Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Pen E-PM2

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon chans att man kunde få kopia på en bildfil så man kan pixelpeepa bildkvaliteten? Skulle du kunna maila en (helst RAW) fil?

Funderar också på om man kan leta upp någon butik som har ett riktigt ex man kunde testa själv också.

Jag har inte tagit några bilder i råformat eftersom den version av Lightroom jag har inte klarar E-PM2 råformat ännu. Men vad jag kan se är bildkvaliteten identisk med OM-D E-M5. Detta bekräftas också av Pekka Potka.

Jag har inte tagit några bilder i råformat eftersom den version av Lightroom jag har inte klarar E-PM2 råformat ännu. Men vad jag kan se är bildkvaliteten identisk med OM-D E-M5. Detta bekräftas också av Pekka Potka.

Helt ok. Jag tog för givet att tex Elements 10 (som jag har alltså) skulle ha uppdaterats med den, men kan du tänka dig att maila tex bilden med koltrasten i JPG?

Helt ok. Jag tog för givet att tex Elements 10 (som jag har alltså) skulle ha uppdaterats med den, men kan du tänka dig att maila tex bilden med koltrasten i JPG?

Visst, jag kan skicka en bild om jag får en e-postadress. Just den med koltrasten kanske inte är så representativ, då den är tagen i svårt motljus (jag borde skaffa motljusskydd till 45:an).

Visst, jag kan skicka en bild om jag får en e-postadress. Just den med koltrasten kanske inte är så representativ, då den är tagen i svårt motljus (jag borde skaffa motljusskydd till 45:an).

Jo, det var enorma kontraster också på den bilden. Men kan du tänka dig att maila något med lite detaljer, dvs kanske inte direkt en landskapsbild, till [email protected] så skulle jag uppskatta det.

Jag tycker det fungerar överraskande OK med den enda ratten också.
Man ändrar bländraden genom att vrida på ratten, men med ett lätt tryck i överkanten på ratten övergår man till att ändra exponeringskompensationen. Det känns rätt smidigt faktiskt. Inte riktigt lika bra som de separata rattarna på E-M5, men helt OK.

Detta är intressant. Jag funderar på E-pl5 och just funktionen att snabbt kunna ändra A-värdet är mkt intressant för mig.

När jag hade epl3 var man tvungen att först trycka längst upp på hjulet där bak, för att sedan därefter kunna ändra bländaren. Kan man alltså ändra bländaren direkt genom att enbart vrida på hjulet?

Det torde ju vara samma funktion på epl5 som em2.

Detta är intressant. Jag funderar på E-pl5 och just funktionen att snabbt kunna ändra A-värdet är mkt intressant för mig.

När jag hade epl3 var man tvungen att först trycka längst upp på hjulet där bak, för att sedan därefter kunna ändra bländaren. Kan man alltså ändra bländaren direkt genom att enbart vrida på hjulet?

Det torde ju vara samma funktion på epl5 som em2.

Ja, grundfunktionen på ratten är att ändra bländaren. Man trycker på överkanten för att ändra exponeringskompensation.

(jag borde skaffa motljusskydd till 45:an).

Jag köpte ett av märket uWinKa från Amazon.co.uk för £10.93 plus frakt, vilket är rätt mycket billigare än original. (Jag köpte en hel bunt motljusskydd samtidigt för att få ner fraktkostnaden).

Det har samma färg (på utsidan) som objektivet och passar bra (lite, lite glapp i bajonettfattningen men det brukar det ibland vara i originalmotljusskydd också (även om jag inte har erfarenhet av just Olympus motljusskydd till m4/3)).

Ja, grundfunktionen på ratten är att ändra bländaren. Man trycker på överkanten för att ändra exponeringskompensation.

Har det ändrats från em1/epl3 till nya generationen? Låter ju kalas isf.

På min E-PL3 i A-läge så ändras bländaren när jag vrider på ratten. Det är grundläget efter att ha startat kameran. Om jag trycker på överkanten på ratten ändras funktionen på ratten till att ställa in exponeringskompensation. För att återgå till grundläget där ratten ändrar bländaren trycker man på OK.

Jag minns inte om det var så här från början eller om jag har gjort någon inställning för att få det här beteendet.

Jag köpte ett av märket uWinKa från Amazon.co.uk för £10.93 plus frakt, vilket är rätt mycket billigare än original. (Jag köpte en hel bunt motljusskydd samtidigt för att få ner fraktkostnaden).

Det har samma färg (på utsidan) som objektivet och passar bra (lite, lite glapp i bajonettfattningen men det brukar det ibland vara i originalmotljusskydd också (även om jag inte har erfarenhet av just Olympus motljusskydd till m4/3)).

Jag hade tänkt att jag skulle försöka få tag i ett svart motljusskydd som passar. Silvermålade motljusskydd av plast tycker jag ser fånigt ut och de lär ju snart bli repiga och fula. Ett svart motljusskydd på ett silverfärgat objektiv tycker jag ser bra ut.

På min E-PL3 i A-läge så ändras bländaren när jag vrider på ratten. Det är grundläget efter att ha startat kameran. Om jag trycker på överkanten på ratten ändras funktionen på ratten till att ställa in exponeringskompensation. För att återgå till grundläget där ratten ändrar bländaren trycker man på OK.

Jag minns inte om det var så här från början eller om jag har gjort någon inställning för att få det här beteendet.

Kanon, tack Per, det låter mkt smidigt. Förmodligen gjorde jag på fel sätt de veckorna jag hade epl3:an.

Fick min E-PM2:a igår (beg) och måste säga att jag är positivt överraskad.

Jag var orolig att avsaknaden av PASM ratt på huset skulle vara frustrarande men eftersom det finns en touch variant på skärmen så går det hur snabbt som helst att byta ändå.

Första intrycket av bildkvaliteten är att den förbättrats otroligt mycket från E-PL2:an, tog en bild och kollade, "ser ju rätt bra ut, varför inte kolla vilket ISO den valde"... ISO3200 och såg fortfarande riktigt bra ut!

Jag hakar på här eftersom jag är lite sugen på en PM2 alternativt PL5.
PL5 är marginellt dyrare men den vinklingsbara skärmen måste ändå vara ett plus.

Vad säger ni. Går det bra att jobba med touchskärmen?
Jag har skruvat på kameror i några decennier och då blir man inkörd på rattar och mekaniska reglage. Men det går väl att avgifta sig och bli vän med pekskärmen antar jag.

Ett kit med standardzoomen och telezoomen är onekligen prisvärt.
T.ex detta: Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PM2vit14150kit

Synpunkter? Har ni möjligtvis någon länk till egna bilder med någon av kamerorna i lite högre upplösning?

(Jag har skaffat sökaren VF-2 till min XZ-1 och den är ju en tillgång även på PEN)

Jag hakar på här eftersom jag är lite sugen på en PM2 alternativt PL5.
PL5 är marginellt dyrare men den vinklingsbara skärmen måste ändå vara ett plus.

Jag har skruvat på kameror i några decennier och då blir man inkörd på rattar och mekaniska reglage. Men det går väl att avgifta sig och bli vän med pekskärmen antar jag.

Ett kit med standardzoomen och telezoomen är onekligen prisvärt.
T.ex detta: Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PM2vit14150kit

Synpunkter? Har ni möjligtvis någon länk till egna bilder med någon av kamerorna i lite högre upplösning?

(Jag har skaffat sökaren VF-2 till min XZ-1 och den är ju en tillgång även på PEN)

Bara vi får ström så ska jag nog komma med lite input...

Att använda pekskärmen för att fokusera och ta bilden är ett helt nytt sätt att jobba. Det kräver lite övning innan man jan använda det riktigt effektivt, men sedan ger det möjligheter att fånga ögonblicket som konventionella kameror helt enkelt saknar.

Hurdå ? Har du något exempel?

Du petar bara på det som ska vara i fokus när tillfället inträffar. Det går väldigt mycket snabbare än att sätta kameran till ögat, rikta in fokuspunkten på det som ska vara i fokus, komponera bilden och trycka ned avtryckaren.
Dessutom kan du ofta ta bilder utan att motivet märker något, vilket kan vara bra med folk som känner sig lite obekväma med att bli fotograferade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar