Annons

Byta systemkamera mot kompaktsystemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej. NEX 5n har en aps-c sensor på 16mp. Beskär man den blir det 11 mp i m43. Det är i så fall en beskuren 24mp sensor från NEX 7 som används.

Ja naturligtvis är det inte exakt samma men mycket pekar på att de uppträder väldigt likartat. Kanske en modifierad version bara för Olympus? Den verkar ju dyka upp i fler modeller nu.

Därför tyckte jag det var så konstigt att postaren upplevde så stor skillnad. Kan mer förstå jämfört med ex. GX1.
 
Ja naturligtvis är det inte exakt samma men mycket pekar på att de uppträder väldigt likartat. Kanske en modifierad version bara för Olympus? Den verkar ju dyka upp i fler modeller nu.

Därför tyckte jag det var så konstigt att postaren upplevde så stor skillnad. Kan mer förstå jämfört med ex. GX1.
Sensorer tillverkas från ”wafers” som är ganska stora, cirkulära kiselplattor där man etsat in optoelektriska komponenter med pixlar. Det kan omöjligen vara en modifierad version eftersom antalet pixlar per yta är det mest grundläggande som bestämmer allt det övriga. Innan pixlarna finns där är det alltså bara en kiselplatta helt utan sensormässiga egenskaper.

För övrigt tycker jag inte att de beter sig särskilt likt heller. NEX-5N har ett betydligt lägre brus vid låga ISO-tal och även om de börjar bli mer likvärdiga från ISO 1600 och uppåt, så ger Sonyn bättre färger vid motsvarande mängd brus per bildhöjd. Skillnaden är ungefär den man kan vänta sig med tanke på skillnaden i storlek.

Tillägg: Intressant är dock att Olympusens inbyggda bildstabilisering gör att jag får brusfriare bilder när det är mörkt med den än med Sonyn. Det gäller förstås bara om man inte fotograferar motiv som rör sig och därmed kräver korta slutartider.
 
Jag vet. Det kan väl vara en liknande produkt med teknik som används för NEXn eller menar du att det är omöjligt ha två liknande samtidigt i produktion?

Om prestandaskillnaden verkar vara svagare relativt storleken på sensorn då sensorn är mindre i OM-Dn är det väl tecken på att båda delar sensor(teknik). Annars hade väl OM-D varit avsevärt sämre?


(Jag kan inte quota ordentligt då jag skriver från mobilen utomlands och ett ovanligt dåligt coverband stör dessutom tankebanorna så jag har lite svårt formulera meningar.)

Sensorer tillverkas från ”wafers” som är ganska stora, cirkulära kiselplattor där man etsat in optoelektriska komponenter med pixlar. Det kan omöjligen vara en modifierad version eftersom antalet pixlar per yta är det mest grundläggande som bestämmer allt det övriga. Innan pixlarna finns där är det alltså bara en kiselplatta helt utan sensormässiga egenskaper.

För övrigt tycker jag inte att de beter sig särskilt likt heller. NEX-5N har ett betydligt lägre brus vid låga ISO-tal och även om de börjar bli mer likvärdiga från ISO 1600 och uppåt, så ger Sonyn bättre färger vid motsvarande mängd brus per bildhöjd. Skillnaden är ungefär den man kan vänta sig med tanke på skillnaden i storlek.
 
Vilka objektiv har du använt? Med till exempel 25/1,4 på OM-D är skillnaden mycket liten mot till exempel apdyrt Leica på 5N så länge man håller skapligt låga ISO-tal, vilket man kan göra tack vare bildstabiliseringen. En viss skillnad mellan olika format kommer det naturligtvis alltid att vara.


På mina NEX har jag mest använt Summicron 35/2 ASPH och på OM-D har jag ett Panasonic 20/1,7 och ett Olympus 12/2. Detta är kameror med högst moderna sensorer och att NEX har en större sensor märks ganska tydligt på resultatet. Skulle för övrigt betalt en hel del för att få bildstabiliseringen från OM-D;n i NEX,en.

Mitt inlägg var egentligen inte ett NEX mot OM-D inlägg utan handlade mer om att för min del kör jag nog vidare med en stor och tung kamera till det dyker upp något bra nog. Om Sonys nya lilla `fullformatare´ har lika bra ISO-egenskaper som D800/5DMk3, har hygglig AF samt är rapp, ja då är saken biff.
Den som lever får se;)

/Stephan
 
På mina NEX har jag mest använt Summicron 35/2 ASPH och på OM-D har jag ett Panasonic 20/1,7 och ett Olympus 12/2. Detta är kameror med högst moderna sensorer och att NEX har en större sensor märks ganska tydligt på resultatet. Skulle för övrigt betalt en hel del för att få bildstabiliseringen från OM-D;n i NEX,en.

Mitt inlägg var egentligen inte ett NEX mot OM-D inlägg utan handlade mer om att för min del kör jag nog vidare med en stor och tung kamera till det dyker upp något bra nog. Om Sonys nya lilla `fullformatare´ har lika bra ISO-egenskaper som D800/5DMk3, har hygglig AF samt är rapp, ja då är saken biff.
Den som lever får se;)
Då är vi överens. Jag står i kö för RX1 och kommer troligen köpa en, men det känns ändå inte helt rätt.
 
Dxomark bekräftar min tes, sensorerna är jämbördiga med tanke på storleksskillnaden

"The new Olympus OM-D E-M5 sensor is an important contribution that brings micro 4:3 cameras roaring back into the game. During Photokina 2012, Olympus unveiled two new cameras in the Pen line, the Pen E-PL5 and Pen E-PM2, both of which are equipped with the same sensor as the OM-D E-M5. These Olympus high-end compact hybrids achieve scores that approximate those of their APS-C rivals (such as the Sony NEX). Simply put, the OM-D E-M5 is equipped with the best sensor we have ever analyzed for a micro 4:3, and to date the closest to that of the Sony NEX."
 
Jag valde att köpa en NEX-7. Den är ett år gammal och saknar ett dedikerat hjul för fotoläge. Den kändes dock bra i handen i butiken och suget efter en kamera blev för stort, ville inte vänta till november. En till nackdel är att den inte har en ISO-hotshoe - jag får nog köpa en adapter om jag skall börja använda den.

Nex 6 såg riktigt fin ut men i slutändan valde jag 7 på grund av att jag tror att NEX 6 kan bli något begränsad med endast ett kontrollhjul. Var en av anledningarna att m4/3 försvann ur bilden. En annan anledning till att m4/3 försvann var att sensorn är mindre. Jag tror det finns mer utvecklingspotential i APS-C sensorn (sen får vi se om det går att trycka in en FF).

Objektivutbudet är dock tämligen begränsat för NEX-kamerorna. Jag ser att många vänder sig till leicaobjektiv, är det att rekommendera? Har tidigare fotat med 50mm/1.4 och 11-16/2.8 på D90n. Valde att köpa Sigma 30/2.8 som start.
 
Jag har aldrig ägt någon Panasonic eller NEX så det överlämnar jag till andra. Min arsenal betsår av D90 och D7000 kompletterat med Canon G9 och Nikon P7000. Vid en översyn av mitt system i somras inköptes en riktig fickkamera, Sony RX100 (supernöjd med den).

Vidare sneglade jag på NEX. Men när jag kände och klämde så uteblev kicken på något sätt. Kändes obalanserad och otymplig med större objektiv. Att NEX:arna ger ett bra bildresultat visste jag men.....nej inte min bag.

Så läste jag in mig på Olympus OM-D. Till en början lite svalt men efterhand med större intresse. När jag sedan fick den i handen var det kört. Helrätt för mig! Har nu haft den några veckor och idag, när batterigreppet anlände, kändes den VÄLDIGT rätt. Handhavande, (nja lite plottrigt innan man vänjer sig), funktioner och bildresultat imponerar! Absolut min nya favvo. Denna är det KUL att plåta med.

När det dessutom nu dyker upp riktiga objektivpärlor (ex 60/2.8 Macro, 75/1.8) så är det naturligtvis än mer spännande.

(Tyvärr är jag ingen videoknutte så där har jag inget att tillföra).
 
Man behöver en Ixus eller något liknande, som ryms i en skjortficka. En kamera, som man obemärkt kan ha med sig snart sagt överallt. Det är då inte fråga om att ersätta någon systemkamera, utan ett komplement. Det blir fina bilder och reseskildringar med Ixusen i rätta händer.
 
Man behöver en Ixus eller något liknande, som ryms i en skjortficka. En kamera, som man obemärkt kan ha med sig snart sagt överallt. Det är då inte fråga om att ersätta någon systemkamera, utan ett komplement. Det blir fina bilder och reseskildringar med Ixusen i rätta händer.

Jupp. Så kändes mitt behov också. Nu blev det ju ingen Ixus (har inte koll på dom nuförtiden) utan en Sony RX100. Finns alltid med..... :)
 
Sony RX100 är ju en pocket, som behövs och alltid ryms med. NEX och de med mycket stort zoom-område är inte längre så behändiga de är varken pocket eller system utan något slags mellanformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.