Nej de passar inte till Nikon kameror. Anledningen är att avståndet mellan fästet och sensorn är för långt, en adapter skulle behöva ha en lins för att objektiven skall gå att fokusera på oändligheten.
Om du vill använda dina Olympus objektiv på en digital systemkamera kanske Canons system kan vara ett bättre alternativ. Till Canon finns adaptrar för ett stort antal kamera system, inklusive Olympus OM. Det finns också adaptrar för OM systemet till Olympus E systemet (DSLR).
Sedan bör du kanske tänka igenom om det är värt att använda de gamla Olympusobjektiven, med tanke på att du förlorar mycket i handhavandet. Objektiven måste bländas ned manuellt, exponeringsmätaren mäter ofta fel med nedbländade objektiv, det kan vara svårt att fokusera manuellt utan fokusstöd (snittbild etc.) och du får naturligtvis ingen autofokus. Det skall nog vara ganska speciella objektiv för att det skall vara värt besväret med en adapter, exempelvis Olympus 21 mm objektiv som kvalitetsmässigt står sig mycket bra mot sina moderna konkurrenter.
Kan tillägga att jag själv är gammal Olypusanvändare, och jag har en adapter till Canon systemet liggande. Men jag kan inte påstå att det är direkt ofta den kommer till användning.
/Daniel