Annons

Olympus e30

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi är många som gillar den nu två och ett halvt år gamla E-3. E-30 tillkom som ett litet smidigare alternativ med ett förbättrat inkråm, dock utan miljötätningen. De nya PEN kamerorna har fått ytterligare förbättrad bildkvalitet, men för entusiasten med Four Thirds objektiv så är trion E-3/E-30/E-620 fortfarande tillräckligt bra i de flesta situationer. Sammantaget sett som ett system i helhet, ter sig inget APS-C mer lockande än ett Four Thirds med släktingen Micro Four Thirds tillsammans. Däremot med det ljuskänsligare 24 x 36mm småbildsformatet tillkommer möjligheten att jobba vid lägre ljusnivåer samt erhålla korta skärpedjup vid korta brännvidder.

Det finns ett antal taggade tidigare trådar om den nu 1.5 år gamla E-30, men det vore intressant att även höra användares erfarenheter i retrospektiv.

Jag har lagt in en recension på E-30 efter att ha använt den i några månader.
Där finns lite + och - som jag har listat.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18040

Jag kan absolut rekommendera kameran, som i mitt tycke är ett fantastiskt redskap för att ta bilder med.
Lättjobbad, bra känsla och fin bildkvalitet. Jag har tidigare använt E-300 och därefter E-520, innan jag tog steget över till E-30:an. Du som tidigare haft E-510 kommer definitivt att uppskatta den större sökaren och det markant bättre dynamiska omfånget som E-30:an har.

Kul med en användare!

Hur stor upplever du skillnaden i AF är i jämförelse med dina tidigare kameror i normalt dagsljus? Hur upplerver du sökaren? Det var lite rapporter i början om sökare som var "suddiga", hur är det med din?

Skillnaden i af-snabbhet i dagsljus är väl marginell om man inte har swd-optik, vilket jag inte har. Sökaren tycker jag är riktigt bra jämfört med tidigare olympuskameror jag använt. Det känns konstigt att använda min e-520 som jag fortfarande har kvar. Dess sökare känns vääldigt liten helt plötsligt =)
Jag tycker inte att E-30 sökaren är suddig. Men det kanske beror på vad man jämför med. E-3:ans sökare är väl snäppet vassare antar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar