Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-PL2 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Att jag aldrig tänkt på det! Att stänga av den förbaskade knappen/inmatningshjulet som man ständigt kommer åt utan att märka det och helt plötsligt har man ändrat ISO, vitbalans eller något annat. Den finns på P2 också, som jag har och är väl egentligen det enda jag är missnöjd med på den modellen.

Jag tackar för tipset. Nu har jag stängt av knapparna så jag inte råkar ställa om kameran utan min egen vetskap. Inga fler högISO-bilder eller konstiga vitbalanser! Man kanske skulle ta och läsa igenom bruksanvisningen grundligare, haha.

Manualen till min p1 har jag läst många varv :)

Jag går dock inte så långt att jag stänger av pilfunktionerna på ringen, använder dem alldeles för mycket för att snabbt komma åt iso, vb mm. Däremot så använder jag aldrig ringen för exponeringskompensation & liknande, använder enbart övre inmatningsratten till det.

Detta val har man ju på p1 & 2, tyvärr ej på pl-kamerorna...

...
Jag har dock varit tvungen att stänga av ett par knappar eftersom jag ofta tryckte på dem av misstag (nu funkar det bra), och inmatningshjulet är ingen höjdare. Jag har inte haft tid att läsa manualen så grundligt än, men jag hoppas att det finns nåt annat sätt att ändra bländare, för med hjulet är det så jobbigt (alltför lätt att jag trycker istället för snurrar, och därmed hamnar i nåt annat läge) att jag nästan drar mig för att ändra bländare.
...

Citerar mig själv här. :) Har kommit på hur man ändrar bländare utan att behöva snurra på hjulet. Toppen! Tryck på överkanten av hjulet. Då kan man ändra bländare genom att trycka pil upp och ned.

Ett annat tips: Det går att göra AF-fokuseringsrutan mycket mindre, vilket underlättar fokus vid vissa typer av motiv. Efter att man har satt upp det en gång går det fort att byta mellan liten och normal ruta i fortsättningen. Så här gör man:

Tryck på förstoringsglaset.
Tryck på Info.
Nu står det 7x i det nedre vänstra hörnet.
Tryck pil upp tills det står 14x.
Tryck OK.
Nu kan du flytta omkring fokusrutan med pilarna. Jag har min i mitten som standard.
Tryck OK igen.

När det här väl är uppsatt får du fram den lilla AF-rutan genom att trycka en gång på förstoringsglaset, och byter till den vanliga större rutan genom att trycka OK.

Imaging-Resource testar två MFT-kameror

Nyligen har de testat både GF2 och E-PL2, med många jämförande bilder samt användarrapporter.

"With the 12.3MP Olympus Pen E-PL2, the company has gone a long way to correcting many of the problems that have plagued this line in the past. In particular, the Olympus E-PL2 is a faster and more enjoyable camera to use all around; starting up quicker, focusing quicker, and capturing images quicker. Where the Contrast detection-based autofocus system on past models was slow and produced an annoying wobble on the LCD screen, the AF on the E-PL2 is smooth, fast, and responsive. The revamped and tighter 14-42mm kit lens that comes with the Olympus E-PL2 uses fewer moving parts, which prevents some of the problems with image blur that occurred at certain shutter speeds with the previous lens."

Ref:

Är riktigt sugen på en e-pl2, men har dock sett på dpreview forumet att vissa verkar lida av röda reflektions fläckar är det någon ni har märkt ? Tänkte också höra hur är olympus 17mm f/2.8 lins är den något och ha? eller skall man satsa på panasonics 20mm f/1.7? Har ju en canon men tycker den är för tung och klumpig när man går i stan och fotar. Så skulle vilja komplettera med något smidigare :)

17 : 2.8 är bra men pannas 20 : 1.7 är nog snäppet vassare samt att ljusstyrkan ju är fin, den är dock dyrare.

Tack för svar!
Ja det lutar nog mot pannys 20 kanske kan hitta det billigare på någon utländsk sida.

Är riktigt sugen på en e-pl2, men har dock sett på dpreview forumet att vissa verkar lida av röda reflektions fläckar är det någon ni har märkt ? Tänkte också höra hur är olympus 17mm f/2.8 lins är den något och ha? eller skall man satsa på panasonics 20mm f/1.7? Har ju en canon men tycker den är för tung och klumpig när man går i stan och fotar. Så skulle vilja komplettera med något smidigare :)

Enda gången jag har fått de där röda fläckarna var när jag tog en bild just för att se om jag kunde framkalla felet. När jag har varit ute och fotat på riktigt har det aldrig hänt, men jag tror att det skulle kunna vara ett problem vid vissa tillfällen. Det är helt klart en sak man måste ta med i beräkningen när man funderar på att köpa den här kameran och gillar att ta bilder mot solen.

20/1.7 är ett väldigt trevligt objektiv. Kan definitivt rekommenderas, men vill man använda stora bländare ute dagtid behöver man ett ND-filter pga. att lägsta ISO är 200 och kameran bara går till 1/4000.

Hej!

Kolla länken rulla ner en lång bit så tar han, Kirk Tuck, upp fenomenet...

http://visualsciencelab.blogspot.com/2011/01/olympus-epl2-final-installment-kirks.html

Verkar för övrigt vara en riktigt trevlig kamera....

Hans

Tack Helena och Hans! hm visserligen lär väl jag inte sikta direkt i solljus men man kanske skall kolla på en e-p1 istället ligger ungefär i samma pris och den har ju iso 100 vilket jag gärna vill ha då jag säkerligen kommer använda f1.7 ifall jag köper det objektivet.

E-P1 verkar också vara en trevlig kamera. Känner två som har den och båda är nöjda. Båda använder dock bara gamla manuella objektiv. Om du har tänkt använda AF, tänk på att den är snabbare i E-PL2 än i de tidigare modellerna, särskilt med den nya kitzoomen.

En annan grej; de där röda fläckarna blir bara tydliga om man tar bilder mot solen på relativt små bländare. Har hört att de dyker upp runt f/8. På största bländarna ser det mer ut som vanlig lens flare.

Har E-P1 också 1/4000 som gräns? I så fall skiljer det bara ett steg och det räcker inte i solljus. Igår var jag tvungen att blända ned till 5.6 ibland för att det var för ljust för de större bländarna. Vill du använda 1.7 i solljus kommer du att behöva ett ND-filter även på E-P1 (eller polfilter, det stjäl också lite ljus).

Något som bara funkar i E-PL1/2 (inte E-P1/2, tror jag) är att göra fokusrutan mindre. Jag har beskrivit hur man gör på förra sidan.

Jag vill absolut inte avskräcka dig från att köpa E-P1, bara moderera mitt tidigare inlägg om E-PL2 lite, som kanske lät onödigt negativt. :)

E-P1 verkar också vara en trevlig kamera. Känner två som har den och båda är nöjda. Båda använder dock bara gamla manuella objektiv. Om du har tänkt använda AF, tänk på att den är snabbare i E-PL2 än i de tidigare modellerna, särskilt med den nya kitzoomen.

En annan grej; de där röda fläckarna blir bara tydliga om man tar bilder mot solen på relativt små bländare. Har hört att de dyker upp runt f/8. På största bländarna ser det mer ut som vanlig lens flare.

Har E-P1 också 1/4000 som gräns? I så fall skiljer det bara ett steg och det räcker inte i solljus. Igår var jag tvungen att blända ned till 5.6 ibland för att det var för ljust för de större bländarna. Vill du använda 1.7 i solljus kommer du att behöva ett ND-filter även på E-P1 (eller polfilter, det stjäl också lite ljus).

Något som bara funkar i E-PL1/2 (inte E-P1/2, tror jag) är att göra fokusrutan mindre. Jag har beskrivit hur man gör på förra sidan.

Jag vill absolut inte avskräcka dig från att köpa E-P1, bara moderera mitt tidigare inlägg om E-PL2 lite, som kanske lät onödigt negativt. :)

Ah okej, nä jag lär väl knappast gå över 5.6 allt för ofta iallfalla :) ja precis den är nyare och så har den inbyggd blixt som kan vara trevligt då jag antar att jag kan synka med min metz blixt ? Hittade också på roberwhite.com, pannys 20 för 2000:- får hoppas inte frakten är för dyr bara så man tjänar på att köpa utomlands.

Har själv e- p1 & de fördelar den har mot e-pl2 är kvalitetskänslan samt en extra inmatningsratt, om detta känns viktigt så gå på den. Annars så har ju pl2 möjlighet till evf samt inbyggd blixt & det som nämnts.

För mig så var det mest en känslomässig grej & att jag fick min p1 så billigt med zoomen & 17 : 2.8 med tillbehörssökaren.

Okej får nog ta och åka till mediamarkt någon dag och känna på båda två och kanske kolla på e-pl1 också. Så man får det som känns bäst att hålla i.

En sak jag har glömt varna för är att det finns risk att ens vanliga systemkamera blir försummad när man har skaffat en sån här kamera. :) Trots att jag älskar min 5D och särskilt objektivet 35L slutar det nästan alltid med att jag tar E-PL2 istället, i alla fall när jag ska fota på dagtid. Jag har t.o.m. börjat fundera på att sälja ett par lite använda Canon-objektiv och köpa ett par till Olympus istället.

Hehe jag skall själv sälja mitt carl zeiss objektiv för att införskaffa e-pl2 så vi får se hur mycket man kommer behålla tillslut :D men kör ju makro med min 50d och har ett 100mm L makro som jag älskar så kommer nog få stanna kvar i min väska ^^
Har ju haft e-510 innan och något jag vet är att olympus objektiv är svårslagna. Hade makrot 50mm f2 som var helt underbart, förstår egentligen inte varför jag bytte till canon till att börja med.

Det där 50/2-macrot verkar vara mångas favorit. Har hört rykten om att det ska komma en µ4/3-version av det. Hoppas det är sant för jag skulle väldigt gärna vilja ha ett 50mm-objektiv med bra närgräns (även om det inte är äkta macro) till E-PL2. Eftersom man får ett utsnitt liknande ett 100mm på FF borde det passa bra till porträtt också, men jag skulle nog använda det till lite allt möjligt.

Ja det är riktigt bra, sylvasst redan vid f2. Japp har också hört rykten om det, hoppas verkligen att det stämmer för det är riktigt bra för porträtt / halv makro.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar