ANNONS
Annons

Olympus be-Tweener E-A1 prototype (E-30?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men E-30:an ligger väl i segmentet under 40D och E-3? Om de bara har plockat lite funktionalitet från E-3 utan förbättringar bör den väl ändå inte kosta mer än en E-3? Bör den inte matcha D90 som kostar under 9000 kr?

:) Till och börja med så har de inte plockat lite av E-3, de har plockat allt utom skalet och sökaren, förbättrat IS, större skärm, förbättrat LIVE-view, ny sensor och minskat vikten.
E-3 kostade 17000 ny, den här verkar hamna runt 11-12000. Det är 5-6000:- billigare.

Återigen, man kan _inte_ ta hänsyn till gamla priser när det kommer uten en ny kamera.

E-30 verkar vara en fin kamera men priset som många uppskattar hamna runt 10000-12000 är för högt i förhållande till konkurenterna anser jag och säkerligen många med mig. För 12000 kr får man tex en k20D med bra optik.

För att bli en riktig konkurrent till de andra så tror jag priset bör ligga runt 8000-9000 kr. Men som sagt vi får se vad priset hamnar på.

Jag tror inte man kan sätta priset enbart efter hur kompetent kameran är heller. Olympus behöver öka sin marknadsandel och därför borde de vara mer aggresiva i prissättningen (som de har varit med 400-serien). På sikt kan det ge större tillverkningsserier och därmed lägre priser och större vinstmarginaler.

På vilket sätt anser du att K20d är ett alternativ förutom priset? Det är ju inte direkt så att du enkelt kan få ett väderskyddat alternativ i Pentax.
Dessutom är den betydligt långsammare både i AF i sekvenstagning, långsammare slutare och långsammare sync. hastighet, fast skärm etc.

Dessutom får du inget popart mode :)

Jag antar att k20D och E-30 kan beskrivas vara i mellanklassen mellan instegsmodellerna och proffskamrorna och att de konkurerar om köparna så att säga. Därav jämnförelsen, förvisso kunde jämnförelsen gjorts mellan någon annan i mellansegmentet.

Detta är ju inte tänkt att bli en vs disskusion men jag tror nog att många potentiella köpare(däribland jag) skulle kunna klara sig bra med det som tex pentaxen erbjuder trots att E-30 har popart mode =). Då blir priset en avgörande faktor.

Kunder är snabba på att värdera nya produkter. E-30 har ingen vädertätning och ingen filmfunktion. Det känns avlägset att prissätta den över en Nikon D90. Skall den ha någon chans bör priset ligga kring 8 000 sek. Vet inte hur E-3 säljer nu, men med tanke på att Canon 40D ansågs vara minst lika bra även om inte vädertätad och priset nu ligger kring 8000 känns kameran dyr.

Kameran finns på cyberphoto nu men utan pris och releasedatum. Någon som sett specar på mått och vikt än? Ser ganska stor ut.. Kan det vara så att den blir någon cm mindre än E-3 bara? Har inte testat E-3 men hållt i den och tycker den är för stor och dyr för att jag skulle köpa den. Hoppas iaf att E-30 blir hyfsat liten jämnfört mot storebror.

Edit: Hittade fram måtten 141.5 mm (W) x 107.5mm (H) x 75 mm (D) och 655g utan batteri så då är den ju i princip lika stor och 145g lättare. Bara slutpriset och hur stor sökare kvar att få reda på då.

Senast ändrad:
Fattar inte vad denna kameran ska gå ut på? Mellan e-520 och e-3? Vad är det som skiljer denna och e-3:an? Vädertätningen? Men ändå är priset samma som på e-3:an... (+ 2megapxlar räknar jag knappt som en nämbar skillnad...)

Hade det inte varit vettigare att köra e-3:an som mellansegment och skaffa en vettig semi-proffs / proffs kamera? Hade man sänkt priset på e3:am (alt e30) så hade den kunnat konkurera med tex 50d/d300.
Normalt brukar man kunna se hur intressant en ny produkt är för svenska marknaden här på FS. Massa trådar med frågor osv. Nu har denna tråden legat ute i 3 veckor och genererat 27 svar. Detta är den enda tråden om kameran.
Tycker olympus satsar tok-fel. Folket vill inte ha en dyr e3-light (där man plockar bort dess största säljargument, den grymma vädertätningen).

Kan ju vara så att en ny e-X är på väg?

Mvh

Stefan

K&B intervjuade Olympus på fotomässan http://www.kamerabild.se/artikel/olympus_e30_massans_stora_nyhet_081116141845-774.html
De nämner ett riktpris på 13-14 tusen. Om det enbart är för huset är det tokdyrt.

"Det har funnits ett stort gap mellan Olympus proffsigaste modell E-3 och den näst mest avancerade E-520. Nu kommer E-30 för den avancerade hobbyfotografen."

Gapet förblir ju exakt lika "stort" iom lanseringen av e-30... Och för övrigt så är inte gapet särskilt stort mellan e-5xx till e-3. Inte större än tex canons 450d mot 50d...

Stefan, jag kan bara tala för mig själv, och orsaken till att jag (och kanske andra) inte skriver så mycket i den här tråden är för att vissa fått för sig att det är en dålig och dyr kamera, när det i själva verket är en av de absolut främsta på marknaden och dessutom prisvärd. Och det verkar som om det inte spelar någon roll hur många argument jag har så har vissa redan bestämt sig för att vara negativ. Och hur kul är det att alltid behöva argumentera och bevisa vad man tycker?

Stefan, jag kan bara tala för mig själv, och orsaken till att jag (och kanske andra) inte skriver så mycket i den här tråden är för att vissa fått för sig att det är en dålig och dyr kamera, när det i själva verket är en av de absolut främsta på marknaden och dessutom prisvärd. Och det verkar som om det inte spelar någon roll hur många argument jag har så har vissa redan bestämt sig för att vara negativ. Och hur kul är det att alltid behöva argumentera och bevisa vad man tycker?

Dålig? Nej. Dyr? Ja.

Håller med dig dock. Det är inte roligt att alltid fajtas för sin sak... Jag har själv haft olympushus ett tag. Kommer ha kvar ett hus, men i övrigt är jag påväg att byta till canon. Jag är någonstans mittimellan just nu. Ser fördelar med ett system som e-30, men helt klart nackdelar också...
Att du och andra gamla olympusforumrävar inte skriver i tråden, kan bero på den förklaringen du ger. Men varför kommer det inga användare från andra märkesdelar hit, eller nya medlemmar? Som det normalt alltid är vid en lansering av en ny kamera? Det verkar verkligen inte vara något intresse alls för denna kameran...

Jag vill inte hacka på något eller någon :) Bara undrar vad olympus håller på med när de lanserar denna kameran som nästan är en exakt kopia av e-3:an (förutom vädertätningen) för samma pris som man får olympus ballaste kamera... e-30 tillför ingenting, förutom en lite lättare vikt än e-3:an kanske.

Hoppas jag har fel och kameran hittar sina köpare. ingen hade blivit gladare än jag :)

Ingen har väl sagt att kameran är dålig? Däremot känns den inte speciellt prisvärd. Prismässigt bör den väl hamna mellan E-3 och E-520 även vid introduktion? Jag och kanske även vissa andra i tråden ifrågasätter positioneringen.
E-3 skulle konkurrera med D300 och 40D. Nu släpps E-30 och skall in i samma segment. Tvivlar inte en sekund på att E-30 tar minst lika bra bilder som E-3.

Ingen som klämde på E-30 på fotomässan?

Återigen - E-30 är INTE en nedbantad E-3. Det är en det är en uppdaterad E-3 -vädertätning. 5000:- billigare.

Jag klämmde på den och ville knappt lämna tillbaka den. De satt bättre i mina händer än E-3, viktskillnaden var uppenbar. Sökaren var bättre för oss med glasögon, AF kändes mindre nervös, live-view funkade _mycket_ bättre, knapparna går att programmera ännu mer,

Det finns ingen kamera som har snabbare AF till något pris och det är den billigaste med snurrbar skärm.

Återigen - E-30 är INTE en nedbantad E-3. Det är en det är en uppdaterad E-3 -vädertätning. 5000:- billigare.

Jag klämmde på den och ville knappt lämna tillbaka den. De satt bättre i mina händer än E-3, viktskillnaden var uppenbar. Sökaren var bättre för oss med glasögon, AF kändes mindre nervös, live-view funkade _mycket_ bättre, knapparna går att programmera ännu mer,

Det finns ingen kamera som har snabbare AF till något pris och det är den billigaste med snurrbar skärm.

En olympus e-3 kan man få för runt 14:000. e-30 verkar också hamna däromkring. Inte verkar den bli 5000:- billigare.

Om det nu är så att den skulle vara en uppdaterad e-3:a vad hände då med att den skulle vara i segmentet mellan e-520 och e-3? Det faller ju helt...

Snurrbar skärm köper jag. Det är ett argument för både den och e-3.

Men visst. Priset kanske blir runt 8000:-, ett rimligt pris. Och den kommer säkerligen då hitta köpare, men inte till ett pris där man kan få e-3:an. Vädertätningen är ett tyngre argument än en bättre live-view och 2megapixlisar extra. (Fler konkreta fördelar hittar jag inte, och att live viewen skulle vara bättre är efter ditt hands on test.)

Jag är överens om att vi inte är överens :) ;)

En olympus e-3 kan man få för runt 14:000. e-30 verkar också hamna däromkring. Inte verkar den bli 5000:- billigare.
Lol!
Jag pratar ju fortfarande ListPriset! :)
Det går inte att jämföra en kamera som varit ute på marknaden med en som precis kommer ut i pris. Eller skjuter Canon sig rejält i foten när 40D kostar 7500:- och 50D 10500:-? 4000:- Mer för några fler pixlar och sämre bilder på hög iso?

E-30 kommer in på ett listpris som är ca 5000:- lägre än det listpris som E-3 kom in på.

Om det nu är så att den skulle vara en uppdaterad e-3:a vad hände då med att den skulle vara i segmentet mellan e-520 och e-3? Det faller ju helt...
Nix. Utveklingen går framåt. Dessutom vet jag nått som inte du vet ;)

Stefan, jag måste bara fråga dig, varför valde endel att betala ca 12000:- för en Canon 40D när Canon 400D hade nästan allt som 40D hade till halva priset? 40d hade ju inte ens en riktig vädertätning!

E-30 är en fantastisk kamera som är värd varenda öre mer än det E520 kostar. Att Olympus sedan har en vädertätad variant för lite mer är väl positivt och inte negativt? kom ihåg att för bara ett år sedan så var Canons billigaste vädertätade 1d mk III för 35000, och olympus kostade 15000. Saker och ting förändras. Nu kan du få en fantastisk olympuskamera, utan vädertätning för ca 12000 och med för ett par tusen till. Plus till oss!

Jag är överens om att vi inte är överens :) ;)

Ja med :)

ps. jag har fortfarande inte fått testa din bigma. Jag gissar att du ska på mässan i Göteborg i feb.?

Potääätjto potatooo :)

Jag håller med dig om en del som du skriver, och har aldrig argumenterat mot dig i detta.

Vet inte om jag håller med dig om listpriser. Bättre att kalla priserna för köpar-priser. Vad är köparen beredd att betala för en kamera? Om olympus förväntar sig att få 14.000 för e-3:an, så tror jag att de får sätta ett lägre pris på e-30 för att köpare skall vara beredda att välja den istället.

Men två saker står jag fast vid:
Detta är ingen be-tweener. Detta är en kamera som direkt konkurerar med e-3. För att detta ska bli en be-tweener så behövs det en kamera till från olympus, ett steg högre upp. e-4? Då kommer jag hålla med om att det är en be-tweener. Nu känns det som att olympus, som inte sprutar ut nya grejjer direkt, utvecklar en kamera i ett segement där en serie kameror redan finns... Bättre att lägga sitt krut på ett segment där de inte har något.
Om priset (listpriset!) hamnar på runt 13.000 som det spekuleras i, så tror jag att priset är på tok för högt för det man får. Det må vara så att du vet saker som inte jag (eller allmänheten) vet, och jag kanske måste äta upp min hatt när kameran väl släpps
Drar de ner priset mot 8000:-, då blir detta en annan sak. Då kan jag börja hålla med om att kameran kan hitta nya köpare.

Tycker inte du kan jämföra detta med 40d/50d. Det är ju en modelluppgradering. Snarare 1000d mot 450d. En ny modell från canon som skall rikta sig mot ett nytt segment? Lyckades de? (Jag vet inte!)

Klart du ska få klämma på bigmat i feb! Kan plocka med nya canonkanonen också! (400/5.6 inte inköpt än dock.). Alltid kul att klämma på kameragrejjor.

Potääätjto potatooo :)

Jag håller med dig om en del som du skriver, och har aldrig argumenterat mot dig i detta.
F'låt... Jag ser nog lite spöken :)

Klart du ska få klämma på bigmat i feb! Kan plocka med nya canonkanonen också! (400/5.6 inte inköpt än dock.). Alltid kul att klämma på kameragrejjor.

Blir det en 1d MkII? Jag har fotat lite med både den och mkIII och det är fina grejjer, men passar inte riktigt mitt sätt att fota. Det vore kul om du hade 400'an också så vi kunde jämföra hastighet mot mitt 50-200 som jag kanske har köpt då... Då har du alla odds på din sida :)

F'låt... Jag ser nog lite spöken :)

Blir det en 1d MkII? Jag har fotat lite med både den och mkIII och det är fina grejjer, men passar inte riktigt mitt sätt att fota. Det vore kul om du hade 400'an också så vi kunde jämföra hastighet mot mitt 50-200 som jag kanske har köpt då... Då har du alla odds på din sida :)

Troligen mkII. Trean är lite väl dyr... Står mellan den och 40d. Vetetusan vad man ska välja. Riktigt svårt...
50-200:at lär stå sig rejält bra mot 400:at! Mycket fint objektiv det där!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar