Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Pen E-PM2

Produkter
(logga in för att koppla)

Agent00soul

Aktiv medlem
De nya Pen-modellerna tycker jag ser väldigt fina ut.
Jag funderar på en E-PM2 som komplement till min E-M5.
Dels kan man behöva ett reservhus ifall kameran går sönder, tappas, blir stulen och dels kan det vara bra med en kamera som får plats i jackfickan. E-PM2 (med pannkaksobjektiv) uppfyller båda kraven i och med att bildkvalitet och autofokusprestanda är samma som på E-M5.
Vad man förlorar är i princip ergonomi och inbyggd sökare. Samt den förbättrade skakstabiliseringen.
Men för en andrakamera/fickkamera är det ändå väldigt intressant. Jag använder sökaren ganska sällan på min E-M5. Däremot använder jag pekskärmens fokusering/slutarutlösning ofta, så jag är glad att de nya Pen-modellerna har den funktionen.

Jag har kvar min E-PL3 efter att ha köpt en E-M5, men jag har inte använd den sen jag köpte E-M5:an. Jag kommer nog att behålla den som reservkamera. Speciellt vid halvlånga resor kan det vara trevligt att ha en backupkamera. En E-PLx eller E-PMx tar ju inte speciellt mycket plats.

Jag valde E-PL3 framför E-PM1 för att E-PL3 har fler knappar och rattar att ställa in saker med. Jag gillar inte att behöva göra det mesta i menyerna som man måste på E-PM1. Storleksmässigt är de väldigt lika. Det som skiljer är att E-PL3 är aningen tjockare för att den har en utvikbar skärm.

På de bilder jag har sett av E-PL5 och E-PM2 ser det ut som att samma förhållande gäller mellan dem, så jag skulle nog välja Lite-modellen framför Mini-modellen även nu. (E-PL5:s skärm är dessutom ännu mer vikbar än skärmen på E-PL3).

Jag har kvar min E-PL3 efter att ha köpt en E-M5, men jag har inte använd den sen jag köpte E-M5:an. Jag kommer nog att behålla den som reservkamera. Speciellt vid halvlånga resor kan det vara trevligt att ha en backupkamera. En E-PLx eller E-PMx tar ju inte speciellt mycket plats.

Jag valde E-PL3 framför E-PM1 för att E-PL3 har fler knappar och rattar att ställa in saker med. Jag gillar inte att behöva göra det mesta i menyerna som man måste på E-PM1. Storleksmässigt är de väldigt lika. Det som skiljer är att E-PL3 är aningen tjockare för att den har en utvikbar skärm.

På de bilder jag har sett av E-PL5 och E-PM2 ser det ut som att samma förhållande gäller mellan dem, så jag skulle nog välja Lite-modellen framför Mini-modellen även nu. (E-PL5:s skärm är dessutom ännu mer vikbar än skärmen på E-PL3).

Jag tänker lite tvärtom. Jag vill ha en så slimmad andrakamera som möjligt, så den lätt glider ned i fickan. Den utfällbara skärmen gör E-PL5 flera millimeter tjockare och ser ömtålig ut. PASM-ratten kan haka i kanten på fickan och jag använder nästan bara A-läget i alla fall. De två extra knapparna hade jag gärna tagit men E-PM2 har i alla fall två knappar mer än E-PM1. Bland annat en programmerbar fn-knapp bredvid avtryckaren.

Här finns en till jämförelse:
http://camerasize.com/compare/#382,387

Bilderna ser inte helt rätt ut, men om måttangivelserna nedanför stämmer så är det inte direkt någon jättestor skillnad. Det är bara tjockleksskillnaden som är signifikant. E-PL4 är 4.4mm tjockare än E-PM2.

(Den utvikbara skärmen på E-PL3 är mycket robust, och om man inte fäller ut den så är den lika tålig som en outfällbar skärm. Jag gissar att samma sak gäller E-PL5.)

Det är kanske skillnad på att välja en andrakamera (eller backupkamera eller vad man nu vill kalla det) än att välja en kamera som man tänker använda i första hand. När jag köpte min E-PL3 så var det min första m4/3-kamera.

Eftersom jag hade valt bort Panasonic pga avsaknad av bildstabiliering i kamerahuset så hade jag att välja på E-P3, E-PL3 och E-PM1. E-P3 tyckte jag helt enkelt var för dyr och eftersom jag vid det tillfället var lite fixerad vid att skaffa en så liten kamera som möjligt var E-PL3 och E-PM1 de främsta kandidaterna.

Av tidigare redovisade skäl så valde jag E-PL3. Eftersom det inte handlade om en "backupkamera" så ville jag att den skulle vara lätt och bekväm att använda.

Det är möjligt att jag skulle resonera annorlunda om jag skulle skaffa en "backupkamera" till min E-M5.

Vad kommer e-pm2 kosta? Kommer den ligga på 4-5 tusen? Tror tusan att man köper den istället för om5 eller pl5. Bara pekskärmen funkar bra så man kan göra lite manuella inställningar. fast det e klart det finns ju en ratt på baksidan också det ihop med pekskärmen gör att det känns ganska idiotsäkert.

Frågan e bara om man ska köpa en kamera överhuvudtaget. Kanske en begagnad epm1 är bättre om man inte vet hur mycket den kommer stå och damma....

Det är möjligt att jag skulle resonera annorlunda om jag skulle skaffa en "backupkamera" till min E-M5.

Jo, just det. Det är så jag resonerar. Jag har ju vinklingsbar skärm och EVF på min E-M5, så det behöver jag inte på andrakameran.
Förresten tror jag det blir rätt smidigt med en andrakamera när man använder fasta gluggar. Då slipper man byta objektiv så ofta. Man kan ha 45:an på sin E-M5 och 20:an eller 12:an på en E-PM2, till exempel.
När kamerorna är så små och lätta är det ju inga problem att släpa runt på två hus. Allt går ned i en relativt liten väska. Jag tänkte ha handlovsrem på den lilla kameran, så blir den smidigare att stoppa i fickan.

Jag fick med ett bakre objektivlock i form av en Panasonic GF3 när jag köpte ett Panasonic 14/2.5 på rea? :)

GF3 är ännu mindre än Pen Mini och har dessutom inbyggd blixt och har bättre pekskärm än Olympus, tycker jag. Den har fått vara nåt slags backupkamera den sista tiden.

Jag tror att man fortfarande kan hitta Panasonic 14/2.5 med GF3 som objektivlock för mellan 2 och 3 tusen.

Jag fick med ett bakre objektivlock i form av en Panasonic GF3 när jag köpte ett Panasonic 14/2.5 på rea? :)

GF3 är ännu mindre än Pen Mini och har dessutom inbyggd blixt och har bättre pekskärm än Olympus, tycker jag. Den har fått vara nåt slags backupkamera den sista tiden.

Jag tror att man fortfarande kan hitta Panasonic 14/2.5 med GF3 som objektivlock för mellan 2 och 3 tusen.

Fast då är det ju inte OMD-sensorn. Tanken var att backupkameran skulle ha samma bildkvalitet. Det är stor skillnad i framför allt kontrastomfång, mot de äldre sensorerna.

Ja, det har du rätt i. Annars är en GF3 en mycket prisvärt budgetalternativ. (Speciellt som man får med ett objektiv för en spottstyver).

Attans också. Måste jag köpa en till m4/3-kamera? ;-)

olympus e-pm2?

Någon som provat denna? Undrar hur pekskärmen funkar om den är smidig att använda för att justera bländare/slutare. Frågan är om det är mer kamera med om5:an. Samtidigt är det en prisskillnad och känns lite surt att lägga för mycket om det inte blir nån större hobby. Jag menar om pekskärmen funkar någorlunda för manuella inställningar. E-pm2 och 14/2 objektivet känns lockande för storlekens skull.

Nån som provat den?

Såg först nu att det fanns en tråd om denna. Nån som provat den och vet om pekskärmen är nått att ha? (och kameran i övrigt). Vet att det är ny sensor i den men det kanske skiter sig endå e man ju rädd.

Borde det inte trilla in lite reviews nu snart lr dröjer det ett par veckor till?

Såg först nu att det fanns en tråd om denna. Nån som provat den och vet om pekskärmen är nått att ha? (och kameran i övrigt). Vet att det är ny sensor i den men det kanske skiter sig endå e man ju rädd.

Borde det inte trilla in lite reviews nu snart lr dröjer det ett par veckor till?

Vad jag vet har kameran inte börjat levereras ännu. Möjligen har försäljningen startat i Asien nu i dagarna. Jag tyckte att jag såg någon notis om det någonstans.
Jag är själv intresserad av kameran som backup till min E-M5 och att ha de gånger man vill ha kameran i fickan för att slippa bära på en kameraväska.
Ett annat användningsområde skulle vara att vid behov ha med sig båda kamerorna, så att man kan fota med två olika objektiv utan att behöva byta.

Vad jag vet har kameran inte börjat levereras ännu. Möjligen har försäljningen startat i Asien nu i dagarna. Jag tyckte att jag såg någon notis om det någonstans.
Jag är själv intresserad av kameran som backup till min E-M5 och att ha de gånger man vill ha kameran i fickan för att slippa bära på en kameraväska.
Ett annat användningsområde skulle vara att vid behov ha med sig båda kamerorna, så att man kan fota med två olika objektiv utan att behöva byta.

Enligt de senaste rapporterna startar leveranserna i Europa om två veckor.

Svart E-PM2 och vit E-PL5 tycks finnas i lager i Sverige nu. De andra färgerna verkar dock inte vara här ännu. Eller finns de kanske hos någon anan återförsäljare?

Jo, givetvis, men mina samlarkameror är mestadels gamla saker. Att samla på nya digitalkameror är lite mer tveksamt. Vem vet vilka av dagens kameror som kommer att vara koola och balla om 20 år?

Finns det någon som haft/har en äldre Olympus m43 typ E-PL2 (som jag råkar ha) och som köpt antingen E-PM2 eller E-PL5 och har lite jämförande åsikter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar