Annons

Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
"Olympus has obviously done the seemingly unthinkable in modern camera design and actually designed a camera for a human being to hold and take pictures with."

DPR
 
Re: Digital Photography Review testar E-510

FranzEA skrev:
Deras test hade jag tänkt bli avgörande för mitt beslut att köpa/inte köpa min kamera. Jag orkade inte vänta, men jag ser nu att det inte hade gjort någon skillnad

Jag orkade inte heller vänta på någon test av min E-300, när jag köpte den för snart tre år sedan.

Visserligen fick den inte "Highly Recommended" av dpreview, men den kameran har visat sig vara en populär, robust och pålitlig kamera, som i händerna på den som lärt sig kameran, fortfarande håller sin ställning mycket väl, tre år senare.

Vad jag förstår, så är just bildstabiliseringen hos E-510, en av de främsta tillgångarna hos den modellen. Det har ju varit ett framgångsrikt koncept tidigare, villket Konica-Minolta, Sony och Pentax/Samsung visat.

Hoppas att just den inbyggda bildstabiliseringen hos dessa bidrar till att fortsätta att bryta marknads-dominansen hos Canikon-duopolet.
 
Hear, hear


Jag hade verkligen lusläst allt jag kom över E-510 men DPR var som de själva skriver väldigt sena med sitt omdöme.

Det finns massor att läsa därute; och även här för övrigt; så det är tämligen enkelt att bilda sig en uppfattning i dagens läge när det gäller att skaffa en ny kamera.

Ja, förutom att klämma på den fysiskt, förstås.

Jag är mycket nöjd med min E-510
 
Senast ändrad:
Jag provade en Olympus E-510 med Olympus 11-22mm på, till skillnad från Canons 40D med Sigma-objektiv på som rent ut sagt var skitsnabbt på att fokusera (inte många millisekunder) , så tog olympusen upp emot 4-5 sekunder på sig att hitta fokus i samma miljö.

Allt detta var inne på Mediamarkt i Lund , med slutartider på både canon och olympus på runt 1/150.

Varför är våra kära olympus så enormt sega på att hitta fokus?
 
Varför det tog så lång tid för dig kan jag inte förklara. Jag har inte 11-22, det kanske är långsamt? För kameran i sig är Inte långsam i jämförelse med konkurrensen i samma miljöer.

Hastighet vid ev 12 (f4 1/250s)
Canon 400d 0.34s
Olympus e-510 0.35s
Pentax k10d 0.37s
Sony A100 0.38s
Nikon d200 0.46s
Nikon D80 0.50s
Pentax k100d 0.51s

Testerna är från oändligt till 2m med kitobjektiven.
 
4-5 sekunder? Det måste stå fel? Millisekunder kanske?

Min Minolta 7000 från 1985 tar inte ens den så lång tid med det trögaste objektivet.
 
nej, verkligen sekunder.... den hittade inte fokuspunkten hur man än "siktade"... den fokuserade fram och tillbaka , och en gång till fram och tillbaka för att sedan stanna på miten med bra skärpa.

(Detta var i exakt samma ljus som canon'en fokuserade snabbt som attsikens!)
 
11-22

Jag har 11-22 på min 500 och har aldrig varit med om något liknande.Den fokuserar blixtsnabbt och är lättare att få fokus med än endel andra objektiv jag har.
 
*snyft* nu har jag lagt ut min E-510 till försäljning.

Eller ska man kanske behålla den som resekamera/backup-hus?
 
Problem med blixten

Tänkte höra om det är någon annan än jag som har problem med att ta kort med den inbyggda blixten?

När jag tar bilder med min E-510 så skickar kameran iväg ca 3 st mindre blixtar innan den riktiga, för bestämma styrkan på blixten, vilket är helt normalt. Dock så gör den det ca 3-4 ggr innan fokus låses och i mörkare förhållanden kan den hålla på länge innan fokus låses. Detta är väldigt störande när man skall ta porträttbilder, speciellt för personen man fotgraferar.

Är det fel på min kamera eller är detta ett känt problem på E-510?
 
Förblixtar används för att motverka röda ögon, och den funktionen kan stängas av i blixtmenyn. Obs att det finns två olika lägen som ger förblixtar mot röda ögon.

Förblixtar används även som fokuseringsbelysning.

Det räcker att du rubbar kompositionen en aning för att kameran ska börja fokusera igen (om du inte har låst fokus), och då fortsätter förblixtarna.

Denna funktion går också attt stänga av.

Se sidorna 32 resp. 44 i bruxen.
 
Ny fast programvara till E-510

I morse släppte Olympus version 1.3 av den fasta programvaran till Olympus E-510. Tips.
 
Hej där! :) Nygammal medlem här på FS.

Måste bara få dela med mig av glädjen att jag idag kunde hämta ut en Olympus E-510 med dubbelzoom kitet på ICA, förlåt, Posten. :D

Min första DSLR så ska bli riktigt lärorikt och intressant att utvecklas med den!
 
Grattis, kommer själv ihåg nöjet med att ladda batteriet, sätta i ett fräscht minneskort och knäppa de första bilderna med en ny kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.