Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika funktoiner värde? Hjälp i Nikondjunglen önskas...

Produkter
(logga in för att koppla)

TheOddOne

Medlem
Olika funktioner värde? Hjälp i Nikondjunglen önskas...

Hej

Jag letar efter en systemkamera ur Nikon familjen då jag gillar deras grepp samt att jag gillat de Nikons jag använt. Just nu har jag en Kodak bridge kamera som jag inte är överförtjust i.

Jag var först inne på en d3100 men gled sedan över till d90, och nu har jag åter igen ingen aning om vad jag ska välja.
Jag vet att just dessa modeller varit uppe en del för jämförelse men det är mest vikten av nedanstående punkter jaf funderar över.

Jag hade helst haft kontinuerlig video fokus och AF motor i samma kamerahus. Av det jag sett finns inte detta hos Nikon förutom i d7000, och den är över min tänkta budget.

Kameran är tänkt att vara nöjes/all-round kamera och bör fungera skapligt e flera miljöer.
För det hade jag tänkt mig något i stil med ett ljusstarkt 50mm objektiv samt något X-105/180mm, beroende på vad som hittas.

AF motor är ju bra för att få ner objektivkostnaden men köper jag inte ha så många objektiv så gå det kanske på ett ut hur som helst.

Hur är filmfunktion på d90? Jag har inte planer på att vinna en Oscar men hur funkar det utan kontinuerlig AF?

Den lägre vikten och mindre storleken hos d3100 ger den ju ökad smidighet när den ska tas med men det kanske är sak samma när det väl kommer till systemkameror?

Vad bör jag tänkta på rent allmänt i valet av kamera? Alla tankar och förslag uppskattas.
Jag letar i första hand begagnat, bra tänk?
 
Senast ändrad:
Vad gäller AF i huset så håller Nikon på att ersätta de gamla objektiven utan inbyggd motor nu så det blir mindre och mindre viktigt. Det är väl i princip bara 85/1,8 som inte har någon självklar ersättare för rimliga pengar än.

Följande AF vid filmning kan du nästan glömma förutom på Sonys modeller med fast spegel, problemet är att om den tappar fokus en gång går den från ände till ände på för att hitta fokus igen och så är den filmen förstörd.

Dock skulle jag ändå rekommendera en D90, bland annat för att den har dubbla rattar medan D3100 bara har en, det betyder att på D90 kan du ha bländare på den ena och slutartid på den andra eller bländare/slutartid på den ena och exponeringskompensation på den andra beroende på vilket läge du använder. På D3100 kan du ha bländare på ratten, sedan måste du hålla inne en knapp och vrida på ratten för att ställa det andra. En stor skillnad märker man efter ett tag! Dessutom har D90 fler direktknappar på huset medan man måste in i menyerna på D3100.

Ett kit med ett 18-105 VR tror jag skulle bli bra.
 
Precis som Helmetrock säger, strunta i AF-vid filmning, det är helt värdelöst, även på D7000. Jag kör manuellt, fungerar utmärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.