Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olovlig publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

matst76

Ny medlem
Hej !
Jag driver en hemsida där jag presenterar idrottsplatser i ord och bild som jag besökt . Nyligen noterade jag på en offentlig facebookgrupp hur en besökare lagt ut en av mina bilder . Här har personen inte bara lagt ut min bild utan tillåtelse. Han har heller inte angett källa, men det som stör mig mest är att han klippt bort mitt vattenmärke om No copyright .

Jag förmodar att jag inte är den första som råkat ut för detta, dock är det som sagt första gången för mig och jag vet inte hur jag ska agera. Så jag tar tacksamt emot era erfarenheter.

Tack på förhand
Mats

Har du verkligen märkt bilden med No copyright (ingen upphovsrätt)?

Önskar du få bort bilden från Facebook kan du anmäla den till Facebook och begära att den tas ned. Motivera och länka till källan där du ursprungligen publicerat bilden.

Önskar du betalt kan du skicka en faktura på vad din bild skulle ha kostat för att använda om personen frågat om lov + 100% för olovlig publicering + 100% för uteblivet namn om god sed skulle ha inneburit att namn skulle ha publicerats.

Det kan bli svårt att få rätt om det går till domstol om du märkt bilden med no copyright.

Hen kanske trodde att det var ok när det stod "No copyright".
Jag kan inte Facebook så bra, men det kanske går att skicka ett meddelande. Annars kan du göra en kommentar.

Har du verkligen märkt bilden med No copyright (ingen upphovsrätt)?

Önskar du få bort bilden från Facebook kan du anmäla den till Facebook och begära att den tas ned. Motivera och länka till källan där du ursprungligen publicerat bilden.

Önskar du betalt kan du skicka en faktura på vad din bild skulle ha kostat för att använda om personen frågat om lov + 100% för olovlig publicering + 100% för uteblivet namn om god sed skulle ha inneburit att namn skulle ha publicerats.

Det kan bli svårt att få rätt om det går till domstol om du märkt bilden med no copyright.
Hej,

Tack för svar Peter.
Vet inte vad jag fick NO ifrån. Den är märkt med bara copyright.

Mvh
Mats

Hen kanske trodde att det var ok när det stod "No copyright".
Jag kan inte Facebook så bra, men det kanske går att skicka ett meddelande. Annars kan du göra en kommentar.
Man kan försöka med FB:s upphovsrättslabyrint också, om den som lagt ut bilden inte är samarbetsvillig:

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar