Annons

Omöjlig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kid Camaro

Ny medlem
Hej
Jag håller på och planerar in för en bild som jag ska ta nu på onsdag (26-09), men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med den.
Det är väldigt många saker som måste klaffa och som jag vill få med i bilden.

Jag kommer fota i ett gigantiskt rum, och jag vill på nått sätt få med storleken på rummet i bilden, rummet, som är ett gamalt lager har ingen strömförsörjning viket gör att jag antingen måste fota med en mindre blixt alternativt med naturligt ljus, vilket jag skulle föredra. Lokalen är ganska dunkel förutom dags ljus som kommer in från sidan
Men det är här det blir lite komplicerat, jag ska fota en modell som kommer röra sig väldigt mycket, hoppa upp och ner eller springa, vilket gör att jag måste ha en relativt snabb slutartid om bilden ska bli skarp.

Kort och gott vill jag ta en; skarp bild, med naturligt ljus, långt skärpedjup, inget iso brus, och detta i en relativt mörk lokal utan möjlighet till extern belysning förutom en mindre blixt.

Jag har lite olika objektiv, och vet inte vilket av dom som skulle passa bäst:

Fast 50mm, Nikon F - 1:1.8

Fast 35mm, Nikkormat F - 1:1.4

18-55 Nikon F – 3:5

Kamera: Nikon D50

Jag inser att bilden är i princip omöjlig, men vad ska jag göra avkall på för att lyckas med den?

Med vänliga hälsningar /// Daniel
 
Extremt lång slutartid. Lämna kameran och spring omkring med handhållen blixt, du kan ju följa modellen och fyra av 3-4 blixtar på olika ställen, du kommer inte synas om det är mörkt nog.
 
hmm Lång slutartid... smart, de hade jag inte tänkt på, då får jag ju kan jag ha ett långt skärpedjup också, suveränt...

tack för tipsen, jag postar här bilden senare i veckan så får ni se hur den blev.

Men jag har ytterligare en fråga, finns det nått bra sätt att fånga rök eller damm i bilden?

Tack /// Daniel
 
ta fler bilder,,, en skarp på pesonen, sen ett par på bakgrundsljuset,, klipp ihop, tripod är såklart ett måste
 
Det skulle vara jättekul att se din bild! Det låter som ett mycket intressant projekt. Såna där lokaler brukar kunna ge riktigt intressanta bilder.

Spontan kommentar: Välj kort brännvidd. Ju kortare desto bättre. Allra helst nedåt 10mm. (Med reservation för att jag ju faktiskt inte vet hur du tänkt dej din bild). Ställ kameran på stativ och välj inte för högt ISO-tal. Kan du hålla dej till ISO100 så gör det, även om slutartiden blir lång. Välj en balans mellan slutare och bländare som ger lagom skärpedjup och ett EV på -1, sisådär. Och sen fyller du i med manuellt avfyrad blixt på sidan om. Hur stark vet jag inte så där spontant. Det måste du testa dej fram till.

Återigen: Jätteintressant projekt! Visa gärna resultatet!
 
Hej igen… Sorry att det tog sådan tid å få fram bilden. Det gick riktigt bra att köra med sidoblixt och långslutar tid, jag var nere på platsen kvällen innan och provade lite olika grejer, och då var det mörkt, tanken var att vi skulle fota i det ljuset, men det blev framflyttat till förmiddagen så jag hade ganska bra naturligt ljus, min gamla Nissin blixt i handen och en reflex skärm så det funkade bra med en kort slutar tid. Bilderna ligger på
http://www.danielhagglund.com (under: new Elin garment).
Jag har inget emot hård kritik…
Återigen tack för all hjälp, det här är ju ett fantastiskt forum, fattar inte att jag inte har hittat det fören nu /// Daniel
 
Kid Camaro skrev:
Hej igen… Sorry att det tog sådan tid å få fram bilden. Det gick riktigt bra att köra med sidoblixt och långslutar tid, jag var nere på platsen kvällen innan och provade lite olika grejer, och då var det mörkt, tanken var att vi skulle fota i det ljuset, men det blev framflyttat till förmiddagen så jag hade ganska bra naturligt ljus, min gamla Nissin blixt i handen och en reflex skärm så det funkade bra med en kort slutar tid. Bilderna ligger på
http://www.danielhagglund.com (under: new Elin garment).
Jag har inget emot hård kritik…
Återigen tack för all hjälp, det här är ju ett fantastiskt forum, fattar inte att jag inte har hittat det fören nu /// Daniel

Dom vart ruskigt bra.
 
Såg fram emot att se den "omöjliga bilden", men hittade bara en omöjlig hemsida. En enorm logo som täcker hela sidan och sen en liten sideframe som var jobbig att försöka se nåt alls i. Är det bara min firefox som knasar?
 
J Tjerneng skrev:
Såg fram emot att se den "omöjliga bilden", men hittade bara en omöjlig hemsida. En enorm logo som täcker hela sidan och sen en liten sideframe som var jobbig att försöka se nåt alls i. Är det bara min firefox som knasar?

Nej jag hittade bilderna efter lite besvär.

Kolla 26 sep.

Bläddraknappen "Next" är lite svår att komma åt men försök scrolla ner på något sätt i huvuddelen.
 
Ja jag vet att sidan är lite dum, har gjort den i ett konstigt format efter min widescreen skärm kollade inte riktigt hur den såg ut på en annan skärm, håller på å bygger om skiten nu...

Du är inte den första som har stött på det där...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.