Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Olympus E-500 och 4/3 format
- Trådstartare Thomas Olinger
- Start datum
michagg
Aktiv medlem
Kom att tänka på att Olympus slutit avtal med Panasonic angående utveckling av 4/3-systemet. Detta betyder antagligen att det kommer att hända mycket på detta område inom framtiden. Om jag inte minns fel är även Kodak och Sanyo inblandade i detta koncept.
Panasonic står ju i startgroparna beträffande lansering av D-SLR.
Panasonic står ju i startgroparna beträffande lansering av D-SLR.
MartinB
Aktiv medlem
ogge skrev:
Funderar lite på den där adaptern, ger den ljusförlust och ytterligare brännviddsförändring?
Jag tror inte den ger någon ljusförlust, men givetvis blir det brännviddsförlängning 2x. Vilket i stort sett bara gör den intressant för teleobjektiv.
Nej, brännviddsförlängning blir det inte med en adapter som inte innehåller optik. Skruvar man på ett 300 mm-objektiv så är det 300 mm och ger precis samma resultat som ett 300 mm-objektiv som är byggt för 4/3.
Det blir inte heller någon ljusförlust eftersom det är en adapter som är tillräckligt tunn för att möjliggöra fokus på oändligt.
Det blir inte heller någon ljusförlust eftersom det är en adapter som är tillräckligt tunn för att möjliggöra fokus på oändligt.
MartinB
Aktiv medlem
jimh skrev:
Nej, brännviddsförlängning blir det inte med en adapter som inte innehåller optik. Skruvar man på ett 300 mm-objektiv så är det 300 mm och ger precis samma resultat som ett 300 mm-objektiv som är byggt för 4/3.
Ja, men han pratade ju om att använda OM objektiv med adapter. Adaptern i sig ger ju ingen brännviddsförlängning så klart. Men ett 50mm objektiv blir 100mm. Jag antog att det var det han undrade över. Men förmodligen var jag bara lite trög idag..=)
Nej, ett 50 mm-objektiv blir inte 100 mm. Ett 50 mm objektiv ÄR 50 mm. Det spelar ingen roll vilken kamera som sitter bakom det.
Det här är ett 50 mm-objektiv för 4/3.
Det här är ett 50 mm-objektiv för OM.
De ger båda samma brännvidd och bildvinkel.
Det finns ingen brännviddsförlängning.
Jag förstår ju vad du menar, att ett 50 mm-objektiv ger en annan bildvinkel på en 4/3- än en OM-kamera. Men det är viktigt att hålla isär begreppen som leder till förvirring för många nya. För brännviddsförlängning är faktiskt en helt annan sak som man åstadkommer med andra verktyg.
Det här är ett 50 mm-objektiv för 4/3.
Det här är ett 50 mm-objektiv för OM.
De ger båda samma brännvidd och bildvinkel.
Det finns ingen brännviddsförlängning.
Jag förstår ju vad du menar, att ett 50 mm-objektiv ger en annan bildvinkel på en 4/3- än en OM-kamera. Men det är viktigt att hålla isär begreppen som leder till förvirring för många nya. För brännviddsförlängning är faktiskt en helt annan sak som man åstadkommer med andra verktyg.