan du ju inte ha det. Vi måste göra något åt saken.

Hmm...
För att hjälpa dig kan jag dra mitt strå till stacken och åta mig att ta hand om dessa
300mm
580EX och
Velbon monopoden

Resten får andra förbarma sig över.
Men du ska nog se Erik, att det kommer fler till din undsättning.
Hav förtröstan. :)

..........

Niclas, med smärtsam självinsikt om min tröga inlärningsförmåga, verkar inte ett husbyte vara i antågande inom detta decennium. Åtminstone inte av förhöjd kunskapsnivå.

Då mitt öde tycks vara, att bli en något mindre varelse än genomsnittet, når jag bara 163 cm ovan jordskorpan. I proportion till dessa, blev händerna likaledes mindre. När jag såg 350D på hyllan, sa jag till mig själv. Äntligen, en kamera för mig! :)

Och om inte det ska vara skäl nog, så är min arbetsgivare ytterligare ett argument.
De visar föga intresse av mina behov av livskvalitet och därmed behov av medel till denna. Jag har under en längre tid försökt få dom att inse vidden av mitt slit hela dagarna, utan någon större framgång.

"35mm är för MIG det perfekta valet oavsett hus"
Vet du Niclas, precis samma tanke, har jag haft.

Det vill säga, om Canon 35/1,4 (ca 13.000 kr) hade samma angenäma prislapp som 50/1,4 (ca 3.700 kr)

:)

larsborg skrev:
Jo, en del tar upp ett enda objektiv de skulle vilja ha, svindyrt teleobjektiv, dessa fotografer verkar ha fått en konstig verklighetskoll ...!
Det finns annat i livet än att nördigt lägga massa pengar på ett objektiv, faktiskt!
Hur menar du nu??
Har du slagit i huvudet?

/Pontus

PS. Oskar: Valet är svårt mellan 600mm f/4L och 500mm f/4L när man bara får välja ett. En kollega till mig har båda två, vilket inte skulle vara dumt! Som walk-around-objektiv valde jag 500mm för att det är så smidigt som reseobjektiv osv. DS.

Tre Ess skrev:
"35mm är för MIG det perfekta valet oavsett hus"
Vet du Niclas, precis samma tanke, har jag haft.

Det vill säga, om Canon 35/1,4 (ca 13.000 kr) hade samma angenäma prislapp som 50/1,4 (ca 3.700 kr)
Det handlar om prioriteringar och tålamod. Jag skaffade min första fotoutrustning som student, dvs ekonomi under existensminimum, under ett antal år. En del förstår inte hur andra har råd att köpa ett teleobjektiv för 60000kr. Samtidigt kör de runt i en ny Volvo V70, har märkeskläder och äter ute. Behöver man VERKLIGEN sitt verktyg, om det så är en 35mm f/1,4L eller 500mm f/4L, får man försaka annat. Har man en fet lön behöver man inte försaka lika mycket eller vänta lika länge, men de flesta av oss kan på några års sikt genom flitigt sparande samla ihop till vad ett riktigt dyrt objektiv kostar. Om det nu verkligen är det man behöver...

/Pontus

"Mitt val kostar långt ifrån skjortan, en 35:a med ljusstyrka 2,8, med en APS-C bildsensor fungerar den som en allround optik"

Jag känner plötsligt en tacksamhet över mitt ointresse av fåglar, om det är 35mm som är enda objektivet. :)

Pontus,
jag förstår precis vad du menar och delar din åsikt.

Det intressanta med denna trådens fråga är,
om inte alltför många har fler saker än vad de egentligen behöver.

Nu är frågan om behov, en högst delikat sak att diskutera.
I all oändlighet dock. :)

jag tycker att frågan "om du bara får ta ett objektiv" är bra ställd och jag måste säga att jag ofta bara har just ett objektiv med mig om det nu inte är så att jag är ute på "jobb"

känner jag för telebilder så tar jag ett tele och sedan struntar jag i att fotografera sånt som inte går eller så vänder jag ut o in på mig och tar kortet ändå - jag menar alltså att man kan inte fotografera allt, och ibland kanske det kan vara bra att acceptera det ;)

------------------------------------------------
Pontus Gustavsson skrev:

Hur menar du nu??
Har du slagit i huvudet?
- Nä, inte alls, klarvaken, ingen bula eller hjärnskakning!

Anne-Lie Svensson skrev:

Jag känner plötsligt en tacksamhet över mitt ointresse av fåglar, om det är 35mm som är enda objektivet. :)
- Samma här!
Finns det något mera sorgligt hysteriskt än fågelskådare med kikare och feta teleobjektiv,
tidigt på morgonen?
Kombinationen zoo-djurbutik och en 35:a ger nästan lika bra resultat, :), :)!

Tre Ess skrev:
Det intressanta med denna trådens fråga är,
om inte alltför många har fler saker än vad de egentligen behöver.
Det kan man helt klart fundera över! Men det är ju bara den eskilda individen som kan avgöra vad hon/han egentligen behöver... Vi har alla olika krav och prioriteringar. Men vi borde alla ställa oss frågan! Jag har flera gånger funderat på om jag inte skulle köpa ett riktigt bra normalobjektiv, typ 17-40mm f/4L, men insett att mitt kitobjektiv duger fint för resor och semesterbilder. Däremot behövde jag verkligen ett 500mm, för min egen skull och för att undvika att bli för närgången i naturen. Tills vidare kör jag med Sigma, men jag tror att jag någon gång kommer att "behöva" byta upp mig till 500mm f/4L för IS:en och ännu säkrare autofokus.

/Pontus

"Finns det något mera sorgligt hysteriskt än fågelskådare med kikare och feta teleobjektiv, ?tidigt på morgonen?"

Lars,
jag vet inte det. Jag har, i ärlighetens namn, aldrig sett någon.
Jag har en ful ovana att ligga i sängen vid den tidpunkten och missar den bästa stunden på dagen att fotografera, enligt många. Jag bor dessutom mitt i asfaltsdjungeln.

Jag lägger inte någon värdering i vilken sorts fotograf som är bättre än någon annan.
Däremot, är Eriks fråga bra och nyttig att fundera över.

Intressant är att många har valt en vidvinkel, med några få undantag, bl a Niclas.

I Niclas fall kan man förstå valet, eftersom han bor i världens ände och därmed av nöd ser saken ur en annan vinkel. *retas*
Gatufoto har nog en annan innebörd där, än i Stockholm.

Oskar,
jag väntar. Inte särskilt tålmodigt.
Med denna teknik skulle det vara fullt möjligt med endast ett objektiv, precis som Erik efterfrågar. Det vore oschysst av dig att inte dela med dig av kunskapen. :)

fridhamre skrev:
jag tycker att frågan "om du bara får ta ett objektiv" är bra ställd och jag måste säga att jag ofta bara har just ett objektiv med mig om det nu inte är så att jag är ute på "jobb"

känner jag för telebilder så tar jag ett tele och sedan struntar jag i att fotografera sånt som inte går eller så vänder jag ut o in på mig och tar kortet ändå - jag menar alltså att man kan inte fotografera allt, och ibland kanske det kan vara bra att acceptera det ;)
Jag kör faktiskt med liknande taktik på Bröllop (även om jag har MED mig alla gluggar och använder fler). Men i delmomenten försöker jag använda ett i taget.
- Studiokorten innan bröllopet: Tamron 28-75/2.8 för att få både helfigur och halvfigur, utan att behöva byta glugg.
- Under vigseln: Samma här, Tamron 28-75/2.8 om ljuset tillåter, annars blir jag tvungen att ta fram fasta, ljusstarka, arsenalen på tre gluggar :-(
- Efter vigseln med mingel: 135/2.0L ger många porträtt i minglet, med härligt kort skärpedjup.
- Festen efteråt: Behövs ett zoom, för att slippa springa omkring för mycket när folk håller tal, så även här Tamron 28-75/2.8
hmmm, ja det gör att jag har med 5 objektiv på bröllop....
(man åker ju ut på två gula kort, så jag tar gärna ett mörkgult här, för att fortfarande få vara kvar i tråden).

Vet inte riktigt vart jag vill komma, men att man även vid uppdrag klarar sig med ett objektiv åt gången (med byte i bröllopsfallet 1ggr/timme)

Gör annars också som Oskar att jag tar med ett objektiv privat, och utgår från det när jag fotograferar.

Var i Grekland för många år sedan (i ungdomens dagar...) och öluffade i 4 veckor = minimalt med packning. Då valde jag bort zoomen och övriga objektiv tog min AE1-program + 50/1.8 i lilla ryggan. Förvånandsvärt snabbt blev man inställd på gluggen, och tänkte bara i 50mm... Efter någon vecka fanns inga andra objektiv i huvudet...

Hmm.....
och av detta skulle man kunna dra följande slutsats för att kringgå problemen.
Köp block och penna! :)

Tre Ess skrev:
I Niclas fall kan man förstå valet, eftersom han bor i världens ände och därmed av nöd ser saken ur en annan vinkel. *retas*
Gatufoto har nog en annan innebörd där, än i Stockholm.

Ja, en 35mm hade nog varit mitt val om jag endast fått välja ett objektiv.

Det gör ont att välja Ett objektiv, men att som Enda objektiv välja ett som inte kan vara med alltid eller som man knappt kan fotografera med innomhus är ju tråkigt för en fotograf som gillar att fota flitigt.

I ett par år ägde jag endast 500mm, 50mm + en converter till min systemkamera. Oj så lite jag egentligen saknade andra saker!
Men på ett förlängande hus så blir 50mm lite snävt innomhus trots fin ljusstyrka.

Att folk väljer zoom är rättså förståeligt. Men jag är helt klart en mer engagerad fotograf med fasta objektiv.

Jag känner på mig att jag om en kortare tid slutar/stannar vid att endast äga 35mm och 500mm+1,4 och en 70-200 zoom. Det pirrar i magen av bara tanken vid att ha få prylar.

Världens ände;)hehe!
Ja det kan man nog tycka, även om det är rättså civiliserat här..
Om en tid så bor jag säkert (sannolikt efter Jul..) bofast på Svalbard och det får man väl betrakta som lite närmare världens ände;)

MVH Niclas,

larsborg skrev:
Finns det något mera sorgligt hysteriskt än fågelskådare med kikare och feta teleobjektiv,
tidigt på morgonen?
Kombinationen zoo-djurbutik och en 35:a ger nästan lika bra resultat, :), :)!
Jag gillar inte heller när fågelskådarna står i vägen när jag ska fotografera! ;-)

Ett tips när man tröttnat på zoo-butiken är att skaffa en riktigt bra TV och fotografera av denna. Jag fick grymt snygga sportbilder under OS och det är perfekt för gatufoto!

Men välj ett teleobjektiv så du kan sitta kvar i soffan!

/Pontus

Tre Ess skrev:
Hmm.....
och av detta skulle man kunna dra följande slutsats för att kringgå problemen.
Köp block och penna! :)
Block och penna?
Du menar för dom gula korten?
Ja, då har vi:
Anne-Lie (du) 1 gult kort
Staffan (jag) 1 gult kort
Johnnie Dunb. 1 gult kort
.....

Niclas,
jag vill bara påminna dig om ditt första svar.

""EF 500 f/4 IS.
**?Skulle jag förlora fågelfotointresset ...."?
Jag har aldrig försökt, men det låter jobbigt att ägna sig åt inomhusfoto med en 500:a.
För att inte tala om fåglar med en 35:a. ;-)

Med byxorna nede.......

Tre Ess skrev:
*sneglar på Eriks sida*

Herre jisses, karl! Hittar du ut ur hemmet?

Nu förstår jag problematiken.
Så här kan du ju inte ha det. Vi måste göra något åt saken.

Hmm...
För att hjälpa dig kan jag dra mitt strå till stacken och åta mig att ta hand om dessa
300mm
580EX och
Velbon monopoden

Resten får andra förbarma sig över.
Men du ska nog se Erik, att det kommer fler till din undsättning.
Hav förtröstan. :)

Nu va det min tur *skäms* ...... något smått o gått är undangömt för fotosidan oxå.......bl.a en ny EF 135/2L, en Sigma EX 20/1.8, et nytt Carbon träben och en Giotto Carbon Monopod + en låda med filter , kulled, vinkelsökare......
JAG LIGGER FLAT............finns det botemedel?
Ja, det var denna tråden då.
Den Norske skalden Olaf Sande har et poem:
I morgon skal eg byrja på eit nytt og bettre liv.....
trur eg....
inga mere fruntimmer, inga drikk og svir....
trur eg....

Nei för jag änder upp på Fotografiska Avd. Sahlgrenska; måsste jag. Men den EF 35/1.4L som är mitt valg har jag inte ennu. Får beställa den i dag.... roligt med nåt nytt:)

Takk för psykoanlysen Anne-Lie. Velbon Monopoden är din. Mejla mig din adress.

Hälsar Gamle Erik, med bakvänd zoom o träben (i trä)

Bilagor

• sjoroverlite.jpg
    sjoroverlite.jpg
    19.7 KB · Visningar: 170
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar