Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
henq skrev:
Jan: Slå av spegeluppfällning? ("anti-shock")
Eller om du använder lajv vju så kan det ju ta oändlig tid att fokusera om man har dålig kontrast/lite ljus.

Annars låter den defekt.

Hittade anti-shock i en meny, hittar inget i handboken om det.
Fungerar nu.

/jan
 
Nelar skrev:
Tack Henrik, nu är jag inne och ändrar i P.

Har ni några tips på hur man får himlen att se trevligare ut. Har haft problem att den blir vit/grå när den borde vara blå med moln. Detta händer speciellt när ljuset inte kommer bakifrån.

Några inställningar man bör ändra på direkt, har dragit ner på brusfiltret.

Det låter som att himlen är överexponerad, men posta gärna en bild som illustrerar hur det ser ut. Har du motljus och du inte exponerar efter himlen så kommer den att bli mer eller mindre vit med vilken kamera du än har. Exponerar du efter himlen så kommer dock allt det andra att bli ganska mörkt.
 
Macro med 14-42

Provade 14-42:an idag och tyckte att den kan nog funka rätt bra för macro ändå, eller??

/jan
 

Bilagor

  • p8050555--400.jpg
    p8050555--400.jpg
    50.5 KB · Visningar: 379
Re: Macro med 14-42

herodes skrev:
Provade 14-42:an idag och tyckte att den kan nog funka rätt bra för macro ändå, eller??

/jan

Nej, inte enligt den gängse definitionen av macro där skalan är 1:1 eller större när man iakttar det avbildade föremålet på filmrutan eller sensorn.

Det du har är en närbild som dessutom är bra.

---/Thomas
 
Re: Re: Macro med 14-42

TA0 skrev:
Nej, inte enligt den gängse definitionen av macro där skalan är 1:1 eller större när man iakttar det avbildade föremålet på filmrutan eller sensorn.

Det du har är en närbild som dessutom är bra.

---/Thomas

Tänkte närbild men skrev macro, men är nöjd ändå.
 
Arvid: Det är precis som Jan säger, man får exponera efter himlen eller resten. I din bild med himmel bör det totala ljuset varit mindre, därför går det att få både huset och himlen bra.

Jan: 14-42mm lär ge 1:5 (faktiskt 1:2,5 för småbild alltså) vid 42mm och jag tycker den ger fina närbilder med trevlig bakgrund:
 

Bilagor

  • p6242522.jpg
    p6242522.jpg
    42.4 KB · Visningar: 313
Vitbalans

Denna utan justering mer än autokontrast och färg.
Vitt är inte fint i denna
 

Bilagor

  • p8060785 copy 400.jpg
    p8060785 copy 400.jpg
    57.1 KB · Visningar: 303
Vitbalans

Denna med justering mer än autokontrast och färg.
Har gjort "darken highlights".
Jag tycker det är svårt att få till en vettig vitbalans direkt vid fotograferingen.
Något tips?
 

Bilagor

  • p8060785 copy darkebn highlights 400.jpg
    p8060785 copy darkebn highlights 400.jpg
    52.3 KB · Visningar: 301
henq skrev:
Jan: 14-42mm lär ge 1:5 (faktiskt 1:2,5 för småbild alltså) vid 42mm och jag tycker den ger fina närbilder med trevlig bakgrund:

Smaken är nog delad, men jag tycker inte att bakgrunden är tillräckligt oskarp på blombilden. Med längre brännvidd går det att frilägga detaljer i bilden. Tycker att ca 150 mm ger ett vackert skärpedjup vid blombilder.
 
arneri skrev:
Smaken är nog delad, men jag tycker inte att bakgrunden är tillräckligt oskarp på blombilden. Med längre brännvidd går det att frilägga detaljer i bilden. Tycker att ca 150 mm ger ett vackert skärpedjup vid blombilder.

Ja men dessutom hamnar man ju tyvärr på F5.6 vid 42mm på kitgluggen.
Här är andra extremen. 105mm & F2.8, då har man knappt bakgrund (och inte skärpa på hela blomman):
 

Bilagor

  • p7317298.jpg
    p7317298.jpg
    39.2 KB · Visningar: 287
Re: Vitbalans

herodes skrev:
Denna utan justering mer än autokontrast och färg.
Vitt är inte fint i denna

Hej Jan

Jeg kan se at du har gjort et skifte til Olympus. Det tager altid lang tid at få indarbejdet rutin ved skift til andet fabrikat. (Jobbar selv med Olympus, Nikon og Canon). Der er stor forskel på hvordan man "grejar" de forskellige mærker. Men min erfaring er, at alle tre kan levere samme kvalitet i det færdige billede. Så bliv ved med at "plåta"..og du vil efterhånden få "the Oly Way" på rygmarven :)

Hilsen
Kim
 
Re: Re: Vitbalans

Kim Willer skrev:
Hej Jan

Jeg kan se at du har gjort et skifte til Olympus. Det tager altid lang tid at få indarbejdet rutin ved skift til andet fabrikat. (Jobbar selv med Olympus, Nikon og Canon). Der er stor forskel på hvordan man "grejar" de forskellige mærker. Men min erfaring er, at alle tre kan levere samme kvalitet i det færdige billede. Så bliv ved med at "plåta"..og du vil efterhånden få "the Oly Way" på rygmarven :)

Hilsen
Kim

Jag har fortfarande kvar min Canon 1DS Mark II, svårt att vara utan den trots allt om man vill ha det där lilla extra.
Håller på att prova att ställa in egen vitbalans
mha vitt papper mm på E-510 för att ske vad som sker.

Får se hur E-1:ans efterföljare ser ut, den lär ju komma i slutet av året.....

/jan
 
Om det bara ska vara mörkare så har det inget med vitbalansen att göra. -0,3 eller -0,7 borde fixa det.

Själv kör jag alltid vitbalansen på "solen" utomhus, även om det är lite moln. Tycker att det blir naturligast och så slipper man variationer. Nu verkar autovitbalansen bättre på 510an än min gamla 500, så jag ska testa den framförallt inomhus där man tom har flera olika ljuskällor i samma rum. Funkade i mitt kök och där har jag både lysrör, glödlampor och infallande dagsljus samtidigt. Bättre än vad jag själv fick till med One Touch WB iallafall.

:)

R
 
Senast ändrad:
henq skrev:
är inhandlad!...

...Tänkte senare bygga om några gamla fina Konica-gluggar jag har liggandes, bl a det klassiska Hexanon 40/1.8 pannkaksobjektivet. Borde kunna bli fint för porträtt.


Grattis till det bästa kameraköp som går att göra för stunden!

Hur mycket pyssel är det att bygga om Konicagluggar för Olympus? Går det att bygga om till annat skoj också? Har en liten samling, bl a en 85/1,8 som väl borde vara trevlig...
 
ANNONS