Annons

Olympus E-1

Produkter
(logga in för att koppla)

druf

Medlem
Hej!

Någon som vet ngt om Olympus E-1?

När kommer den, hur är kvaliten på objektiven (man är ju liksom lite begränsad i det valet!), och varför har de valt att bygga kameran runt en 5 MP CCD?

Är det inte i minsta laget om man vill vara nytänkande och introducera ngt nytt i "proffs d-slr klassen" som man verkar ha som ambition!

hoppas det finns någon vällvillig industrispion där ute !

//Johan
 
Damocles skrev:

Den verkar bli dyr... för dyr för att kunna tävla med D100 och 10D.

http://www.dpreview.com/news/0307/03070101e1ukprice.asp

Om listpriset är något att gå efter, ja. Många prylar brukar dock gå att köpa för runt halva listpriset, NY Times har en artikel som påstås (jag orkar inte registrera mig för att läsa den..) påstå att butikspriset i USA för E-1 blir runt $850. Konceptet är intressant, frågan är hur väl genomtänkt det är bara. Undrar om bildstabiliseringslinser etc är på gång?

http://www.nytimes.com/2003/07/07/technology/07LENS.html

/Martin
 
En intressant artikel i New York Times. Ett litet utdrag ur artikeln följer nu:
Den globala försäljningen av digitala SLR kameror förväntas dubblas i år. Canon och Nikons billigare SLR modeller börjar närma sig $1.000 i pris.
Intressant prisuppgift beträffande Olympus E1 där det förväntade priset är lägre än 100.000 yen (ca $850). Det gör E1 till den billigast digital SLR kameran på marknaden förutsatt att prisuppgiften stämmer.
 
Kameran kommer till hösten och jag ser inget skäl till att tro annat än att den optiska kvaliteten blir mycket hög. Olympus kan göra fantastiskt fin optik (någon här kanske minns Olympus oerhört fina optik för Olympus systemkameror...). Dessutom är Fuji med i 4/3 gruppen och jag blir inte förvånad om Fuji släpper optik till systemet inom en snart framtid. (Fuji gör objektiv till Hasselblad så de kan inte heller vara helt dåliga på detta *s*).

En intressant sak med systemet är att det är väderskyddat. Både optiken och kameran.

5mp räcker mer än man kan tro, man måste ha i åtanke att bildsensorn är liten. 5mp på en liten bildsensor är mer än 5mp på en stor. Skälet till att Olympus valt en liten bildsensor är för att kameran och optiken kan göras mindre.

Jag har sett en massa rykten om priser, men jag har inte sett någon officiell prisuppgift från Olympus. Helt meningslöst att diskutera priset på den idag när den inte ens finns att köpa, mer värt att diskutera priset när den finns ute i handeln. Då först *vet* vi vad den kostar...

Med vänlig hälsning
Roland
 
Kameran kommer till hösten och jag ser inget skäl till att tro annat än att den optiska kvaliteten blir mycket hög. Olympus kan göra fantastiskt fin optik
Det säger jag inget om, optiken är troligen toppen. Jag har själv en E-10 idag, dock har den lite andra problem. Men optiken gör tuvärr inte hela kameran, speciellt inte när vi talar digitalkameror, även om optiken är bland det viktigaste.

5mp räcker mer än man kan tro, man måste ha i åtanke att bildsensorn är liten. 5mp på en liten bildsensor är mer än 5mp på en stor. Skälet till att Olympus valt en liten bildsensor är för att kameran och optiken kan göras mindre.
Men en mindre sensor ställer samtidigt högre krav på optiken, och har sina egna nackdelar. Det är inte bara fördelar med små sensorer.

Jag har sett en massa rykten om priser, men jag har inte sett någon officiell prisuppgift från Olympus
Om du kollade på länken och läst borde du sett att dom priserna hade givits från Olympus UK.
 
Jag har hemskt svårt för att tro att E-1 kommer att bli billigare än 10D, tyvärr.

Olympus byggde redan E-10 & E-20 med en äckligt hög finish & kvalitetskänsla, det vet du Peter. Tyvärr så fanns som du skriver lite andra problem.

Nu verkar det som att E-1 är ännu mer påkostad & dessutom tätad, detta är inte billigt! Vi får bara hoppas på att den trots 5 MP ger ett bildresultat som gör att den är säljbar, jag vet inte hur Olympus tänkt sig få sälja ett helt nytt system om kameran för det första är dyrare än 10D & sedan ger sämre resultat???

Jag hoppas dock att 4/3-standarden kan bana väg för billigare system från Olympus eller någon annan tillverkare, iden är inte så dum.

Vi får väl se....

Larsa
 
FotoZ skrev:
Kameran kommer till hösten och jag ser inget skäl till att tro annat än att den optiska kvaliteten blir mycket hög.
Precis som Nikon, Canon, Minolta och Pentax.
Olympus kan göra fantastiskt fin optik (någon här kanske minns Olympus oerhört fina optik för Olympus systemkameror...)
Men de har ju av någon anledning slutat med systemkameror.
Dessutom är Fuji med i 4/3 gruppen och jag blir inte förvånad om Fuji släpper optik till systemet inom en snart framtid. (Fuji gör objektiv till Hasselblad så de kan inte heller vara helt dåliga på detta *s*).
Ja, det skulle faktiskt vara intressant.

En intressant sak med systemet är att det är väderskyddat. Både optiken och kameran.
Allt sådant får visa sig med riktiga tester i riktiga förhållanden senare. Allt nu är spekulationer.

5mp räcker mer än man kan tro, man måste ha i åtanke att bildsensorn är liten.
Vilket ställer krav på optik.

5mp på en liten bildsensor är mer än 5mp på en stor. Skälet till att Olympus valt en liten bildsensor är för att kameran och optiken kan göras mindre.
Den är inte så mycket mindre än vare sig Canon 10D eller Nikon D100. Titta här. Sant, pixlar är inte allt. Men skulle E1 ligga på, låt oss säga 8 ellet 10MP skulle det vara intressantare.

Jag har sett en massa rykten om priser, men jag har inte sett någon officiell prisuppgift från Olympus.
Ja, jag har letat. Dpreview uppger att Olympus UK säger ett pris, men jag ser ingen länk.
Helt meningslöst att diskutera priset på den idag när den inte ens finns att köpa, mer värt att diskutera priset när den finns ute i handeln. Då först *vet* vi vad den kostar...
Det är ju oxå ganska meningslöst att diskutera kvalitén på kameran innan den finns att tillgå.
Eller...?
 
Det som slår mig när jag läser specifikationerna är att konstruktören har tagit fasta på att skydda kameran för väta och damm. Damm och väta på CCD är inte en höjdare.

Det är nytänkande att bygga in en tvättmaskin i kameran som vid uppstart rensar bildchipet från skräp.

Det är nytänkande att inte bygga kameran för 135-filmsystemet, utan istället bygga den utifrån de egenskaper som CCD:n har. Detta bör kunna ge en kamera som är mindre i storlek och massa, vilket underlättar användningen. Även objektiven bör bli mindre i vikt och volym med ett system som kräver mindre bildyta.

Om sedan idén är hållbar i längden återstår att se. Som nämnts finns det möjligheter att öka pacvkningstätheten för pixlarna och därmed upplösningen. Även om detta skulle vara världens bästa kamera eller id´så gäller det att marknadsföringen fungerar. Det finns exempel på hur sämre produkter har blivit dominerande. Minns videosystemen, VHS, Betamax och V2000, där V2000 kom in försent, men var det bästa systemet. Det tekniskt sämsta systemet VHS vann beroende på att det fanns flest hyrfilmer i detta format.

Olympus systenm enligt en standard 4/3 (fyra delat med tre) lite krystad benämning, men den är om jag förstått det hela rätt en öppen standard vilket gör att pryttlar tillverkade enligt denna specifikation är utbytbara mellan tillverkarna. Detta borde borga för att det dyker upp tillverkare som kommer med kamerahus, objektiv, blixtar mm, så att systemet snabbt växer utan att varje tillverkare behöver ha en komplett uppsttning tillbehör från start, vilket borde leda till att syststemet får acceptans av marknaden. Idag är systemkameramarknaden helt märkesberoende, där det finns alternativa leverantörer av tillbehör, som i bästa fall fungerar med kamerorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.