Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Polaridfilter

Tänkte införskatta ett polaridfilter till kameran. Vad kan ni rekommendera till E510:an?

Dessa har jag funderat på:

-Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 58mm Digital high grade Helt-nöjd-garanti! 486 kr

-Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 58mm HMC 392 kr

Kommer jag se någon skillnad på bilderna mellan olika polfilter med kitt-objektiven?

Någon som tagit testbilder med/utan filter?

Re: Polaridfilter

Nelar skrev:
Tänkte införskatta ett polaridfilter till kameran. Vad kan ni rekommendera till E510:an?

Dessa har jag funderat på:

-Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 58mm Digital high grade Helt-nöjd-garanti! 486 kr

-Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 58mm HMC 392 kr

Kommer jag se någon skillnad på bilderna mellan olika polfilter med kitt-objektiven?

Någon som tagit testbilder med/utan filter?

Just polfilter har jag ingen erfarenhet av. Men förut hade jag ett vanligt Hoya UV-filter till mitt 14-54mm och när jag tog lite testbilder visade det sig att de utan filter var en hel del skarpare. Nu har jag köpt Dörr UV-filter med "helt-nöjd-garanti" och de verkar mycket bra, dock har jag inte gjort ngt test än men jag har inte märkt ngn försämring av skärpan.

Re: Polaridfilter

Nelar skrev:
Jag skulle välja det filtret som har en större greppring, för att enklare kunna vrida runt filtret och som även har en filtergänga framtill så att objektivlocket kan sättas på. Hoya HMC uppfyller det kravet.

Däremot till 11-22mm/F2.8-3.5 skulle jag kosta på ett optiskt förstklassigt polfilter, eftersom en extremare vidvinkel har en mer konvex frontlins där filtret kommer väldigt nära denna yta. Till det vidvinkelobjektivet har jag ett Hoya Super HMC, som har en bättre flerskiktsbehandling. Olägenheten är att det saknar gänga framtill.

-Berätta gärna vad du gjorde för val.

Blev ett Hoya HMC, har inte hunnit med å testat det än (är ju mörkt när man kommer hem från jobbet).

Hur gör ni med motsolsskyddet?

Motljusskydd & Polarisationsfilter

Nelar skrev:
Hur gör ni med motsolsskyddet?
En del exklusiva objektiv har en liten lucka i motljusskyddets nederdel, så att man kommer åt att vrida polfiltret med skyddet på plats.

Annars får man ta av skyddet, vrida in lämplig orientering på polfiltret och sätta dit skyddet igen. Visst är det bökigt och det blir ofta fingeravtryck på filtret dessutom.

Jag funderar på om det finns något hopfällbart motljusskydd som passar i polfiltrets främre filtergänga, så att man kan vrida dessa tillsammans, men har inte hittat något.

Så jag undrar också om det finns några bra förslag?

Val av filter

Hej!

Till mina första ZD optiker (bl. a. 14-54, 50-200 btw. bägge till salu med min 510 och E-1) köpte jag uteslutande Hoya Pro 1 UV filter och till den försnämnda ett Pro 1 pol-filter.

B&W filter var ett alternativ men kändes alltför dyra. Efter ett år blev jag less på att Hoya:s filter var ibland svåra att rengöra och köpte ett B&W till min 35-100. Skillnaden i optiska egenskaper torde vara minimal, men däremot större när det gäller enkelheten att hålla filtret rent. Men det kostar mera. Hoyas bra filter räcker långt.

Skaffa inte ett pol-filter till vidvinkelobjektiv av "vidare" form, t.ex. ZD 11-22. Detta ger alltid ojämnt "belysta" delar av bilden vilket märks tydligt på t.ex. himlar i panoramabilder. Detta händer med alla "UW" optiker med pol-filter och effekten går inte att komma ifrån oavsett vad någon säger, filtrets "styrka" kommer att variera mellan olika punkter på himlen.

Det är däremot inte säkert att alla kommer att störas av dessa effekter, mycket beroende på vad man fotar.

Mvh
Haris

Mörkerfotografering

Tänkte ut å fota nån kväll och tänkte nu testa lite inne i värmen...

Har rattat in M och tänkte aktivera Noise reduction men det gick ju inte. Test ställa slutaren till 30s och fick en massa färgade pixlar.

Har ni något förslag på hur jag ska ställa in kameran för att ta i mörker. Har tidigare bara tagit med min fujifilm f31fd med rätt så bra resultat. Vill ju att "riktiga" kameran ska ta bättre bilder än partykameran :)

Test med F31:an. 15s

Den är både mycket ljusare men även mindre kornig och saknar röda å gröna pixlar...

Bilagor

• f31fd.jpg
    f31fd.jpg
    24.3 KB · Visningar: 555
Det måste ju vara någon skillnad mellan tex ISO och bländare för att de ska bli en sån stor skillnad mellan bilderna.Sen vet jag inte varför E-510 ger mer röda/gröna pixlar, men en förklaring kan kanske vara att F31an har kraftigare intern brusreducering. Om du köra E-510ans bilder genom ett brusreduceringsprogramm så borde du kunna få borde bruset.

Du skriver att det inte gick att aktivera noise reduction på Olympusen. Jag vet inte varför det inte går men någon annan med en E-510 kanske kan svara på detta?

f5,6 och iso 100 på E510:an
f2,8 och iso 100 på F31:an

bilden nedan är tagen med e510:an , f3.5, den är lite ljusare men fortfarande prickig. Har även testat att ställa brusfiltret på högsta med det blir ändå prickigt.

Bilagor

• e510-f.jpg
    e510-f.jpg
    27.2 KB · Visningar: 550
f 3,5 jämfört med 2,8 är ju ändå 2/3 steg så jag skulle testat att sätta båda på samma bländarvärde för att få en rättvis jämförelse.

Sen kom jag att tänka på att noise reduction inte funkar om man har kameran inställd på seriebildstagning. Detta pga den extra tid processorn behöver på sig att behandla bilden. Så kolla dina inställningar och är det inte seriebildstagningen så vet jag inte vad det är som gör att noise reduction inte går att använda.

Tackar tackar!

Japp, nu är seriebildstagningen bortkopplad och jag kan ställa in noise reduction :) även de störande prickarna är borta.

Tyvärr kan jag inte på f31:an ställa både slutare och bländare på samma gång så en rättvis jämförelse går inte att göra.

Nelar skrev:

Tyvärr kan jag inte på f31:an ställa både slutare och bländare på samma gång så en rättvis jämförelse går inte att göra.

Prova att ställa in bländaren på 5.6 på F31:an i ett mörkt rum och låt den själv ställa in slutartiden, då kan du sedan ställa in samma på din E-510 om du vill jämföra.

Jag är på gång att skaffa en E-510 och har en fråga.

Vilket minneskort ska jag skaffa och varför?

(bortse från kostnaden)

4GB Compact Flash, Sandisk Extreme III tycker jag är en lagom kompromiss.
Man kan fota jpg i fullfart tills kortet är fullt. IV är marginellt snabbare.

xD är bara att glömma, långsamma och dyra. Jag har iofs ett high speed xD-kort i min, men enbart eftersom jag ägde ett redan + att det kan vara praktiskt att ha ett extra backupkort

Tack för ett snabbt svar.

Det var just xD-korten jag mest undrade över; särskilt som Olympus själva har de i sitt sortiment.

Då glömmer jag dem.

Jag har sedan tidigare SD-kort till min Ricoh, men givetvis måste jag köpa nytt.

Tänk om en det fanns en standard...

Bara en blänkare även i den dedikerade E510-tråden:

Det finns ny firmware, version 1.2.

• Improved the focusing accuracy when using the EC-20 Teleconverter.
  • Improved image stabilization when shooting at slow shutter speeds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar