Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika vägar att gå ( foto som jobb)

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag antar att frågan var uppe tidigare, har bläddrat bland gamla trådar men jag föredrar att göra en egen tråd och hoppas ni inte är alltför trötta på frågorna.

man funderar ju lite på vilka olika sätt det finns att jobba som fotograf. själv är jag inte intresserad av att jobba i en viss sektor ( mode, bildreportage osv) men jag har funderat lite över dessa alternativ och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut lite.

1. bildbyrå

är det främst bilder för nätet och press det gäller då? alltså det är mest kunder därifrån?
och hur ser alternativen ut ? menar, vad är det man säljer? är det så att man säljer rätten att publicera en bild för varje gång den ska publiceras eller kan man "släppa den fri" utan att man säljer copyrighten? vore väldigt tacksam om någon redde ut begreppen. vad man kan välja att sälja. vilka olika avtalsmöjligheter det finns.

2. uppdrag

ja, här finns väl inte så många frågor.
men beror priset på hur mkt kunden kommer att publicera/använda sig av min bild? menar om jag gör en bild till cd-omslag så betalar kunden för antal ex. av skivan, sedan ska inte kunden ha rätt att publicera den i en tidning tex? ( om man inte köpt upphovsrätten vill säga)

3. "riktiga" fysiska fotografier

det känns väl som det är det som är det man tjänar minst på ( om man nu inte är megastor alltså) men också det som känns mest tilltalande.
sker det nån försäljning av "riktiga" bilder egentligen, är det en smal marknad och vilka vägar/möjligheter finns det där?

4. posters

vad bestämmer priset här? ( förrutom hur bra eller stor man är) upplagan?
 
Hej Anna!

Svarar bara på de som jag själv har erfarenhet/kunskap om.

1. Vet inte mycket om bildbyråers tillvägagångssätt.

2. Jag tror inte kunden kommer betala olika beroende på hur många ex. skivan/boken m.m. trycks i, utan man kommer överrens om ett pris som oftast inkluderar användning till postrar, annonser, omslag o.s.v.

Sen har de flesta dålig koll på upphovsrätten, och de sopm har bättre koll vill ofta skriva kontrakt på att de kan använda bilderna fritt hur mycket och hur länge de vill.

3.

Vad är riktiga bilder?

Oftast när du får ett uppdrag så debiterar du tid. Alternativt bildpris. Vilket timpris/bildpris du tar ätr upp till dig, ditt ryckte och framförallt, vad kunden är beredd att betala. Se även 2.

4. Är det en bild du tagit tidigare som du vill sälja till en kund som vill ha just den bilden så kan jag tänka mig allt från 800kr - 2500kr (eller mer).
Oftast beror priset inte på upplagan.

Är det en bild som tagits speciellt för postern, se 2 och 3.



Hoppas det var till lite hjälp!
 
Jodå, även upplagan är en faktor när man beräknar ett pris för en bild.
Spridningsområde ingår också i beräkningen.

En bildbyrå fungerar väl ungefär som en agent. Du lämnar dina bilder där för vidareförsäljning, mot att de får en viss ersättning per bild som de säljer.
Du kanske får ut mer av att sälja dina bilder direkt till kunden utan mellanhänder, men å andra sidan har dina presumtiva kunder kanske svårare att hitta dig eller få exakt den bild de vill ha. I princip väljer väl alla som behöver en bild att vända sig till en bildbyrå där "allt" finns.

Enklast är att skicka efter BLF:s, bildleverantörernas förenings prislista där man föreslår priser för bilder i olika trycksaker och upplagor. Blf finns även på nätet, blf.se.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar