Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus V.S Pentax ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag vill ha en ny kamera och jag har hittat Olympus OM-D E-M10 samt en äldre Pentax K-30 som verkar intressanta, båda finns på Cyberphoto.se och har ett pris som jag klarar av. Olympus är nyare med många bra funktioner men verkar lida av kort batteri-tid, Pentax har nått år på nacken men är robust vilket skull passa mig men är större och tyngre.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-M10silver1442
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018200

Vilken av dessa kameror skulle enligt er vara bästa köpet för en som gillar dokumentations fotografering och ofta slänger ner kameran i en väska för att sedan vara ute 6 till 8 timmar både i skog och stad?
 
Det är två väldigt olika kameror skulle jag säga. OM-D är bland de minsta kamerorna som känns som en traditionell systemkamera men jag tycker inte om den elektroniska sökaren.

När det gäller bildkvalitet är de nog rätt likvärdiga i Jpeg fram till ca ISO1600-3200 då Olympus har den vassare bildbehandlingen i kameran men i RAW eller högre ISO ligger nog K-30 ett snäpp högre.

Objektivutbuden är nog ungefär likvärdiga till båda med något fler i produktion till Olympysen. Pentax har dock en rejäl gammal retrobank med objektiv med blandad nivå av automatik att fynda bland. Med olympus kan dock dessa användas med en adapter. När det gäller storlek har Pentax nog den finaste samlingen av pannkaks och allmänt små objektiv utav alla traditionella spegelsystemkameror.

Vädertätningen är nog likvärdig men jag har dålig koll på Olympus utbud av vädertätade objektiv.
Så här dyblöt och igenimmad ser ofta min kombo med K-5 + DA* 300mm F4 eller Da* 55mm F1.4 ut: http://flic.kr/p/eb7bWi

Jag undrade varför sökaren vad så grumlig och matt efter en stund i senaste snöovädret tills jag upptäckte att hela kameran var täckt av imma och smältande snö, men inga problem.
http://flic.kr/p/megJJe
 
Det är två väldigt olika kameror skulle jag säga.
Det var just det som var problemet, båda verkar vara mycket bra men väldigt olika, som gammal Pentax ägare skulle jag nog känna mig hemma med Pentaxen som verkar vara mycket tålig, men åh andra sidan verkar Olympusen mer modern och roligare även om jag kommer känna mig lite begränsad tills jag har råd med en till lins.

Just nu lutar det åt Olympus eftr jag såg några filmer inspelade med denna modell och trots att skärmen på baksidan ser lite ömtålig ut.
 
Hur menar du med modernare (lite ironiskt på en retrokamera) och roligare? Jag är bara nyfiken. :)

Själv föredrar jag optiska sökare framför digitala alla dagar i veckan då jag verkligen blir åksjuk efter en kort stund, framförallt med Sonys. Men det är från person till person och jag verkar vara en av dem som är genetiskt felbyggda för digitala sökare.
 
Hur menar du med modernare (lite ironiskt på en retrokamera) och roligare? Jag är bara nyfiken. :)

Själv föredrar jag optiska sökare framför digitala alla dagar i veckan då jag verkligen blir åksjuk efter en kort stund, framförallt med Sonys. Men det är från person till person och jag verkar vara en av dem som är genetiskt felbyggda för digitala sökare.

Svårt att veta hur jag skall formulera mig, men jag skall försöka svara i ordningen frågorna kommer och tala lite om mig själv.

Vad jag menar med modernare är att Olympus är en nyare form faktor som jag nästan vill beskriva som en hybrid mellan kompakt och system-kamera även om den beskrivningen kommer att göra många experter här lite upprörda, men den är även modernare på det sätt att man kan styra den med en smartphone och även använda WIFI och NFC (tror jag) för att överföra bilder till enheter man har i närheten.

Med roligare menar jag både retro locken och alla kul (och totalt onödiga) bild effekter som skulle uppsattes av några yngre familjemedlemmar, men även med den platta linsen som man får med vilket gör att man kanske kan ta med sig kameran dit man normalt inte tar med sig en spegelreflexkamera.

Då jag ofta dokumenterar miljöer så rör jag kameran ganska lite och efter jag fotograferat med en Samsung Galaxy S4 i några månader så har jag vant mig att fotografera genom att titta på en skärm, så jag tror inte övergången kommer bli så svår för mig om jag köper en Olympus.

Det som oroar mig är batteritiden då denna Olympus inte har fäste för batterigrepp och alla dessa stora skärmar drar av förklarliga skäl mycket mer energi än vad en optisk sökare gör.

Nu måste jag ju påpeka att jag gör dessa utland ifrån vad har läst och utifrån min upplevelse av att fotografera med en Smartphone, jag är mer övertygad om fördelarna med Pentaxen då jag är gammal Pentaxian och jag har aldrig haft behov av en skärm man kan vinkla, men jag känner lite obehag av att bara hänga kvar vid ett märke och vill gärna undvika att bli en Pentax fan boy som kanske get pentax överdrivet mycket ros även jag inte testat denna modell.

Jag är mest ute efter funktion, funktionalitet och design, megapixels, brus och så vidare är av mindre intresse då de flesta kameror idag överträffar mina behov och då jag kan anpassa mig till vad kameran teknist klarar av.

... gud vad snobbig jag låter :)
 
Jag tycker du låter mycket klok och inte alls snobbig!
OM-D E-M10 är verkligen inte för mig men det verkar helt klart vara ett alternativ för dig.

Har du jämfört storlek? Den största skillnaden är helt klart tjocklek och vikt.
http://camerasize.com/compare/#327,521

Vill man dra ner storlek så mycket som möjligt med Pentaxen är Da 40mm f2.8 XS ett alternativ. Det finns även en hel del andra i Limited-serien.
http://www.ephotozine.com/articles/...mages/highres-pentax40mmf28xs3_1332858499.jpg

Fördelen med OM-D är att motsvarande objektiv till de större sensorerna kan göras mindre utan att tappa prestanda. En kompis skaffade ett Olympus Olympus M. Zuiko 25/1,8 och det presterar smått fantastiskt till en förhållandevis låg kostnad. Om jag körde m4/3 skulle jag garanterat köpa något av Voigtländers manuella objektiv.
 
Då jag ofta dokumenterar miljöer så rör jag kameran ganska lite och efter jag fotograferat med en Samsung Galaxy S4 i några månader så har jag vant mig att fotografera genom att titta på en skärm, så jag tror inte övergången kommer bli så svår för mig om jag köper en Olympus.

Det tror inte jag heller. Jag lärde mig fotografera digitalt genom att titta på skärmen. Dagens elektroniska sökare blir bara bättre och bättre.

Det som oroar mig är batteritiden då denna Olympus inte har fäste för batterigrepp och alla dessa stora skärmar drar av förklarliga skäl mycket mer energi än vad en optisk sökare gör.

Satsa pengarna på flera extra batterier istället. Man får ett par tre originalbatterier för motsvarande peng som ett batterigrepp. Batterigrepp gör bara kameran klumpig såvida du inte ska använda stora teleobjektiv. Då kan extra grepp vara trevligt.

Jag skulle gå på E-M10 alla dagar i veckan om jag var ute efter en smidig kamera, lätt att ta med (tom i en ficka) och gillar att använda skärm eller elektronisk sökare.

Dessutom så har utbudet av objektiv till MFT exploderat de senaste åren. Förutom Olympus egna utbud finns bl a Panasonic, Sigma, Voightländer, Schneider, Samyang, SLR Magic m fl.
 
Satsa pengarna på flera extra batterier istället. Man får ett par tre originalbatterier för motsvarande peng som ett batterigrepp. Batterigrepp gör bara kameran klumpig såvida du inte ska använda stora teleobjektiv.

Bra påpekande, jag hade hakat upp mig på det där med ett batterigrepp så jag glömde den mest logiska lösningen, tack och nu lutar det mer åt E-M10.
 
För vad det kan vara värt: Jag har Olympus OMD E-M5 (och OMD E-M1) och är oerhört nöjd. Har inte haft något som helst behov av eller användning för min gamla Canonutrustning (7D med flera L-objektiv) , som nu alltså är såld. Inga problem med sökaren, och använder lika gärna skärmen, där jag mer och mer har börjat uppskatta utvikningsmöjligheten. Kameran (M.5:an är närmast identisk med M-10:an ur fr a formfaktorhänseende) är väldigt bra, behändig och direkt hanterbar. Blir aldrig fel med den!
Sen är det flera faktorer som bestämmer vilken kamera man vill ha och kan känna sig nöjd med. För mig passar Olympusen. För andra passar andra kameror. Man måste göra sitt eget val.
Lycka till, hur du än väljer blir det säkert bra.
 
Nu var det visserligen K-30 du tittar på men kanske K-50 är bättre att jämföra mot, är ju prismässigt likvärdig. Bara en tanke.
 
Nu var det visserligen K-30 du tittar på men kanske K-50 är bättre att jämföra mot, är ju prismässigt likvärdig. Bara en tanke.
Men i princip identisk med K-30 utom när det kommer till utseende och inbyggt stöd för eye-fi, för en rejält mycket högre kostnad.

K-30 kan inte heller ta batterigrepp.
 
K-30 kan däremot även använda vanliga aa-batterier. Om man ska tro folk på nätet får man ut ca 700 bilder på en uppsättning. Med sin större sensor kommer K-30 också att ge bättre bildkvalitet än Olympusen, såväl vad det gäller färgdjup som dynamisktd omfång och även bättre lågljusegenskaper.

K-30 är dessutom lite större vilket gör reglagen mindre pilliga att hantera om man vill använda den ute på vintern med handskar. Har man inte extremt små händer fordras det nästan att man skaffar ett extra grepp till Olympusen för att den ska bli bekväm att hålla. Nackdelen med detta grepp är att det täcker batteri och minneskortlucka. Greppet kan visserligen tas av med ett knapptryck, men det blir då en extra detalj att hålla.

Hade det varit mitt val, hade jag utan tvekan valt K-30. Den är sanslöst prisvärd för tillfället.
 
Hade det varit mitt val, hade jag utan tvekan valt K-30. Den är sanslöst prisvärd för tillfället.
Det kliar i fingrarna att köpa en K-30 då detta är en mycket prisvärd kamera som rasar i pris pga efterträdaren K-50 (om jag läst rätt), men Olympusen lockar mig med det mindre formatet vilket gör att jag kan få med den oftare, jag tror att Pentax har bättre och mer slitstark utrustning som ger bättre bildkvalité, men storleken gör att jag kanske inte vill ta med den på exempelvis en powerwalk i skogen och jag känner att en kamera jag kan ta med mig oftare är ett bättre val för mig.

Sedan blev jag lite lockad av Bulb-funktionen i E-M10 som gör att du kan få en preview medan exponeringen pågår och även att man kan kontrollera E-M10 med telefonen samt all man kan använda telefonen som sökare om man vill ta bilder i komplicerade lägen eller i grodperspektiv.

Det jag oroat mig över var batteritiden, men jag har läst att man skall kunna ta runt 300 bilder på en laddning och det är ganska sällan jag tar mer än 50 bilder per dag så tror jag att jag kommer klara mig med ett extra batteri i väskan.

Just nu är min ekonomi inte den bästa, skulle den bli bättre skulle jag genast komplicera med en Pentax.

P.S Tack för alla bra svar.
 
Enligt min mening är skillnaden i bildkvalitet, om än teoretiskt sett möjligen bättre hos Pentax (APS-sensor), rent praktiskt direkt försumbar. Jag skulle vilja hävda att den inte är möjlig att se med blotta ögat vid praktisk fotografering och utskrifter upp till A3, kanske till och med A2. Så någon större faktor tycker inte jag att sensorstorleken ska behöva spela i valet, utan att det mera handlar om andra saker, som hanterbarhet, känsla att hålla i, vikt och volym etc. Och där blir Olympus svårslagen. Objektivparken till exempel saknar motstycke i klassen, och Olympus balanserar med en väldigt lätthet och glädje upp såväl pannkaksobjektiv som längre telezoomar, upp till 300 mm (=600mm relativt småbildsformat). Så ur alla aspekter är Olympus den mest mångsidiga och mest hanterbara kameran.
Sen är det ju så att om kameran är lätt att hantera tar man den med sig lättare, och fotograferar mer och blir den bästa kameran, eftersom den är med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.