Annons

Olympus OM-10, bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

scottsdale

Ny medlem
Hej

Jag har hittat en Olympus OM-10 för ett bra pris. Och jag undrar om det är ett bra val som första systemkamera?

Jag har själv tänkt att den kan vara bra för att man kan ställa in exponering, slutartid osv.

PS. Kameran i fråga har en Manual Adapter.
 
Hej, Nu när man kan köpa analoga kameror till vekligt bra priser så tycker jag nog att det finns bättre val än OM10an tex Olympus OM1n och OM2n som är klart bättre kameror, OM1an är en helt manuell kamera och OM2an har tidsautomatik och manuell mätning.OM10an har inte manuell mätning utan bara möjlighet att ställa in slutartiden med manuell adaptern.

Mvh Janne T
 
Köp modernare

Köp en modernare kamera med autofokus. På så sätt kan du använda objektiven sen om du fortsätter och köper en digital systemkamera.
 
Vad är ett bra pris?

Jag kan helt ärligt säga att Olympus Zuiko-optik till OM-serien är fantastiska. Mycket skarpa, fantastisk bokeh. Det finns något skarpt/mjukt över dem som jag inte ser på t ex Nikons gluggar.

Så köp du en Olympus, men betala inte för mycket. Och satsa på toppmodellerna: OM1, OM2, OM4. Och AF är inte så viktigt, det är bra att lära sig jobba med manuell fokus till en början. Skynda långsamt. :)
 
bra pris

bra pris på en om 10 är runt 300 kr, jag hade inte gett mer. Den saknar manuell slutartidsinställning och är en av de mer lågbudgeterade kamerorna i Om-serien.
Om man vill leka och lära så är den perfekt, för man behöver inte vara rädd om den på samma sätt som t ex en Om 4 ti, en av de vackraste kameror jag hållt i min hand. Vilken känsla ! Det gör ont än idag när jag tänker på att jag sålde den en gång i tiden.
Modifiera en Om4ti och gör den till en digitalkamera och jag hade betalt en bra slant för att äga den :)

Önskedrömmar
 
Jag tycker bättre om OM 10 enn tex OM2 då det är lättare att se infon i sökaren (ljus-diod) 10:an är också lättare. Bra köp!
 
Nackdelen med OM-10 är att den är helt batteriberoende. Min OM-20 fick något problem med elektroniken och stendog. Farsans OM-1 är äldre och fungerar även utan batteri. Ljusmätaren visar fel, dock.
 
timeUnit skrev:
Vad är ett bra pris?

Jag kan helt ärligt säga att Olympus Zuiko-optik till OM-serien är fantastiska. Mycket skarpa, fantastisk bokeh. Det finns något skarpt/mjukt över dem som jag inte ser på t ex Nikons gluggar.

Så köp du en Olympus, men betala inte för mycket. Och satsa på toppmodellerna: OM1, OM2, OM4. Och AF är inte så viktigt, det är bra att lära sig jobba med manuell fokus till en början. Skynda långsamt. :)

Var får jag tag på dessa begagnade objektiv?

Bocket.se har inte det jag vill ha, vart tar alla gamla objektiv vägen... loppmarknader?
 
PontusAndersson skrev:
Var får jag tag på dessa begagnade objektiv?

Bocket.se har inte det jag vill ha, vart tar alla gamla objektiv vägen... loppmarknader?
På Tradera brukar det alltid finnas ett gäng; annars är det väl Ebay som är den största källan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.