Jag tror att man (oavsett kamera) bör lära sig att se skillnad på de vanligaste orsakerna till dålig skärpa för att hitta rätt åtgärd. Med tiden lär man sig vilka inställningar som ger den bästa kompromissen i en given situation.
1. Skakningsoskärpa. Symptom: allt i bilden är oskarpt. Löses med stativ, stabilisering, sekvenstagning, kortare brännvidd, kortare exp tid dvs högre iso/större bländare, blixt
2. Rörelseoskärpa. Symptom: rörligt motiv blir oskarpt. Löses med kortare exponeringstid dvs högre iso / större bländare, blixt, alternativt att man följer rörligt motiv med kameran.
3. Fel fokus. Symptom: motiv oskarpt men bra skärpa framför eller bakom motivet. Lösning: läs på hur fokuseringsmoderna fungerar. Är det tillräckligt mörkt fallerar autofokus i alla fall och man får jobba med manuell fokus. Flerzon-fokus vill gärna låsa på eventuella objekt i förgrunden i stället för huvudmotivet, byt isåfall till single point.
Vid långa brännvidder: Finjustera AutoFocus Micro Adjustment om kameran har sådan
4. Diffraktion pga superliten bländare. Kan dyka upp vid f/20.. f/32 speciellt vid makro. Symptom: finns inget riktigt skärpeplan utan allt blir halvsuddigt. Lösning: undvik mindre bländare än f/20.
5. Högt brus gör att detaljskärpan känns dålig. Lösning: sänk iso och exponera så nära klippgränsen det går, överväg blixt om det är för mörkt
6. Fel på utrustningen eller brist på underhåll. Kan säkert förekomma
Jag får dammstäda mina AF-sensorer en gång om året för att bibehålla full prestanda..
7.. ? Har jag missat nåt?
Det går givetvis utmärkt att kombinera felen i listan!