Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik, har du lust att ta två bilder, likadana, en med S-RGB och en med Adobe RGB och kolla på kameradisplayen om dom ser lika ut? På min ser Adobebilden helblaskig ut, men även S-RGB ser tråkigare ut än på min kalibrerade skärm. Det syns tydligt om du tar tex en bild med hudtoner.

I photoshop ska dom se likadana ut.

Jag vill bara få bekräftat att det inte bara är min kamera som är knäpp.

/Robert
 
Tack!

Skönt att veta att man inte är ensam.

Det är jag som startat tråden på DP också . . . ;-)

Lika bra att röra om på så många ställen som möjligt så kanske Olympus fixar till det snabbt.

;-)

R
 
Ja blir intressant att se hur snabbt de får ut en ny firmware. Brukar det dyka upp uppdateringar långt efter kameran är släppt också? Eller fixar de bara de värsta felen i början.

Snart har den värsta teknikbegeistringen lagt sig, då ska jag börja fotografera igen...
 
Hmm, jag kollade upp hur min E-500 visar S-RGB resp Adobe-RGB, och det är skillnad där också, inte lika tydlig, men den finns. Kanske det är så dom tänkt att det ska vara, eller det kanske finns nån teknisk begränsning som gör att Adobe-RGB inte kan visas rätt.

Man kanske inte ska hoppas för mycket på att dom fixar det, utan ta skeden i vacker hand och köra S-RGB, även om det bär emot, så reprosnubbe man är.

:)

Robert
 
Så här svarade Olympus Sverige:

Hej Robert

Förutsättningarna för korrekt visning av adobe-rgb är att bilderna öppnas på en dator skärm i ett program
som kan arbeta med adobe-rgb, så det är tyvärr inte möjligt att få rätt visning i kamerans skärm.


Vänliga hälsningar Joshua
 
E-510:

Hej och tack för tidigare svar.

Jag har en fråga till:
I alla tester påpekas at sökaren är sämre än tex APS-C kameror.Hur upplever ni som har testat 510:an detta vid praktisk användning ?? När fungerar det. När fungerar det inte/sämre?

Mvh Göran
 
sökare

Det är väl snarare ett retoriskt påstående, samt med visst mått också en urban myt. T.ex. sökaren på min kamera, en E-300 är jämförbar med Nikons (1.6x) sämre sökare i D50 & D70 och Canons (1.5x) sämre sökare i 350D & 400D. Ingen höjdare på någondera, men inget man bryr sig om, efter man lämnat den direkta jämförelsen i butiken.

De bästa sökarna i det något större DX-formatet (1.6x) finns hos Nikon D80 och D200, samt hos Pentax K10D. Hasselblad H3D (0.7x) slår dem alla förstås.

När jag bland de första i Sverige som köpte en E-300 för 2½ år sedan, så oroade jag mig för vad jag hade hört skulle vara den lilla sökaren. Visst var den mindre och mörkare än hos min gamla OM-1, men man fotar inte på samma sätt heller. Jag hade fler oskarpa kort med OM-1 pga felfokus, än jag senare erhöll med en dSLR.

Olympus största sökare finner du hos E-1 samt hos E-300/E-330. De minsta sökarna, men som brukar påpekas ändock ljusstarka, finner du hos E-400, E-410 och E-510. Tänk på att sidbreddsförhållandet även gör att sökarbilden för 4:3 kapas i sidledd jämfört med 3:2. I höjdled är Olympus-sökarna ganska OK relativt sett. Generellt gäller att ju dyrare kamera, desto mer påkostad sökare med prismor istället för speglar.

Ta t.ex. E-500 som är den Olympus kamera som sålt bäst, det är också den kameran som har den sämsta sökaren. Det verkar inte ha bekymrat alla de som är nöjda med den kameran. Från och med E-400 är sökarna framför allt ljusare. Det finns sökarförstorare (ME-1 med 1.2x), men dessa fungerar i mitt tycke dåligt för glasögonbärare; bättre på min gamla E-300 än på min nya E-400 faktiskt.

Live View har både E-410 och E-510, som är ypperligt i vissa situationer. Live View Histogram t.ex. kan vara lärorikt. Man kan även se hur IS jobbar och låser i LiveView.
 
Jag kan bara bekräfta vad Sundvisson säger, det är bara vid direkt jämförelse man märker nån skillnad. Jag tänkte inte ens på det när jag provade den i butiken.
 
Det är alltid trevligt med en stor sökare, speciellt om skärpan skall ställas in manuellt. Vid vissa ljusförhållanden är det svårt att se ifall autofokusen är med. Till E-1 finns en extra bra ögonmussla EP-2, som effektivt stänger ut ströljus från sökaren. Annars besväras jag inte av en liten sökare.
Autofokusen på Olympus senaste modeller är betydligt snabbare och exaktare än E-1.

K&B's Fröderberg testade E-410 och tyckte den var rapp, dock var AF inte lika bra vid t.ex. motljus, men han jämförde med den dyrare Canon 5D.

Mindre spegel ger mindre "klonk" vid exponering, så helt negativt är det inte med mindre sökare och sensor.
 
Är det någon som vet om man får någon form av avståndsangivelse när man använder manuell fokus på E-510?

Såklart inte på optiken eller i sökaren, men iallafall på displayen vid live-view?
Så som man har på många kompaktkameror.
Vore ju trevligt, för att inte säga nästan nödvändigt tycker jag. Om man tex fotar när det är väldigt mörkt ute och AF inte funkar, och det kanske är svårt att se skärpan perfekt när man fokuserar, då kan det ju va ovärderligt att kunna bara sätta fokus till tex oändligheten om man tar en stads-vy eller liknande.
Och har man förgrund några meter bort så kanske man kan räkna lite hyperfokal och sätter fokus till 10m eller vad det nu kan bli som blir lagom.

Utan någon som helst angivelse tror jag man lätt blir lite handikappat vid denna typ av fotografering, eller vad tror ni?
 
Jaha, det var ju väntat när du skulle dyka upp med dina trollande retoriska frågor igen.
Kan du inte komma med någon ny då i så fall, den här frågan har du ju redan ställt en gång i en annan tråd.
 
Sebastianr skrev:
Är det någon som vet om man får någon form av avståndsangivelse när man använder manuell fokus på E-510?


Vore ju trevligt, för att inte säga nästan nödvändigt tycker jag. Om man tex fotar när det är väldigt mörkt ute och AF inte funkar, och det kanske är svårt att se skärpan perfekt när man fokuserar, då kan det ju va ovärderligt att kunna bara sätta fokus till tex oändligheten om man tar en stads-vy eller liknande.
Och har man förgrund några meter bort så kanske man kan räkna lite hyperfokal och sätter fokus till 10m eller vad det nu kan bli som blir lagom.

Första frågan har jag inget svar på, men de scenarior du målar upp kan lösas med hjälp AF-hjälpbelysningen. Rikta kameran på det föremål som du vill att fokus skall ligga på och sedan låser du autofokusen. Komponera om bilden och exponera.
Alternativt kan du använda objektiv från Olympus pro och top pro serier. De har avståndsskala.
 
ANNONS