Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OM - EOS adapter, exponerinsgmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tipo874

Aktiv medlem
Som nybliven Canon 450D ägare tyckte jag det var trevligt att kunna använda mina gamla Olympus OM objektiv. Jag köpte en adapter med elektronik för fokuskonfirmering, och den biten funkar bra tycker jag.

Jag undrar dock varför kameran verkar mäta ljuset fel vid små bländaröppningar och bilderna blir överexponerade om man använder bländarprioritet.

Exempel med min Vivitar Series 1 70-210 zoom:
---
f tid
---------
3.5 1/1000
5.6 1/400
8 1/100
11 1/50
16 1/15
22 1/8
---

Jag hade förväntat mig att varje bländarsteg skulle innebära en fördubbling av tiden, men huset verkar överkompensera kraftigt.

Det sitter en liten stoppskruv i ringen som gör att objektivet bländar ner direkt när man justerar bländaren, och varje steg jag bländar ner innebr ju en halvering av ljusmängden, men kameran verkar tycka att det minskar mera än så.

Elektroniken säger till kameran att den har f 1:2.0 konstant.

Vad är orsaken till detta?
 
Vad använder du för ljusmätningsmetod? Matrismätning har massa magiska beräkningshyss för sig i bakgrunden som baseras på kända och okända variabler som inte riktigt går att förutse effekten av.

Kameran tror t ex att det är mörkt ute fast det är mitt på dagen om du har bländat ner till f/16 men kameran tror att du har ett f/2-objektiv vidöppet. Då tar den andra beslut än om det är ljust ute.

Med ointelligenta metoder får du inte den problematiken - då gör den ytan du mäter till en mellanton.

Däremot kan du fortfarande få felmätningar beroende på ljusets infallsvinklar, det beror lite på hur bra sensorerna är anpassade för nedbländad mätning.
 
Vad använder du för ljusmätningsmetod? Matrismätning har massa magiska beräkningshyss för sig i bakgrunden som baseras på kända och okända variabler som inte riktigt går att förutse effekten av.

Kameran tror t ex att det är mörkt ute fast det är mitt på dagen om du har bländat ner till f/16 men kameran tror att du har ett f/2-objektiv vidöppet. Då tar den andra beslut än om det är ljust ute.

Med ointelligenta metoder får du inte den problematiken - då gör den ytan du mäter till en mellanton.

Däremot kan du fortfarande få felmätningar beroende på ljusets infallsvinklar, det beror lite på hur bra sensorerna är anpassade för nedbländad mätning.

Jag har testat samtliga ljusmätmetoder kameran erbjuder, evaluerande, utsnitt, spot, centrumvägt, och det blir ingen skillnad.

Jag testade just Live View-läget, vilket väl innebär att exponeringen sätt utifrån mängden ljus som verkligen träffar sensorn, och då blir värdena helt normala :) Med nedfälld spegel verkar inte mätningen fungera med nedbländad optik.
 
Då är det nog ljusets infallsvinkel som gör att ljusmätningens sensorer inte funkar optimalt.
 
DÄrför ljusmätaren bara fungerar bra vid öppen bländare. Ner till F/8 eller så fungerar det korrekt.

Problemet är kameran med objektiv som har motorbländare kör med fullt öppen bländare under af och ljusmätning. Precis när kameran flippar spegeln så bländar den ner objektivet och ger dig dinn önskade bild.

Lösningen är att göra tabeller - mät med öppen bländare och kör M korrigerat med värdet i tabellen (eller räkna snabbi skallen). Det går hitta andra lösningar som att mäta med öppen bländare vid en ISO, tryck EV-lock ändra ISO och bländare samt knäpp bilden.

Ljusmätningen kommer inte att mäta normal vid objektiv utan motorbländare vid små bländare - det bara är så..
 
DÄrför ljusmätaren bara fungerar bra vid öppen bländare. Ner till F/8 eller så fungerar det korrekt.

Problemet är kameran med objektiv som har motorbländare kör med fullt öppen bländare under af och ljusmätning. Precis när kameran flippar spegeln så bländar den ner objektivet och ger dig dinn önskade bild.

Lösningen är att göra tabeller - mät med öppen bländare och kör M korrigerat med värdet i tabellen (eller räkna snabbi skallen). Det går hitta andra lösningar som att mäta med öppen bländare vid en ISO, tryck EV-lock ändra ISO och bländare samt knäpp bilden.

Ljusmätningen kommer inte att mäta normal vid objektiv utan motorbländare vid små bländare - det bara är så..

Japp, eller att använda Live View, vilket fungerar. Live View med zooming av displayen ger ju kanonsäker fokus dessutom, man ser precis vad sensorn ser, fast det används väl bäst med stativ.

Jag har inga problem med att räkna ut vad det skall bli, jag bara undrade varför det blev som det blir.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.