adrianulander
Aktiv medlem
Det jag har, EF 24-70/2.8L på fullframe/filmhus. Det täcker det mesta jag fotar.. Ibland saknar jag lite mer tele, men för det mesta funkar det att gå närmre.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur menar du nu??larsborg skrev:
Jo, en del tar upp ett enda objektiv de skulle vilja ha, svindyrt teleobjektiv, dessa fotografer verkar ha fått en konstig verklighetskoll ...!
Det finns annat i livet än att nördigt lägga massa pengar på ett objektiv, faktiskt!
Det handlar om prioriteringar och tålamod. Jag skaffade min första fotoutrustning som student, dvs ekonomi under existensminimum, under ett antal år. En del förstår inte hur andra har råd att köpa ett teleobjektiv för 60000kr. Samtidigt kör de runt i en ny Volvo V70, har märkeskläder och äter ute. Behöver man VERKLIGEN sitt verktyg, om det så är en 35mm f/1,4L eller 500mm f/4L, får man försaka annat. Har man en fet lön behöver man inte försaka lika mycket eller vänta lika länge, men de flesta av oss kan på några års sikt genom flitigt sparande samla ihop till vad ett riktigt dyrt objektiv kostar. Om det nu verkligen är det man behöver...Tre Ess skrev:
"35mm är för MIG det perfekta valet oavsett hus"
Vet du Niclas, precis samma tanke, har jag haft.
Det vill säga, om Canon 35/1,4 (ca 13.000 kr) hade samma angenäma prislapp som 50/1,4 (ca 3.700 kr)
Det kan man helt klart fundera över! Men det är ju bara den eskilda individen som kan avgöra vad hon/han egentligen behöver... Vi har alla olika krav och prioriteringar. Men vi borde alla ställa oss frågan! Jag har flera gånger funderat på om jag inte skulle köpa ett riktigt bra normalobjektiv, typ 17-40mm f/4L, men insett att mitt kitobjektiv duger fint för resor och semesterbilder. Däremot behövde jag verkligen ett 500mm, för min egen skull och för att undvika att bli för närgången i naturen. Tills vidare kör jag med Sigma, men jag tror att jag någon gång kommer att "behöva" byta upp mig till 500mm f/4L för IS:en och ännu säkrare autofokus.Tre Ess skrev:
Det intressanta med denna trådens fråga är,
om inte alltför många har fler saker än vad de egentligen behöver.
Tre Ess skrev:
Kan du illustrera, tack!
Tre Ess skrev:
Det intressanta med denna trådens fråga är,
om inte alltför många har fler saker än vad de egentligen behöver.
Jag kör faktiskt med liknande taktik på Bröllop (även om jag har MED mig alla gluggar och använder fler). Men i delmomenten försöker jag använda ett i taget.fridhamre skrev:
jag tycker att frågan "om du bara får ta ett objektiv" är bra ställd och jag måste säga att jag ofta bara har just ett objektiv med mig om det nu inte är så att jag är ute på "jobb"
känner jag för telebilder så tar jag ett tele och sedan struntar jag i att fotografera sånt som inte går eller så vänder jag ut o in på mig och tar kortet ändå - jag menar alltså att man kan inte fotografera allt, och ibland kanske det kan vara bra att acceptera det
Tre Ess skrev:
I Niclas fall kan man förstå valet, eftersom han bor i världens ände och därmed av nöd ser saken ur en annan vinkel. *retas*
Gatufoto har nog en annan innebörd där, än i Stockholm.
Jag gillar inte heller när fågelskådarna står i vägen när jag ska fotografera! ;-)larsborg skrev:
Finns det något mera sorgligt hysteriskt än fågelskådare med kikare och feta teleobjektiv,
tidigt på morgonen?
Kombinationen zoo-djurbutik och en 35:a ger nästan lika bra resultat, , !
Block och penna?Tre Ess skrev:
Hmm.....
och av detta skulle man kunna dra följande slutsats för att kringgå problemen.
Köp block och penna!
Tre Ess skrev:
*sneglar på Eriks sida*
Herre jisses, karl! Hittar du ut ur hemmet?
Nu förstår jag problematiken.
Så här kan du ju inte ha det. Vi måste göra något åt saken.
Hmm...
För att hjälpa dig kan jag dra mitt strå till stacken och åta mig att ta hand om dessa
300mm
580EX och
Velbon monopoden
Resten får andra förbarma sig över.
Men du ska nog se Erik, att det kommer fler till din undsättning.
Hav förtröstan.
Nu va det min tur *skäms* ...... något smått o gått är undangömt för fotosidan oxå.......bl.a en ny EF 135/2L, en Sigma EX 20/1.8, et nytt Carbon träben och en Giotto Carbon Monopod + en låda med filter , kulled, vinkelsökare......
JAG LIGGER FLAT............finns det botemedel?
Ja, det var denna tråden då.
Den Norske skalden Olaf Sande har et poem:
I morgon skal eg byrja på eit nytt og bettre liv.....
trur eg....
inga mere fruntimmer, inga drikk og svir....
trur eg....
Nei för jag änder upp på Fotografiska Avd. Sahlgrenska; måsste jag. Men den EF 35/1.4L som är mitt valg har jag inte ennu. Får beställa den i dag.... roligt med nåt nytt
Takk för psykoanlysen Anne-Lie. Velbon Monopoden är din. Mejla mig din adress.
Hälsar Gamle Erik, med bakvänd zoom o träben (i trä)