Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Kartongen är inte öppnad än… ;)

För många nyfikna här på jobbet, så jag smög ner den i väskan direkt. Får försöka hålla mig till aftonen…
 
Stämmer bra det, BLM-1.
Praktiskt att Olympus håller fast vid detta batteri, sitter även i E3.
 
Nu har jag fått kameran och testkört den lite. Allt verkar funka bra, men har en fundering ang ISO-inställningen. När jag hade en E-500 så kunde man ställa in ISO-talet med 1/3-dels steg, dvs 640, 1000 etc, men det verkar som att jag med min nya E-510 inte kan ställa in det så, utan måste hålla mig till hela steg. har inte hittat något i instruktionsboken som tar upp detta. En smågrej, men jag hade gärna sett att de hade haft kvar det på de nyare kamerorna.
 
seb80 skrev:
. När jag hade en E-500 så kunde man ställa in ISO-talet med 1/3-dels steg, dvs 640, 1000 etc, men det verkar som att jag med min nya E-510 inte kan ställa in det så, utan måste hålla mig till hela steg.
Ja, så är det. På E-510 kan man bara ställa ljuskänsligheten i hela steg.
 
Wrotniak skriver i sitt test:

”The E-510 allows to set the ISO only in full EV increments, i.e., 100, 200, etc., but not, for example, ISO 160. I do not consider it a limitation at all. If you think you can see a difference between ISO 200 and 250, you should be playing stock market big time, and not taking pictures.”

http://wrotniak.net/photo/43/e510-rev.html
 
Pris, USA-import

Sebastian, vad jag förstår så importerade du din E-510 från USA. Får man fråga vad slutnotan hamnade på? Jag är själv väldigt sugen på att byta upp mig. Är också inne på att skaffa en 14-54 till den isf. Mvh Magnus
 
Auto-ISO justerar fortfarande känsligheten till vad som helst 100-400, t ex 320. Men det hjälper nog inte er.
Jag håller dock med Wriotniak. På E3:an är det default 1/3 steg men det stängde jag av. Blir mycket rattande för att byta ISO.
 
Håller med att på låga ISO så spelar det ingen roll. Men jag skulle vilja ha möjlighet att ställa in kameran på tex ISO 1000 och 1250 för att få större kotroll över bruset. Inte en helt avgörande detalj men jag hade gärna haft den kvar.
 
Re: Pris, USA-import

Offside skrev:
Sebastian, vad jag förstår så importerade du din E-510 från USA. Får man fråga vad slutnotan hamnade på? Jag är själv väldigt sugen på att byta upp mig. Är också inne på att skaffa en 14-54 till den isf. Mvh Magnus

Jag köpte kameran från Cameta Camera och med tull o frakt och allt så gick det på 5200:-
 
En annan sak jag noterat nu efter att jag uppdaterade firmware är att när jag går in i IS-menyn så måste/kan jag ställa brännvidd själv. Finns det inte så att detta är ställt på auto? När jag har telezoomen 50-200mm på så är det lite jobbigt att gå in där och ändra beroende på vilken brännvidd jag har.
 
Du behöver bara ställa det när du har gamla manuell objektiv på, sådana som inte kommunicerar med kamerahuset. Då talar jag om Olympus OM, Konica Hexanon m flr.

Ditt Zuiko Digital 50-200 är helt kapabelt att berätta för huset vilken brännvidd som är inställd!
 
Jag det var ju det jag trodde. Men om jag struntar i att ange brännvidd, typ låter den stå på 50mm hela tiden så påverkar det inte om jag använder digitala objektiv alltså?
 
Här är mina intryck efter att ha testkört kameran lite under de senaste dagarna.

+ Liten och smidig, särskilt med kitobjektiven.
+ Bra bildkvalitet, och bättre brushantering än E-1
+ Bildstabiliseringen (inga 3-4 steg för mig dock, då jag är ganska stabil på handen, kanske 1-2 steg max)
+ Snabbare autofokus än E-1
+ Skönt grepp, trots sin storlek
+ Liveview, funkar bra om man är medveten om dess begränsningar

- liten, då jag är van vid E-1, men jag vänjer mig.
- Blir lite framtung då jag använder 14-54mm o 50-200mm
- Ung samma eller sämre dynamiskt omfång jmf med E-1
- Liten sökare (upplever E-1 som större)


Min intention med kameran var från början att ha den som backup till min E-1 om den krånglade eller om jag behöver bilder på höga ISO-tal. Men nu har jag bestämt mig för att ge kameran en riktigt chans och om jag om några veckor fortfarande är nöjd med kameran så blir det nog E-1 som blir en backupkamera att använda vid dåligt väder. Alla kameror har ju en inlärningskurva så jag förväntar mig att få allt bättre resultat med den efter en tids användning.
 
Intressant att höra dina åsikter Sebastian eftersom jag länge gått och funderat på en 510'a

Är det inte lite underligt att du tyker att den är bättre än din betydligt dyrare E-3'a =)...

Anledningen till att jag avstått från att köpa 510'an är min osäkerhet kring brushanteringen, det har ju verkat som om den inte riktigt kan mäta sig med konkurrenterna
 
Du menar bättre än min E-1? =)

Hade jag haft en E-3 tvivlar jag på att jag hade tyckt att E-510 varit bättre.

E-1 och E-510 har olika användningsområden som jag ser det. E-1 är riktigt robust och skön att arbeta med då alla inställningar kan göras lätt och man har god överblick på den lilla displayen på toppen av kameran. Samtidigt är ju E-1 en ganska gammal kamera och tekniken utvecklas ju i en rasande fart.
E-510 är inte lika lättarbetad och jag hade gärna haft en liten display på toppen, men det får helt enkelt inte plats på kameran. E-510 har bättre brusegenskaper än E-1 men jag är faktiskt lite besviken på dess dynamiska omfång, då jag trott att det skulle vara iaf lite bättre än på E-1. Mina egna tester såhär långt visar på samma el sämre dynamiskt omfång.

Så ska jag ut och fota en bandymatch i snöstorm så tar jag E-1'an men ska jag på en konsert i dåligt ljus tar jag E-510'an.
 
Test dynamiskt omfång:
E-1
Iso 200
Bländare 4,0
Slutartid 1/1000-dels sek
 

Bilagor

  • e1.jpg
    e1.jpg
    59.6 KB · Visningar: 170
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.