Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Pen E-PM2

Produkter
(logga in för att koppla)
Du petar bara på det som ska vara i fokus när tillfället inträffar. Det går väldigt mycket snabbare än att sätta kameran till ögat, rikta in fokuspunkten på det som ska vara i fokus, komponera bilden och trycka ned avtryckaren.
Dessutom kan du ofta ta bilder utan att motivet märker något, vilket kan vara bra med folk som känner sig lite obekväma med att bli fotograferade.

Nu har jag inte provat touchskärm för stillbilder men jag tror inte på vad du säger ändå.
Smygfotograferande med små kameror kräver inte touchskärm, definitivt inte.
Snabbhet hänger mest på fotografens skicklighet t.ex hur beredd man är med kameran och vilka inställningar man har gjort. Generellt för många olika situationer och bildkategorier så är snabba spegelreflexsystem att föredra vid rörliga motiv kan jag tänka. Som aktion, sport och flygande fågel.

Touchskärmarna håller väl på att ersätta mekaniska reglage, knappar och rattar inom många områden. Tekniken är väl billigare än den mekaniska. Förmodligen även mer driftsäker. I alla fall kompaktare.

Nej, men det hjälper. Man kan t.ex. sitta och titta ner på sin kamera som har uppvinklad skärm. Det ser ut som om man bara sitter och pillar med kameran, men man kan närsomhelst ta en bild genom att peka på den del av motivet man vill ha i fokus. De flesta anar ingenting eftersom man aldrig petar på kamerans avtryckare.

Jag hakar på här eftersom jag är lite sugen på en PM2 alternativt PL5.
PL5 är marginellt dyrare men den vinklingsbara skärmen måste ändå vara ett plus.

Vad säger ni. Går det bra att jobba med touchskärmen?
Jag har skruvat på kameror i några decennier och då blir man inkörd på rattar och mekaniska reglage. Men det går väl att avgifta sig och bli vän med pekskärmen antar jag.

Ett kit med standardzoomen och telezoomen är onekligen prisvärt.
T.ex detta: Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PM2vit14150kit

Synpunkter? Har ni möjligtvis någon länk till egna bilder med någon av kamerorna i lite högre upplösning?

(Jag har skaffat sökaren VF-2 till min XZ-1 och den är ju en tillgång även på PEN)

Då skall vi se, nu har vi ström igen.

Jag har alltså sedan ett par dagar en E-PM2, att ersätta min E-PL2. Jag var först helt ute efter en E-PL5, dels pga de utvändiga kontrollerna, dels pga den vinklingsbara skärmen. Sen så hittade jag en beg E-PM2 och då var jag tvungen att fundera på hur mycket skärmen var värd. Eftersom jag också har en VF-2 så kan man ju rätt hyggligt fota från lägre nivå än mitt framför ögonen. Värre uppe i luften men det är väldigt ovanligt att jag gör det. Jag saknar vinklingsbar skärm lite, men VF-2 löser det mesta av problemen man får och kameran blir märkbart mindre faktiskt.

När det gäller utvändiga kontroller så saknar faktiskt E-PM2 bara ratten på ovansidan för PASM osv. Här är faktiskt pekskärmen riktigt bra eftersom det aktuella valet hela tiden står på skärmen och vill man byta från P till SCN så petar man bara på P så kommer blixtsnabbt valen upp på skärmen redo att väljas, Art/Scn/Film/PASM osv. Ratten saknar jag inte. Jag tycker nog rent allmänt att den har fler kontroller än man tror (har för mig att jag valde bort E-PM1 för att den hade i princip inga alls) och den har det för det man vill ha. Dessutom är fyrvägskontrollen också en ratt man kan ställa in hur man vill att den skall användas. Jag har tex ställt in att den fungerar som inställning av tid i S-läge (dvs snurra på ratten), Program shift i P-läge. Man kan välja att använda den genom att först trycka pil upp för att först då få möjlighet att ändra tid osv men att använda den som en vanlig inställningsratt är ett dramatiskt uppköp från E-PL2.

Skärmen är också riktigt bra att använda som touchskärm, som en mobiltelefon ungefär. Däremot är implementationen av pekskärmen lite halvmärklig i övrigt, vill man ställa in ISO, eller vad som helst så får man använda knapparna. Det finns ingen funktion för pekskärmen för det. Sen så kan man ju ställa in de kontroller somfinns på huset (9 st räknar jag det till) lite som man vill. Jag gillar tex inte att ha filmknappen som just det eftersom det är så lätt att komma åt den med tummen. Då kan man välja att programmera bort den helt eller använda den som direktknapp för ISO, en knapp som jag iaf gillar att ha.

Faktum är att pga att jag hade en VF-2 så tycker jag att jag valde rätt genom att ta en E-PM2 isf E-PL5. Jag var rätt fundersam på det innan jag bestämde mig.

Det var lite synpunkter från mig efter ett par dagars användning.

Jo en sak till, jag filmade dottern igår i ridhuset. Normalt ett mörkt ställe (ISO6400 f2,8 1/200). Nu ännu mörkare (snö över fönstren) och gissa om det ställer krav på AF vid filmning. Det gick mycket mycket bättre än med E-PL2.

Jo ytterligare en sak till. Det där med att peka och ta bild. Det är inget jag riktigt begriper mig på. För att lyckas med det måste man ju byta grepp på kameran innan man tar bilden. Man måste ju hålla kameran i vänsterhanden under objektivet och peka med höger. Man får inget bra grepp om den och det riskerar nog att bli skakoskärpa. GIllar det inte så här långt men det är busenkelt att byta mellan *sätta fokus *ta bild *inget alls genom touchskärmen. Kanske vänjer jag mig vid det och börjar använda. Men fan trot i det fallet.

En liten grej till. Infästningen till kameraremmen sitter lite ivägen när man håller kameran till ögat. Inget stort, men det är väl den enda negativa saken jag har att redovisa så här långt.

Tack Mattias!

Jag sitter också på en VF-2 så ditt inlägg gör att jag inte behöver ställa en massa frågor.
Jag går nog på en PM2.

Jag har ett stort tjockCanon-system och PEN-systemet blir ett tillskott. Vilket system jag kommer att använda mest får framtiden utvisa. För natur och aktion eller flygande fågel så får PEN stanna hemma.

Ett komplett paket med standardzoom, telezoom och PM2 kostar ca. 6500 kr. Det är mindre än vad en del av mina Canongluggar kostar. Vill jag senare komplettera med något pannkaksobjektiv för m43 så är de ju mycket prisvärda.

Det fina i sammanhanget är ju den högpresterande sensorn i PM2 och PL5. Med bra optik så behöver man inte oroa sig för den tekniska kvaliteten på bilderna.

Nu har jag inte provat touchskärm för stillbilder men jag tror inte på vad du säger ändå.
Snabbhet hänger mest på fotografens skicklighet t.ex hur beredd man är med kameran och vilka inställningar man har gjort. Generellt för många olika situationer och bildkategorier så är snabba spegelreflexsystem att föredra vid rörliga motiv kan jag tänka. Som aktion, sport och flygande fågel.

Du börjar ju med att säga att du inte har provat. Så varför kommer du sedan med ett påstående som förutsätter att man har provat? Varför inte lyssna på den som har erfarenhet av båda systemen?

Då skall vi se, nu har vi ström igen.

Jag har alltså sedan ett par dagar en E-PM2, att ersätta min E-PL2. Jag var först helt ute efter en E-PL5, dels pga de utvändiga kontrollerna, dels pga den vinklingsbara skärmen. Sen så hittade jag en beg E-PM2 och då var jag tvungen att fundera på hur mycket skärmen var värd. Eftersom jag också har en VF-2 så kan man ju rätt hyggligt fota från lägre nivå än mitt framför ögonen. Värre uppe i luften men det är väldigt ovanligt att jag gör det. Jag saknar vinklingsbar skärm lite, men VF-2 löser det mesta av problemen man får och kameran blir märkbart mindre faktiskt.

När det gäller utvändiga kontroller så saknar faktiskt E-PM2 bara ratten på ovansidan för PASM osv. Här är faktiskt pekskärmen riktigt bra eftersom det aktuella valet hela tiden står på skärmen och vill man byta från P till SCN så petar man bara på P så kommer blixtsnabbt valen upp på skärmen redo att väljas, Art/Scn/Film/PASM osv. Ratten saknar jag inte. Jag tycker nog rent allmänt att den har fler kontroller än man tror (har för mig att jag valde bort E-PM1 för att den hade i princip inga alls) och den har det för det man vill ha. Dessutom är fyrvägskontrollen också en ratt man kan ställa in hur man vill att den skall användas. Jag har tex ställt in att den fungerar som inställning av tid i S-läge (dvs snurra på ratten), Program shift i P-läge. Man kan välja att använda den genom att först trycka pil upp för att först då få möjlighet att ändra tid osv men att använda den som en vanlig inställningsratt är ett dramatiskt uppköp från E-PL2.

Skärmen är också riktigt bra att använda som touchskärm, som en mobiltelefon ungefär. Däremot är implementationen av pekskärmen lite halvmärklig i övrigt, vill man ställa in ISO, eller vad som helst så får man använda knapparna. Det finns ingen funktion för pekskärmen för det. Sen så kan man ju ställa in de kontroller somfinns på huset (9 st räknar jag det till) lite som man vill. Jag gillar tex inte att ha filmknappen som just det eftersom det är så lätt att komma åt den med tummen. Då kan man välja att programmera bort den helt eller använda den som direktknapp för ISO, en knapp som jag iaf gillar att ha.

Faktum är att pga att jag hade en VF-2 så tycker jag att jag valde rätt genom att ta en E-PM2 isf E-PL5. Jag var rätt fundersam på det innan jag bestämde mig.

Det var lite synpunkter från mig efter ett par dagars användning.

Jo en sak till, jag filmade dottern igår i ridhuset. Normalt ett mörkt ställe (ISO6400 f2,8 1/200). Nu ännu mörkare (snö över fönstren) och gissa om det ställer krav på AF vid filmning. Det gick mycket mycket bättre än med E-PL2.

Jo ytterligare en sak till. Det där med att peka och ta bild. Det är inget jag riktigt begriper mig på. För att lyckas med det måste man ju byta grepp på kameran innan man tar bilden. Man måste ju hålla kameran i vänsterhanden under objektivet och peka med höger. Man får inget bra grepp om den och det riskerar nog att bli skakoskärpa. GIllar det inte så här långt men det är busenkelt att byta mellan *sätta fokus *ta bild *inget alls genom touchskärmen. Kanske vänjer jag mig vid det och börjar använda. Men fan trot i det fallet.

En liten grej till. Infästningen till kameraremmen sitter lite ivägen när man håller kameran till ögat. Inget stort, men det är väl den enda negativa saken jag har att redovisa så här långt.

Jag håller alltid kameran med botten mot vänsterhandens handflata. Med armbågen mot revbenen blir det extremt stabilt. Då är högerhanden fri att manövrera knapparna eller pekskärmen.

När det gäller utvändiga kontroller så saknar faktiskt E-PM2 bara ratten på ovansidan för PASM osv. Här är faktiskt pekskärmen riktigt bra eftersom det aktuella valet hela tiden står på skärmen och vill man byta från P till SCN så petar man bara på P så kommer blixtsnabbt valen upp på skärmen redo att väljas, Art/Scn/Film/PASM osv. Ratten saknar jag inte. Jag tycker nog rent allmänt att den har fler kontroller än man tror (har för mig att jag valde bort E-PM1 för att den hade i princip inga alls) och den har det för det man vill ha.
Det där var en intressant synpunkt! Jag valde E-PL3 framför E-PM1 för att den förra har fler knappar och rattar, samt att den har en vridbar skärm. Med en pekskärm där man har lika bra direktaccess till kontroller som med knappar och rattar så blir det ett svårare val. Det är den vridbara skärmen som avgör. Vill man ha en så kompakt kamera som möjligt så väljer man nog bort den, men den är bra praktisk ibland.

Skärmen är också riktigt bra att använda som touchskärm, som en mobiltelefon ungefär. Däremot är implementationen av pekskärmen lite halvmärklig i övrigt, vill man ställa in ISO, eller vad som helst så får man använda knapparna. Det finns ingen funktion för pekskärmen för det.
(Jag gissar att det är ungefär samma implementation som på E-M5.)
Jag har även en Panasonic GF3 och jag tycker nog att dess touchskärm är bättre ur funktionssynpunkt. Det är lättare att hitta bland touchkontrollerna och jag har ännu inte upptäckt att det inte finns något som går att ställa in den vägen.

Sen så kan man ju ställa in de kontroller somfinns på huset (9 st räknar jag det till) lite som man vill. Jag gillar tex inte att ha filmknappen som just det eftersom det är så lätt att komma åt den med tummen. Då kan man välja att programmera bort den helt eller använda den som direktknapp för ISO, en knapp som jag iaf gillar att ha.
Jag har den som AF-start-knapp. Det kan vara praktiskt ibland att inte ha AF på avtryckaren (t.ex. när man har S-AF+MF inställt och vill fokusera manuellt.

Det kan kanske vara lite bekvämare med en vridbar skärm i det läget, men du vänjer dig nog. :)

Jag håller alltid kameran med botten mot vänsterhandens handflata. Med armbågen mot revbenen blir det extremt stabilt. Då är högerhanden fri att manövrera knapparna eller pekskärmen.

Jo, det gör iof jag också men säg så här: Man går och har kameran hängande i remmen runt halsen. Man vill ta en bild, då tar jag upp den med högerhanden, sätter sedan vänsterhanden under kameran, skall jag då använda pekfunktionen så får man släppa kameran med högerhanden för att ta bilden. Men det är ju så klart olika för olika användare. Jag kanske lär mig att gilla möjligheten, vi får se.

Tack Mattias!

Jag sitter också på en VF-2 så ditt inlägg gör att jag inte behöver ställa en massa frågor.
Jag går nog på en PM2.

Jag har ett stort tjockCanon-system och PEN-systemet blir ett tillskott. Vilket system jag kommer att använda mest får framtiden utvisa. För natur och aktion eller flygande fågel så får PEN stanna hemma.

Ett komplett paket med standardzoom, telezoom och PM2 kostar ca. 6500 kr. Det är mindre än vad en del av mina Canongluggar kostar. Vill jag senare komplettera med något pannkaksobjektiv för m43 så är de ju mycket prisvärda.

Det fina i sammanhanget är ju den högpresterande sensorn i PM2 och PL5. Med bra optik så behöver man inte oroa sig för den tekniska kvaliteten på bilderna.

Ett par grejer till som jag kom på. Visserligen har inte Olympus fokus peaking som Sony har men det är riktigt lätt att fokusera manuellt ändå, därför är det ett intressant val att köpa äldre optik + adapter. Jag har ett Vivitar 55mm f2,8 1:1 makro som jag betalade 500 kr för. Gav aldrig det är riktiga klippet på E-PL2 men jag hoppas att det gör det med E-PM2.
Btw så tycker jag fokus peaking är överskattat. Fokusförstoring funkar bättre.

Det finns en liten nackdel med VF-2 och E-PM2. Vill man snabbt ändra programval från tex S (som jag ofta använder) och har VF-2 inkopplad måste man koppla in skärmen för att trycka på "S", välja nytt och sedan koppla in skärmen igen. Ingen stor grej men ändå. Det slipper man ju på E-PL5 eftersom man har ratten att vrida på.

Då går det väl att skaffa en adapter för Canon EOS till kameran.
2/35mm och 1,4/50mm bör sitta fint på även om man får fokusera manuellt.

Det finns adaptrar för EF-(och EF-S-)objektiv på m4/3, både med och utan inbyggd bländare. Utan inbyggd bländare får man antingen köra på full öppning hela tiden eller använda tricket att blända ner objektivet när det sitter på en EOS och montera av objektivet nerbländat.

Det blir förstås lite långsamjobbat.

En adapter med inbyggd bländare är bekvämare, men beroende på typen av objektiv man hänger på så kan nerbländning fungera mer eller mindre bra/dåligt.

Det finns minst en adaptertillverkare som har annonserat en EF-m4/3-adapter med elektrisk styrning av bländaren. Jag har dock inte sett någon tidpunkt för säljstart.

Jaha, då har man blivit med Micro 4/3 :) Beställde idag en silverfärgad E-pm2 med 14-42 flashair 8gb och 40-150 får man ju på köpet just nu genom Olympus "objektiv på köpet"-kampanj :) Alltihop för 3990 :D Helt överlycklig! äntligen en kamera som är liten o lätt med utbytbara objektiv och med bildkvalitet som duger gott att skicka till bildbyrån. Perfekt när jag inte orkar släpa med mitt Nikon FF system. Jag kommer aldrig köpa en stor systemkamera igen och E-pm2:an är mitt första steg mot befrielsen!
Ni som nu haft era E-pm2 i nåt år, fortfarande lika nöjda??

Jaha, då har man blivit med Micro 4/3 :) Beställde idag en silverfärgad E-pm2 med 14-42 flashair 8gb och 40-150 får man ju på köpet just nu genom Olympus "objektiv på köpet"-kampanj :) Alltihop för 3990 :D Helt överlycklig! äntligen en kamera som är liten o lätt med utbytbara objektiv och med bildkvalitet som duger gott att skicka till bildbyrån. Perfekt när jag inte orkar släpa med mitt Nikon FF system. Jag kommer aldrig köpa en stor systemkamera igen och E-pm2:an är mitt första steg mot befrielsen!

Ja utan tvekan.
Jag har köpt till ett 14 f2,5 och ett 14-42 Panasonic PZ. Hade från början ett 14-150 och ett manuellt 55mm makro.
Suverän bildkvalitet och så liten. Grym AF.

Definitivt. Igår kom jag hem från en Italien-resa med 1000 exponeringar i bagaget. Dessa är fördelade mellan min E-P2 och E-M5. Båda kamerorna fungerade ypperligt och fångade många ögonblicksbilder tack vare att kameran både väljer fokuspunkt, fokuserar (snabbt!) och tar bilden när man petar på touch-skärmen.
Hela utrustningen med väska och sex objektiv vägde inte mer än 3 kg. I praktiken hade jag inte användning för längre brännvidder än 45 mm. 75:an använde jag ett par gånger men 40-150 använde jag aldrig, så den hade kunnat stanna hemma. Fast den väger förstås inte mycket och man vet ju aldrig...
Återstår nu att gå igenom och redigera alla bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar