Annons

Olika färgmättnad i Photoshop och Explorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Har ett problem jag skulle vara hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig med. När jag fixar med färgmättnad, skärpa, färger o grejer i Photoshop och är nöjd med bilden så sparar jag den, antingen med Spara som eller Spara för webb. MEN, när jag sen laddar upp bilden och kollar på den här på sajten så är färgmättnaden inte alls vad jag ser i Photoshop, mycket blekare och kontrastlösare färger i Explorer.

Mina bilder det gäller finns på http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=101350

Har detta nåt med färgprofiler att göra eller? Har läst på andra sajter att man ska bädda in dem på nåt sätt när man sparar bilden. Gör det nån skillnad? I så fall VILKEN profil, och måste jag på nåt sätt spara om den i den profilen innan jag börjar redigera färgmättnad m.m. i Photoshop? Helt enkelt, hur gör jag för att se samma sak i Explorer, här på sjten, som jag ser i Photoshop?

Mycket tacksam för svar!
/Markus

Konvertera till färgprofilen sRGB innan du sparar -- allt som behövs! Spara för web ger dig bäst bildkvalitet i förhållande till filstorleken. Du behöver inte bädda in profilen när du sparar till Fotosidan, räcker med konverteringen.

Allright...

Efter nån timmes väldigt intressant, informativ och ingående läsning här bland tidigare foruminlägg så hittade jag lösningen själv! Tack för svaret Love, men det jag var ute efter (novis på allt vad färghantering heter) var lite mer steg för steg-beskrivning så att säga.

Sökte på "Convert to profile" i PS-hjälpen och fick väldigt klart för mig vad jag behövde göra.

"When using the Assign Profile command, you may see a shift in color appearance as color numbers are mapped directly to the new profile space. Convert to Profile, however, shifts color numbers before mapping them to the new profile space, in an effort to preserve the original color appearances."

Såg, som beskrivet, en tydlig skillnad mellan när jag använde "Assign Profile" och "Convert to profile"...

Vad glad man blir när det löser sig! =)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar