Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Prissänkt med en tusenlapp: 40-150 mm

Tips till de som funderar på att köpa telezoomen 40-150 mm f/4,0-5,6

Expert Internetbutik och Expert Stormarknader (alltså inte vanliga Expert-butiker) har sänkt priset på denna glugg rejält!

De tar i skrivande stund SEK 1490:-

Så till dem (som jag) som inte skaffade dubbelzoompaktetet och vill ha även telezoomen kan passa på nu.
 
Och då kan jag utan tvekan säga att det objektivet helt klart är värt pengarna. Det ger vi tummen upp för. :)
 
Då så, nu är den inköpt. Det gick ju inte att låta bli, liksom.

Sanningen är att jag var så nära att köpa den vilken dag som helst nu, och tänkte beställa den från Cyberphoto för SEK 2433:- ...
 
Tor ni det kommer en uppdatering för E510 så den klarar att styra de trådlösa blixtarna? Kom ju till SP560. Jag har dock inte sett nåt konkret om E410/E510.
 
Att introducera nya kameramodeller med nya features är ibland ett spel för galleriet, åtminstone i segmentet för P&S. Entry-level DSLRs börjar närma sig den marknadsmodellen, så några godbitar (bullets) att räkna upp i de nya modellernas feature list blir alltmer viktigt med de introduktionsintervall för nya produkter som nu råder, ca 18 mån?

Därför tror jag att Olympus väntar med att utvidga stödet för trådlösa blixtar tills ersättarna av E-410/E-510 kommer ut. Under förutsättning att hårdvaran i E-410/E-510 klarar av den nödvändiga pulsstyrningen, så borde även de gamla kamerorna kunna få en f/w-uppdatering (bells and whistles) med stöd för de nya trådlösa blixtarna, i samband med eller strax efter att de nya kamerorna kommer ut på marknaden i höst eller till julruschen. Förhoppningsvis har Oly då även hunnit bygga upp ett lager av FL-36R/FL-50R'or. Till skillnad mot E-1, så har ju E-3 en inbyggd blixt, annars kanske vi även hade kunnat få se en FL-20R uppgradering?
 
Skakande läte?

Hallå där! Är litet orolig för kameran, men hoppas det inte är något att oroa sig för.

För ett tag sen har det vid avstägning av min kamera kommit en skakande läte från kameran. Har dock inte hittat något (Än) i instruktionsboken om att dammreduceringen skulle aktiveras vid avstängning...

Bara för att kolla alltså, någon annan som har samma "skakande" läte när kameran stängs av?
 
Ingen fara på taket

Hej!

"Skakningen" och medföljande ljudet du nämner är helt i sin ordning. Enligt Olympus görs detta för att säkerställa att sensorn hamnar i "neutralläge" efter att bildstabiliseringen varit igång. Om du stänger av kameran med bildstabiliseringen avslagen, kommer du att märka att "skakningarna" är borta.

Mvh
Haris
 
Tack!

Haris:Det tackar vi för! Testade nu att slå av IS'en och mycket riktigt, inget skakande! Tack så mycket!
 
Hej alla 510-ägare. Även om 520 antagligen står för dörren så lurar jag på att köpa en 510… det finns visserligen andra kameror som jag oxå lurar på, men det beror på vad plånboken kommer att säga om en liten tid. Och 510 med dubbelgluggarna är ju väldigt prisvärd nu verkar det som.

Men ni som äger en; handen på hjärtat – vad tycker ni är mindre bra på er kamera? Vad saknar ni?
 
På själva kameran saknar jag ingenting, jag är mycket nöjd med min E-510.

Det jag kommer att köpa direkt när den kommer, är den billiga vidvinkelzoomen; alternativt en eventuell fast vidvinkel.
 
Hej!

Numera är min E-510:a såld och ersatt med en E-3:a, men jag kan med gott samvete säga att det handlar om en väldigt underskattad kamera med tanke på vilka bilder den är kapabel att ge.

Sista jobbet jag gjorde med den var i november i Indien och när jag idag kollar på foton tycker jag det är konstigt att man kan få sådana resultat med så (relativt) lite pengar. Iofs använde jag 14-54 och 50-200 med kameran, men du förstår vad jag menar.

Man måste ha det klart för sig vilken användning en viss kamera inte är skapad för. E-510.an är bra på mycket men är inget verktyg för en "sportfotograf", men såklart kan man få bra foton på sina barns fotbollsträning om vädret är på ens sida (däremot kommer förmodligen andel av bilder i fokus m.m. inte att vara så hög).

Det jag saknade mest var andra hjulet för justering av bländare. Storleken och ergonomin var mycket bra trots mina stora händer.

Mvh
Haris
 
Jag tycker att 510:an är mycket bra men om jag skulle ta upp något negativt skulle det vara att högdagarna bränner ut emellanåt. Jag vet inte hur olympusen står sig i detta avseende i förhållande till andra kameror men problemet är nog ganska vanligt bland digitalkameror. Kanske är det också mina brister som fotograf och inte kameran som orsakar brända högdagar.

Lösningen för mig är att mäta ljuset noga(finns olika metoder,spot,centrum osv) och fotografera i RAW, då finns det inga problem alls.

I övrigt är 510:an enligt mitt tycke en mycket bra kamera. Kitoptiken är också den klart godkänd. Måste hålla med Franz, det hade inte varit dumt med ett större utbud av optik.
 
Ja, jag tycker den verkar trevlig. Det som jag känner mig osäker inför är väl främst autofokusen som jag förstått är "lite sävlig" om man säger så. Jag har idag en C8080WZ som är en kompetent storkompakt om det är bra ljus. Men i dunkel är den kass, speciellt om det är bråttom. Och det är något som jag helst vill slippa.

Så värst mycket till sportfotograf är jag inte, men det är oerhört irriterande när allt som rör sig försvinner ur bilden innan man hittar fokus. Alternativt sätter på högsta ISO och brusar sönder bilden.

**Signaturen Velig** ;)
 
Då tycker jag du ska prova en E510 i affären, du kommer bli överraskad hur snabbt den fokuserar.

RIKTIGT snabbt blir det med 12-60!
 
Har precis gjort det… den är ju klart prisvärd nu när man kan få 510:an i dubbelgluggskit + FL36 under 7 papp.
 
Nu har jag beställt en E-510, från USA. Kunde inte motstå det när dollar är så låg. Den borde anlända nu i veckan och då ska den hårdtestas mot min gamla E-1. Jag har stora förhoppningar på bildstabiliseringen, hoppas den kan hjälpa mig när jag är på konserter i mörka kyrkor etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.