Annons

Olympus E420

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
E420 nu testad av DPreview.

"In conclusion, the E-420 is an ideal walkaround camera with a great feature set and unrivalled customizability. The image quality issues described above very slightly tarnish the positive overall picture but if compact dimensions and pocketability are high up on your list of buying criteria the E-420 should still be one of your favorites. I certainly found myself sticking it into my pocket even on occasions when I would not usually have taken an SLR with me and anything that gets you to take more images can only be a good thing."

Highly Recommended (just)

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE420/

De testar även pannkakan:

http://www.dpreview.com/lensreviews/olympus_25_2p8_o20/

Inte sensorbaserad, då får du köpa en Panasonic/Leica-glugg med bildstabilisering.

E510, E520 och E3 har sensorbaserad bildstabilisering. Kanske därifrån du fått det. E4x0-serien är gjord för att vara så liten (och billig) som möjligt.

Det är lite konstigt varför Olympus ingenjörer verkar ha valt ett starkare AA-filter i de nya E-X20. Min önskan var att de istället skulle ha implementerat E-3s filter, alternativt Panasonics variant av filter. I ett andra steg skulle de valt att minska kontrasten i defaultläget.

Som det är nu tycker jag de gått ett litet steg tillbaka från E-X10 modellerna. Jag var på väg att köpa denna E-420 men nu tror jag att jag väntar och ser vad som händer i höst. Jag hoppas på en modell av 400-seriens storlek, men med IS samt en annan sensor och implementering. Helst också med lite bättre vädertätning så att jag kan använda den i Amazonas utan att oroa mig för mycket.

T

Är det någon som köpt den och kan kommentera hur bra kontrastfokuseringen fungerar ute i verkligheten?

Thomas_A skrev:
Jag hoppas på en modell av 400-seriens storlek, men med IS samt en annan sensor och implementering. Helst också med lite bättre vädertätning så att jag kan använda den i Amazonas utan att oroa mig för mycket.

T
Enheten för bildstabilisering är ingen liten pryl. Den tar plats med sina upphängningar och motorer.

Den får helt enkelt inte plats i ett så litet kamerahus.

Vädertätning gör förstås också den kameran större.

FranzEA skrev:
Enheten för bildstabilisering är ingen liten pryl. Den tar plats med sina upphängningar och motorer.

Den får helt enkelt inte plats i ett så litet kamerahus.

Vädertätning gör förstås också den kameran större.

Vet du med säkerhet att IS tar så mycket plats? E-510 uppvisar identiska dimensioner med undantag för greppet.

Vädertätning fungerar också i små kameror - Olympus vädertätade kompakter är knappast mycket större än deras konventionella modeller.

Thomas_A skrev:
Vet du med säkerhet att IS tar så mycket plats? E-510 uppvisar identiska dimensioner med undantag för greppet.

Vädertätning fungerar också i små kameror - Olympus vädertätade kompakter är knappast mycket större än deras konventionella modeller.
Spekulation:
Greppet på E-510 gör att man får plats med ett större batteri som kanske behövs för att driva motorer mm för IS.
---/Thomas

Thomas_A skrev:

Det finns en bild på bildstabiliseringsenheten i den stora tråden om E-420

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=90004&perpage=15&pagenumber=1

Då det gäller vädertätningen tänkte jag mig en vanlig E-420... och sålägger man till gummitätningar m.m. vilket rimligtvis borde göra kameran större... så menar jag :)

Har beställt en nu inför min resa till usa. 650 dollar inkl pancake från amazon är sanslöst mycket billigare än i sverige. Enligt alla recensioner skall den vara bra så det ska bli spännande att se hur den presterar.

E-420 pancake (en gemomgång av olika inställningar)

♦◊♦
John Foster jämför här E-420/pancake mot en Panasonic LX3 och en Canon G10. En rimlig jämförelse, eftersom kameror i underliggande storlek alltid aspirerar på att klara av vad ett större system kan.

E-4x0/E-5x0 har en uppsjö med olika inställningar, som man t.ex. måste se över efter att ha flashat en f/w uppdatering. Själv sparar jag undan inställningar m.hj.a. Olympus Studio, som jag kan ladda ner till kameran vid behov.

Hur som helst, Wrotniak har tidigare skrivit om allehanda inställningsmöjligheter för ett flertal Olympus-kameror, dock på ett ganska kompakt sätt för att vara överskådligt och lättsmält. Fosters mer fokus här på den specifika modellen E-420 kan därför vara ett matnyttigt komplement.

P.S.
John Fosters sidor laddar ganska långsamt, så gör i ordning en fika medans alla bilder laddas färdigt.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar