fotobollfoto
Aktiv medlem
[...]
Vi har väl en systemkamera för att kunna byta objektiv?
[...]
... eller för att kunna uppgradera huset utan att köpa nya glas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[...]
[...]
Tänker du på Sigma 200-500/2,8? Lite tungt :-D Men kanske ett 120-300/2,8 skulle vara ok. Såklart med nytt hus!
Har svårt at förstå denna typ av tråd. Vi har alla olika typer av kameror från MF till 4/3.
Vi har olika typer av motivområden. Vi kan redan se i tråden att någon skulle välja sitt 500 mm och andra sin 35 mm.
Så låt mig ifrågasätta vad vi lär oss i den här tråden?
Eller är den bara till för vi skall få skriva av oss lite?
Personligen så hade jag tyckt att det var mer intressant om man hade andra typer av begränsningar. Som det är nu fokuserar, och förutsätter, det hela att man främst kör med ett par stora zoomar hela tiden.
Blir ju rätt märkligt (i mitt tycke) att likställa ett litet billigt 50/1,8 med en stor 70-200/2,8 eller 150-600-zoom. Både prismässigt och viktmässigt.
Jag hade själv tyckt det var lite mer intressant om man begränsade sig till vad man skulle välja för optik om man tex. fick släpa på max 7 kg objektiv totalt, eller att köpa objektiv för tillsammans tex. max 25 papp.
Samma sak här. Reser normalt ganska lätt med fotoutrustning. Det skall vara praktiskt och ett trevligt nöje att resa, inte en börda.
Just siffran 6 kg var bara ett exempel tagit ur luften.
Men däremot så tycker jag att det är en mycket vettigare begränsing att tänka så som du skriver.
Vad får jag för bildkvalitet och flexibilitet för XX kg objektiv, eller XX kronor i inköp - istället för det (IMO) ganska meningslösa XX antal objektiv.
Roligt läsa alla svar, tack för detTråden lär fortsätta
Bra info för mig och andra som vill köpa nya objektiv.
Förutsatt att du bara skall ha ett objektiv. Resultatet skulle nog bli väldigt annorlunda om man fick välja 2 eller 3 objektiv eller begränsades i vikt eller kostnad. Förutsättningen i denna tråd var endast ett objektiv på obestämd tid. Detta är väldigt annorlunda än verkliga livets prioriteringar.
Frågan var egentligen vilket 4:e objektiv du skulle köpa om du redan täcker upp 14-200 med tre stycken f/2,8 objektiv.
Valet kan tex. bli
ett makro
ett mera ljusstarkt typ 1,4-1,8 objektiv
ett tele av något slag
Fast endast ett och poängen i inlägget du svarade på var väl att så begränsat är det vanligen inte i livet.