Annons

Olympus E-1 efterföljare ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska bli riktigt intressant att se vad specsen blir på den. Undrar om allt sånt är fastställt fast det bara är en prototyp, eller om de ändrar grejer fram tills den släpps på riktigt?
 
Efterföljaren ser tyvärr väldigt stor ut, men skall de få plats med alla användares önskemål krävs ett stort hus.

Det ser ut som multispotmätaren från OM-4:an kan vara på väg tillbaks.

Misstänker att många proffs har önskat en större sökare där skärpan går att bedöma bättre. Det är nog inte helt enkelt att förstora upp bilden från den lilla spegeln.
 
E-3 prototypen är inte mycket större än E-1. Det som är större är prisma-huset. Det finns flera gissnar till varför, och jag gissar på någon ny sorts live-view.

Formen skulle ha behållts lite mer från E-1, IMO.
 
Nil novi sub sole

I en aktuell tysk fototidning Fotomagazin 1/07 så lottas en Kommende „Super-Olympus“? ut tillsammans med två gluggar och eventuellt mera prylar för att uppnå prisvärdet på 8000€. Ganska modigt må man tycka, eftersom det enda man sett av denna efterföljare är ju bara en mockup från Photokina i höstas. Ett antal officiellt tagna foton cirkulerar dock på nätet, men annars är väldigt lite känt beträffande prestanda och pris. Senast vid PMA i början av mars nästa år är väl nästa hållpunkt i denna utdragna saga om en efterföljare till E-1...

P.S: Samlar upp lite av tidigare kommentarer och länkar, samt hittade en passande julhälsning...

Ref:
 
Gud vad trevligt :D! När du skriver om att det ryktas om tre nya DSLR-modeller, menar du att det kommer lanseras tre stycken i vår eller kommer de bara visa upp prototyper?
 
Spekulationer inför PMA 2007

u66lan skrev:
..., menar du att det kommer lanseras tre stycken i vår eller kommer de bara visa upp prototyper?
Ska Olympus sälja fler kameror i år räcker det nog inte med att bara visa prototyper på PMA 2007, de bör nog kunna skeppa i volymer redan till sommaren och än viktigare till hösten.

Om man ska spekulera lite, så borde Olympus äntligen kunna presentera specen för E-1P, dvs efterträdaren till E-1. Samtidigt så bör man kunna lansera en E-410 globalt, vilken bör kunna ges en hel del nytt godis relativt E-400, som ju ett halvår tidigare introducerades enbart på EU-marknaden. Storsäljaren E-500, bör få en ersättare E-510, bl.a. med samma sensor som i E-400, samt även med CCD-shift för mekanisk bildstabilisering, dvs med samma teknik som i P&S modellerna. Den nya Kodak-sensorn är ännu inte utnytjad till dess fulla potential i E-400, så förmodligen kommer vi att få mer klarhet i detta, när de nya modellerna presenteras på PMA 2007.

Beträffande vad Panasonic har för planer, så har de ju att dels komplettera sitt DSLR-sortiment med både en enklare modell än DMC-L1K, samt förmodligen på sikt även med dess ersättare. Huruvida sådana nya modeller tas fram gemensamt med andra aktörer inom Four-Thirds gruppen, får framtiden utvisa.

P.S: Även de nyligen introducerade P&S kamerorna SP-550UZ, µ760, µ770SW, samt FE-250, har alla en del tekniskt intressanta lösningar, se t.ex. http://www.photoscala.de/ och http://www.digitalkamera.de/
 
Tack för svaret! Det vore jo otroligt smart av Olympus att lansera DSLR-kameror 2007 i och med att både Canon och Nikon kommer ligga på latsidan detta år och inte lansera några nya DSLR-kameror. Har i alla fall för mig att de inte skulle lansera några nya, kanske har fel?
 
PMA & PIE

u66lan skrev:
...Har i alla fall för mig att de inte skulle lansera några nya, kanske har fel?
Det är ju två stora fotomässor på gång i vår, bägge i mars, så foto-året har ju bara börjat; PMA och PIE. Redan vid Photokina spekulerades det ju om nyheter från bl.a. Canon, Nikon, Sony och Olympus. Det är därför inte helt osannolikt att vi även kommer att få se nya DSLR-modeller från Sony, Nikon och Canon, kanske samtliga med någon modell med sensorer modell större dessutom.

Beträffande Four-Thids så har man ju hos Olympus management gått ut och uttryckligen sagt att vänta till PMA:

-Well, to repeat, the E-400 line will be a keystone to the next-generation E-system. But to our Japanese friends, please just wait a bit more till PMA. We will have so much to announce then that you’ll think “Wow, Olympus has been so slow to announce any new products till now, what’s suddenly gotten into them??” At PMA, the impression will be so clear that anyone will be able to say with conviction, “THIS IS FOUR THIRDS!” All the products will make the greatest use of the 4/3 features, and it will be a lineup without any sacrifices.
 
Re: PMA & PIE

-Well, to repeat, the E-400 line will be a keystone to the next-generation E-system. But to our Japanese friends, please just wait a bit more till PMA. We will have so much to announce then that you’ll think “Wow, Olympus has been so slow to announce any new products till now, what’s suddenly gotten into them??” At PMA, the impression will be so clear that anyone will be able to say with conviction, “THIS IS FOUR THIRDS!” All the products will make the greatest use of the 4/3 features, and it will be a lineup without any sacrifices.
Fy sjutton vad jag läntar nu! Tack så mycket för svaret!
 
Rescensioner av E-330 och datastyrning

I väntan på de nya versionerna av Olympus spegelreflexkameror, så vore det intressant att få lite användarsynpunkter från ägare till E-330.

Intressant är även erfarenheter av styrning av Olympus SLR-kameror från datorn.
 
Kamerastyrning via Olympus Studio

Raison skrev:
Intressant är även erfarenheter av styrning av Olympus SLR-kameror från datorn.
  • E-330 kan ju även kopplas till TVn för att erhålla Live PreView Video, men bara standard PAL/NTSC.
  • Kamerastyrning via Olympus Studio, se tråden:
    Plåta med E-300 direkt till datorn... Väck gärna upp den tråden igen. Jag kan rekommendra Studio, för det funkar bra tycker jag. Alternativet att kompilera en egen modul, nja jag behöver inte någon utökad funktionalitet just nu.

P.S: Jag har inte sett någon användarrecension av E-330 på Fotosidan, ej heller för Leica DigiLux III eller för Panasonic DMC-L1. Olympus har ju sänkt priset på E-330 nyligen, så jag har sett att internationellt så har nya användare tillkommit, med överlag positiva omdömen efter praktiska erfarenheter.
 
Det är bara det att det är sååå tråkigt att använda camera control och skjuta i RAW då det tar en evighet med den sämre usb 1.1 eller vad olympus nu använder. Jag använder e-500 och hoppas att de har ändrat till usb 2.0 på e-330 och e-400..
 
E-1 har visserligen firewire

Endast E-1 har firewire,IEEE-1394, så där är det OK med överföringshastigheten. E-330 & E-400 har tyvärr samma USB-controller som i E-300 och E-500.

De nya kamerorna måste ju ha bara en ny USB-controller, annat vore ju vansinne eftersom många klagat ljudligt på det nuvarande långsamma gränssnittet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.