Annons

Olympus E-10

Produkter
(logga in för att koppla)

mrsandin

Aktiv medlem
Hej! jag funderar på att köpa en Olympus E-10 digitalkamera. Ska använda den i studio för Porträtt/fashion bilder, är det någon av er som har en E-10 eller har testat den? Duger den i studion, använder nu en Minolta Dynax 800 med en 50/1,7 i studion. Skulle vilja se några bilder tagna med kameran. Vill köra digitalt i studion eftersom friheten då ökar i och med att filmkostnaden försvinner!

Hej

jag sålde min E10 men har nu tillfälle att låna en. Jag skall använda den för produktfotografering med studio blixtar. Kommer att ge fina resultat det är jag helt övertygad om men jag vet också att jag kommer att få arbeta en hel del för nå dit. Den allvarligaste invändningen är fokuseringen. Man vet helt inte om du fått fokus eller ej. Detta gör att du måste ta flera bilder på samma motiv för säkerhets skull. Sedan är buffertbegränsningen ett problem o skrivhastigheten. Under en fotosession vill man ju smida medan järnet är varmt och detta går svårligen med OlyE10. Bufferten blir full och man få be om en stunds paus - irriterande. Jag drog porträtt på 3 syskon för lite sedan, jag alternerade mellan E10 o min F100. Bilderna blev bättre ur F100, inte nödvändigtvis kvaliten men min möjlighet att dra en hel rulle genom kameran utan väntetider gav situationsbilder som är svårare att åstadkomma med E10 eller liknande.

Jag köpte min E10 ny för över 20 ksek men skulle nog ej rekommendera en ens beggad för 10 ksek som ju fanns på Scandinavian. Köp en D100 el D60 istället (det ryktas om ca 23 ksek för en D60 i USA!) D100 bygger på F80 med överlägsen fokusering jmf med E10. I E10/E20 eget forum på dpreview.com så återgår användarena från E20 till E10 just pga av skrivtider, skrivtider som inte var bra ens på E10...

Mvh
Johan

E10 är ju ingen up-to-date kamera precis. Jag har hört många som försökt ersätta sin gamla kamera med den och blivit besvikna.
Håller med om att en D100/D60 nog är väldigt mycket bättre, eller varför inte en beg. D30? Den går redan att hitta för 17Kkr, och priset kommer att sjunka...

Har ni hört att den nya D60 kanske hamnar på runt 20.000kr!!!!! :D

OBS! *kanske*
Isåfall är det bara en sak som gäller - köp Canon D60!

ops.. jag var lite sen.. hehe...

Jag har fortfarande inte lärt mig att läsa alla inlägg innan jag skriver.. :p

Använder en E-10 sedan 1,5 år tillbaka på den reklambyrå där jag jobbar. Har nog tagit över 10.000 bilder med den. I alla möjliga och omöjliga situationer. Själv blir jag nöjd med resultatet.

Plåtar mest för tryck och där är det inga problem och man jobbar lite i Photoshop med bilderna efteråt. Har pressat upp bilderna till mässväggar som är 1,5x2,5 m. Kolla in de bilder som jag har laddat upp här. De är tagna med E-10.

Vi har köpt till ett vidvinkel objektiv som man sätter utanpå det fasta objektivet. Rekomenderas! Själv ville jag alltid innan vrida så jag fick lite mer vidvinkel. Hamnar då på ca 28 mm om man jämför med de vanliga 35mm i vidvinkelläget på originalobjektivet.

Ola :)

Linmajon skrev:
E10 är ju ingen up-to-date kamera precis. Jag har hört många som försökt ersätta sin gamla kamera med den och blivit besvikna.
Håller med om att en D100/D60 nog är väldigt mycket bättre, eller varför inte en beg. D30? Den går redan att hitta för 17Kkr, och priset kommer att sjunka...

Hej
D30 är ju inte sprillans den heller, låg upplösning och dålig AF talar mot den också, men visst - bilderna blir bättre än med en E10...

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar