Annons

Olympus OM-D

Vilken färg ska man ha? Silver känns mer retro och cool men hört att den har en plastigare känsla?

Vilket objektiv ska man välja utöver 45/1.8. Har en hund som ska fotas endel, gillar naturfoto och macro. Skulle gärna se att nästa blev ett fast. Verkar ju finnas en hel del att välja på men ska helst ligga under 5000 kr också!
 
Svart eller silver - ren utseendefråga. Jag har en svart, enbart därför att det var den de råkade ha hemma.i butiken. Båda har metallskal, tekniskt är det ingen skillnad.

45/1,8 är i längsta laget att ha som enda objektiv. Det är ett mycket bra porträttobjektiv och kort tele som ger fin bakgrundsoskärpa fullt öppet.

Ett lågkostnadsalternativ om du vill ha ett med fast brännvidd är Sigma 19/2,8. Skarpt, funkar hyfsat som normalobjektiv men kanske lite för vidvinkligt som sådant i min smak. Sigma 30/2,8 är också bra men det är ju rätt nära 45:an så det känns kanske onödigt med den också.

Närmast traditionell normalbrännsvidd ligger Panasonic 25/1,4 som anses vara mycket bra, men jag har aldrig provat det själv. Bra mycket dyrare.

Om du inte är helt emot zoomobjektiv är kitobjektivet 12-50/3,5-6,3 klart prisvärt om du köper det tillsammans med kameran.

Ett teleobjektiv som jag rekommenderar varmt är 40-150/4-5,6. Plastigt och billigt, men mycket bra bildkvalitet,.
 
Svart eller silver - ren utseendefråga. Jag har en svart, enbart därför att det var den de råkade ha hemma.i butiken. Båda har metallskal, tekniskt är det ingen skillnad.

Om du inte är helt emot zoomobjektiv är kitobjektivet 12-50/3,5-6,3 klart prisvärt om du köper det tillsammans med ,.

Kan bara hålla med Mats om detta. Vad gäller 12-50 så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt som allround-objektiv. Använder det ofta när jag bara strosar omkring. Kollar du min blogg så är alla bilder i mitt sista inlägg (motorhistoriska dagen) tagna med OMD och 12-50 (utom sista Iphonebilden, klicka på bilderna för optimal kvalitet). Perfekt kombo att ha med sig på hojturer.
 
Svart eller silver - ren utseendefråga. Jag har en svart, enbart därför att det var den de råkade ha hemma.i butiken. Båda har metallskal, tekniskt är det ingen skillnad.
.

Möjligtvis skulle det kunna vara större risk att kameran ger reflexer eller speglar sig i motivet om den är silvrig, men det har ju en del att göra med hur blanka ytorna är också.
 
Vilken färg ska man ha? Silver känns mer retro och cool men hört att den har en plastigare känsla?
Enkelt.

Vackert silverfärgad.

Fult svart.

Notera den fula läderimitationen på den svarta versionen. Den ser inte ens ut som läder. På silverversionen kan man åtminstone inbilla sig att det är läder med lite god vilja.

Vilket objektiv ska man välja utöver 45/1.8. Har en hund som ska fotas endel, gillar naturfoto och macro. Skulle gärna se att nästa blev ett fast. Verkar ju finnas en hel del att välja på men ska helst ligga under 5000 kr också!

Om du ska ta porträttbilder av hunden (eller "studiobilder" i allmänhet) så passar 45/1.8 alldeles utmärkt. Det är ett fantastiskt bra objektiv. Speciellt med tanke på priset. Bättre pris/prestanda är det svårt att hitta.

Olympus M.Zuiko 60mm f/2,8 Macro kanske skulle passa dig? Jag har för mig att Ming Thein klassade det som ett av de allra skarpaste makroobjektiv han någonsin provat.
 
Olympus M.Zuiko 60mm f/2,8 Macro kanske skulle passa dig? Jag har för mig att Ming Thein klassade det som ett av de allra skarpaste makroobjektiv han någonsin provat.

Macrot är väldigt trevligt. Panasonic 20mm 1.7 är också väldigt trevlig.

Sen kan väl sägas att sen jag köpte Panasonics 12-35 och 35-100 så har mina fasta gluggar mest kommit fram nån enstaka gång, oftast när ljuset varit väldigt svagt. Plus såklart när jag varit i makrotagen. Visst är zoomarna dyra, men uj så skarpa de är, speciellt nerbländade till 4.0 eller 5.6.
 
Macrot verkar ju riktigt najs om än lite dyrt med tanke på att det ligger rätt nära 45an :) Finns det något vettigt gammalt manuellt macro man skulle kunna köra med adapter? De borde ju iaf gå att få lite billigare och skaffa en normal också?
 
Macrot verkar ju riktigt najs om än lite dyrt med tanke på att det ligger rätt nära 45an :) Finns det något vettigt gammalt manuellt macro man skulle kunna köra med adapter? De borde ju iaf gå att få lite billigare och skaffa en normal också?

"kitobjektivet" 12-50 har halvmakro, tror det går ner till 1:2 i avbildningskala.
 
Macrot verkar ju riktigt najs om än lite dyrt med tanke på att det ligger rätt nära 45an :) Finns det något vettigt gammalt manuellt macro man skulle kunna köra med adapter? De borde ju iaf gå att få lite billigare och skaffa en normal också?

Som redan påpekats så har 12-50 ett makroläge som är ganska bra. Överhuvudtaget så får man väldigt mycket objektiv för pengarna när man köper 12-50 i paket med en kamera.

Vad gäller manuella makroobjektiv så finns många sådana från alla möjliga tillverkare. Adapter krävs, och alla objektivinställningar måste göras manuellt. Jag har ett Olympus OM 50mm f/3.5 Marco som fungerar rätt bra på en E-M5. Olympus hade ett rätt starkt makroprogram för OM, så det finns en hel del mycket bra objektiv från den tiden. Annars finns det som sagt även bra manuella makroobjektiv från andra tillverkare.
 
Samyang 7.5/3.5

Denna glugg är grym! Den svarta passar kanon till silver-OM-D, den har 5mm metallfärgad ring i fattningen och dessutom passar storleken och vikten OM-D bra, rekommenderas!
 
Finns det några bra erbjudande på OM-D för tillfället?
Cyberphotos Olympus E-M5 OM-Dt + 12-50/3,5-6,3 + HLD-6 + 45/1,8 + ED 40-150/4-5,6 + Street Case + ryggsäck CBG-6 för 11 990 kr är intressant, men finns något bättre?
 
Skarp men med mycket distorsion!

Denna glugg är grym! Den svarta passar kanon till silver-OM-D, den har 5mm metallfärgad ring i fattningen och dessutom passar storleken och vikten OM-D bra, rekommenderas!

Jag håller med! Detta är en grymt skarp och rolig glugg. Dock är den litet svår att fotografera med eftersom den har så mycket tunnformig distorsion! Den här optiken fick mig att gilla extrem vidvinkel så mycket att jag till slut köpte Panasonics 7 - 14 mm F4 som är helt fantastisk! Den är dessutom raktecknande ända ner på 7mm. Priset är dock ett helt annat.
 
Finns det några bra erbjudande på OM-D för tillfället?
Cyberphotos Olympus E-M5 OM-Dt + 12-50/3,5-6,3 + HLD-6 + 45/1,8 + ED 40-150/4-5,6 + Street Case + ryggsäck CBG-6 för 11 990 kr är intressant, men finns något bättre?

Fantastiskt! Jämfört med priset för ett år sen får man alltså nu batterigrepp, 45/1.8, 40-150/4-5.6 och en ryggsäck på köpet.
 
Närmast traditionell normalbrännsvidd ligger Panasonic 25/1,4 som anses vara mycket bra, men jag har aldrig provat det själv. Bra mycket dyrare.

Om du inte är helt emot zoomobjektiv är kitobjektivet 12-50/3,5-6,3 klart prisvärt om du köper det tillsammans med kameran.

Ett teleobjektiv som jag rekommenderar varmt är 40-150/4-5,6. Plastigt och billigt, men mycket bra bildkvalitet,.

Precis lika nära normalbrännvidd (om vi kallar 50mm på småbildsformat för det) är Voigtländer Nokton 25mm f/0.95. Helt manuellt, men det skarpaste och mest gedigna jag haft till min OM-D, m.zuiko 12/2.0 inräknad. Som bonus väldigt bra närgräns så funkar för en del macrofoton.

Även jag kan lägga in plus för kitzoomen (m.zuiko 12-50mm) och billiga telet (m.zuiko 40-150/4,0-5,6 R) med.

Kitzommen för att det är väldigt flexibelt och täcker väldigt många behov för pengarna. Telet för att jag inte kan föreställa mig bättre tele i viktklassen (under 200 gram!). Säljs dessutom riktigt billigt, billigaste fotobutik i Sverige tar 1290 SEK just nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.