Annons

Olympus Camedia C-750 ULTRA ZOOM vs Fujifilm FinePix S5000

Produkter
(logga in för att koppla)

yarifol

Medlem
Vilken är bäst? För och nackdelar? Mest kamera för pengarna? Hur blir bilderna? Vilka manuella möjligheter finns det?
 
Hej! Jag är också i köpartagen! Har kollat upp en hel del recensioner och alla säger att c-750 har mycket, mycket bättre bildkvalitet än s5000. Fast det är ju en ganska stor prisskillnad.
www.dpreview.com har kollat på s5000. Tydligen kan man inte kontrollera jpg-komprimeringen själv och den inbyggda är inte speciellt förlåtande.
 
Jättenöjd med Olympus

Kan inte jämföra med Fujifilm FinePix S5000, har ingen erfarenhet av den. På jobbet köpte vi nyligen en Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom och jag kan bara säga att vi är väldigt nöjda med den. Det enda som irriterar mig är den "burkiga" truddelutten som kameran ger ifrån sig då man startar den, den låter billigt för en såpass dyr kamera. Men bilderna blir som sagt var jättebra. Det går att ställa in slutartid och bländare manuellt om man vill, eller så kan du välja tids- eller bländarautomatik. Även skärpan går att ställa in manuellt. Har du varit inne på www.cyberphoto.se och kollat deras kommentarer om respektive kamera? De brukar ge seriösa kommentarer, inte bara det vanliga försäljarsnacket.
 
Re: Jättenöjd med Olympus

Picture skrev:
På jobbet köpte vi nyligen en Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom och jag kan bara säga att vi är väldigt nöjda med den. Det enda som irriterar mig är den "burkiga" truddelutten som kameran ger ifrån sig då man startar den

Håller med men den truddelutten kan man lätt stänga av!
Jag har också en Olympus c-750 och efter att jag äntligen lärt mig den är jag supernöjd med den! Det följer med en 300-sidors lång manual på CD-skivan som många inte hittat. Den är SUPER-bra och väl värd att skriva ut.

En annan fördel med den kameran är att du kan köpa till en konverter längst fram så att du kan skruva fast filter med 55 mm-gänga och att kameran kan ha extern blixt. På så sätt "lever" den längre. Lycka till!
 
Jag har förgångaren som heter 730uz och det är en ganska bra semiproffskamera. Zoomomfånget på denna är oxå 10x. Jag är väl generellt rätt nöjd med mitt inköp. Den har bra manuella möjligheter. Kan köras helt manuell om man vill. Dvs du kan ställa in både bländare och slutartid och samtidigt ser du hur din framvalda exponering förhåller sig till den som kameran tycker är optimal. Du kan även använda dig av manuell fokus.

Min kamera är bara på 3,2 megapixel men det räcker för det mesta.

Nackdelarna som jag har upplevt med min kamera är att när man i ljusa miljöer bländar ner och använder full zoom så blir bilderna riktigt dassiga. Vet inte om 750uz har samma problem.

Min kamera har oxå ganska höga brusnivåer vid högre ISO inställningar.

Det kanske mest irriterande med kameran är fokuseringen som tar ganska lång tid på sig att hitta fokus, speciellt i dåligt ljus. Man kan juh då tycka att det kan vara smart att köra med det manuella fokuset i dåligt ljus. Men det blir nästan ännu lurigare då kamerans EVF inte har direkt bra upplösning och inte heller visar en så tydlig bild när man är i miljöer med lite ljus.

Jag funderar mer och mer åt DSLR hållet just nu. Dels för att få mindre brus i bilderna men även att få upp snabbheten vid fokusering.

Fördelarna med kameran är att om man inte tidigare fotograferat analgot så är den ypperlig att lära sig fota med. Man kan kontrollera det mesta tex vitbalans och man kan kompensera ljusstyrkan på blixten mm.

Jag skulle råda dig att fundera lite på vad du vill med ditt fotande innan du går loss och köper en kamera som du kanske som jag "vuxit ur" redan inom ett år. Ett annat råd jag vill ge dig är att gå till en butik där du kan prova kameran. Ta lite bilder i dålig belysning. Ta bilder i mycket ljus med liten bländare. Ta bilder med blixt. Ta makrobilder. Ta en bild med stativ utomhus så du ser hur pass brusig bilden blir vid långa slutartider.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.