Jag hakar på här eftersom jag är lite sugen på en PM2 alternativt PL5.
PL5 är marginellt dyrare men den vinklingsbara skärmen måste ändå vara ett plus.
Vad säger ni. Går det bra att jobba med touchskärmen?
Jag har skruvat på kameror i några decennier och då blir man inkörd på rattar och mekaniska reglage. Men det går väl att avgifta sig och bli vän med pekskärmen antar jag.
Ett kit med standardzoomen och telezoomen är onekligen prisvärt.
T.ex detta: Produktlänk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PM2vit14150kit
Synpunkter? Har ni möjligtvis någon länk till egna bilder med någon av kamerorna i lite högre upplösning?
(Jag har skaffat sökaren VF-2 till min XZ-1 och den är ju en tillgång även på PEN)
Då skall vi se, nu har vi ström igen.
Jag har alltså sedan ett par dagar en E-PM2, att ersätta min E-PL2. Jag var först helt ute efter en E-PL5, dels pga de utvändiga kontrollerna, dels pga den vinklingsbara skärmen. Sen så hittade jag en beg E-PM2 och då var jag tvungen att fundera på hur mycket skärmen var värd. Eftersom jag också har en VF-2 så kan man ju rätt hyggligt fota från lägre nivå än mitt framför ögonen. Värre uppe i luften men det är väldigt ovanligt att jag gör det. Jag saknar vinklingsbar skärm lite, men VF-2 löser det mesta av problemen man får och kameran blir märkbart mindre faktiskt.
När det gäller utvändiga kontroller så saknar faktiskt E-PM2 bara ratten på ovansidan för PASM osv. Här är faktiskt pekskärmen riktigt bra eftersom det aktuella valet hela tiden står på skärmen och vill man byta från P till SCN så petar man bara på P så kommer blixtsnabbt valen upp på skärmen redo att väljas, Art/Scn/Film/PASM osv. Ratten saknar jag inte. Jag tycker nog rent allmänt att den har fler kontroller än man tror (har för mig att jag valde bort E-PM1 för att den hade i princip inga alls) och den har det för det man vill ha. Dessutom är fyrvägskontrollen också en ratt man kan ställa in hur man vill att den skall användas. Jag har tex ställt in att den fungerar som inställning av tid i S-läge (dvs snurra på ratten), Program shift i P-läge. Man kan välja att använda den genom att först trycka pil upp för att först då få möjlighet att ändra tid osv men att använda den som en vanlig inställningsratt är ett dramatiskt uppköp från E-PL2.
Skärmen är också riktigt bra att använda som touchskärm, som en mobiltelefon ungefär. Däremot är implementationen av pekskärmen lite halvmärklig i övrigt, vill man ställa in ISO, eller vad som helst så får man använda knapparna. Det finns ingen funktion för pekskärmen för det. Sen så kan man ju ställa in de kontroller somfinns på huset (9 st räknar jag det till) lite som man vill. Jag gillar tex inte att ha filmknappen som just det eftersom det är så lätt att komma åt den med tummen. Då kan man välja att programmera bort den helt eller använda den som direktknapp för ISO, en knapp som jag iaf gillar att ha.
Faktum är att pga att jag hade en VF-2 så tycker jag att jag valde rätt genom att ta en E-PM2 isf E-PL5. Jag var rätt fundersam på det innan jag bestämde mig.
Det var lite synpunkter från mig efter ett par dagars användning.
Jo en sak till, jag filmade dottern igår i ridhuset. Normalt ett mörkt ställe (ISO6400 f2,8 1/200). Nu ännu mörkare (snö över fönstren) och gissa om det ställer krav på AF vid filmning. Det gick mycket mycket bättre än med E-PL2.
Jo ytterligare en sak till. Det där med att peka och ta bild. Det är inget jag riktigt begriper mig på. För att lyckas med det måste man ju byta grepp på kameran innan man tar bilden. Man måste ju hålla kameran i vänsterhanden under objektivet och peka med höger. Man får inget bra grepp om den och det riskerar nog att bli skakoskärpa. GIllar det inte så här långt men det är busenkelt att byta mellan *sätta fokus *ta bild *inget alls genom touchskärmen. Kanske vänjer jag mig vid det och börjar använda. Men fan trot i det fallet.
En liten grej till. Infästningen till kameraremmen sitter lite ivägen när man håller kameran till ögat. Inget stort, men det är väl den enda negativa saken jag har att redovisa så här långt.