Håller med "Makten" fullständigt. Jag har gått och funderat på om jag skall antingen byta upp mig till en E3 då jag saknar vädertätning i min E-330, eller vänta in en förhoppningsvis nättare efterföljare till E3 (E4?) eller helt byta system till m4:3. Trots fina omdömen blev man besviken på EP-1 då den inte hade fasta ljusstarka objektiv eller en "riktig" sökare. Kanske efterföljaren??? Och så lanserar men den här!!! Det känns som om Olympus hade chansen man inte tog den. Man hade faktiskt möjligheten att utmana M9 om man hade lanserat en omgång fasta riktigt ljusstarka gluggar i ett hus med riktig sökare. Men jag hade önskat att man gått ytterligare ett steg längre med helt manuella objektiv kombinerat med mätsökare eller annan skärpeindikering i sökaren. Filmmöjligheten kan vara förbehållet E-XX och E-XXX serien.
Visst ja, vädertätning och ett pris av 1/4 av vad en M9 och jag vore ganska så säker på att jag fått ställa mig i kö.
Det blev en EP-2 och kön uteblir //Leif
Jag tror att allt det här beror på att de som utvecklar kameror nu för tiden inte är fotografer. De har ingen aning om hur en fotograf tänker. De verkar inte ens ha ett intresse av att ta reda på det, så som specifikationerna på 99% av alla nya kameror ser ut. Det är snarare marknadsföringstomtar och/eller prylbögar som bestämmer.
Antagligen är det ett smart drag om man vill tävla där uppe på toppen, för att nå de kunder som är mer intresserade av på-pappret-prestanda än kameror som faktiskt är trevliga, långsiktigt hållbara och som ger bra bildkvalitet. Men därmed lämnar de också ett stort gapande tomrum att fylla, som borde vara en munsbit hur lätt som helst att fixa för den som ville. Men ingen verkar vilja. Utom Leica, och då kostar det därefter.
Synd att man måste backa bandet 30-40 år för att finna teknik som är "trevlig" på rätt sätt. Jag är ingen analognostalgiker, men att ta i en modern kamera efter att ha hållit i en väldigt enkel spegelreflexkamera från 70-talet är som en kalldusch. Vämjelig byggkvalitet, uruselt användarinterface (det rent ergonomiska och mekaniska), dåligt genomtänkta lösningar, frånvaro av många fundamentala funktioner. Men ojojoj, vad mycket krimskrams och jäkla dynga som man verkligen inte behöver!
Nej, jag håller mig till saker av glas och metall, samt manuell fokus. Jag får betala med lite högre vikt, men så får det vara så länge tillverkarna blundar. Har nyligen köpt en M8 och ska om en liten stund åka och hämta ett objektiv till den
Tack och ajö, Olympus. Kom gärna tillbaka när ni TÄNKT lite.