Tipo874
Aktiv medlem
Som nybliven Canon 450D ägare tyckte jag det var trevligt att kunna använda mina gamla Olympus OM objektiv. Jag köpte en adapter med elektronik för fokuskonfirmering, och den biten funkar bra tycker jag.
Jag undrar dock varför kameran verkar mäta ljuset fel vid små bländaröppningar och bilderna blir överexponerade om man använder bländarprioritet.
Exempel med min Vivitar Series 1 70-210 zoom:
---
f tid
---------
3.5 1/1000
5.6 1/400
8 1/100
11 1/50
16 1/15
22 1/8
---
Jag hade förväntat mig att varje bländarsteg skulle innebära en fördubbling av tiden, men huset verkar överkompensera kraftigt.
Det sitter en liten stoppskruv i ringen som gör att objektivet bländar ner direkt när man justerar bländaren, och varje steg jag bländar ner innebr ju en halvering av ljusmängden, men kameran verkar tycka att det minskar mera än så.
Elektroniken säger till kameran att den har f 1:2.0 konstant.
Vad är orsaken till detta?
Jag undrar dock varför kameran verkar mäta ljuset fel vid små bländaröppningar och bilderna blir överexponerade om man använder bländarprioritet.
Exempel med min Vivitar Series 1 70-210 zoom:
---
f tid
---------
3.5 1/1000
5.6 1/400
8 1/100
11 1/50
16 1/15
22 1/8
---
Jag hade förväntat mig att varje bländarsteg skulle innebära en fördubbling av tiden, men huset verkar överkompensera kraftigt.
Det sitter en liten stoppskruv i ringen som gör att objektivet bländar ner direkt när man justerar bländaren, och varje steg jag bländar ner innebr ju en halvering av ljusmängden, men kameran verkar tycka att det minskar mera än så.
Elektroniken säger till kameran att den har f 1:2.0 konstant.
Vad är orsaken till detta?