Annons

Olika färger i olika program

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har en Dell 2407 WFP HC som jag efter viss möda lyckades profilera med en Spyder 2:a. Efter profilering (och varje gång den laddar profilen vid start av datorn) ser färgerna varmare ut i allmänhet (och neutralgrått ser "rödare" ut precis som det brukar och som jag läst att man brukar uppleva det) och bilder jag behandlat innan skärmbytet ser fortfarande bra ut i PhotoShop och det stämmer riktigt bra när jag beställer utskrift på lab.

MEN - när jag tittar på bilderna i ACDSee (6.0) (eller MS Paint etc) så stämmer inte färgerna alls. De blir överdrivet röda.
Borde inte alla program (och windows) använda samma korrektion och visa på samma sätt som inne i PhotoShop? Det är väl bara LUT-tabellen som profileringen påverkar rakt av?
Finns det nån inställning i ACDSee som jag inte lyckas hitta? Men då det ser lika illa ut i Paint så känns det inte som det är där felet ligger.
Dock stämmer ju PhotoShop bra mot tidigare skärm och andra profilerade skärmar och utskrift på lab,... Men vad brukar man ha för inställningar i Rutan Edit/Color Settings... i PS?
Vad kan annars vara tokigt? (Jag har inte Adobe Gamma i autostarten)
/Johan

Hej

Borde inte alla program (och windows) använda samma korrektion och visa på samma sätt som inne i PhotoShop? Det är väl bara LUT-tabellen som profileringen påverkar rakt av?
Att program borde använda en skärmprofil på samma sätt som Photoshop kan jag hålla med om. Men de gör de inte. Alla program påverkas av LUT-tabellen, eftersom tabellen laddas in på videokortet. Men det finns mer i en skärmprofil än denna tabell. Denna information används av Photoshop, men inte t ex webbläsare.

Stefan

Har nog frågat förut men varför stoppar man inte in profilen i nån drivrutin för grafikkort så att alla program visar lika?

Har nog frågat förut men varför stoppar man inte in profilen i nån drivrutin för grafikkort så att alla program visar lika?
Egentligen är det ju mest programmen som behöver ha koll på vilka färger som skärmen kan visa, så det måste finnas någon funktion som överför informationen om skärmens färgåtergivning från profilen till programmet. Om man lagt in sin profil i bildskärmens inställningar kan ju programmen gå in och kolla där efter profilens/skärmens egenskaper. Men tyvärr gör inte alla program det.

Stefan

Jo, men jag menade att den korrigering av färgerna som t.ex. photoshop kan göra när det läser färgprofilen, varför låter man inte operativsystemet eller grafikdrivrutinen göra korrigeringen så att alla program visar rätt?
Varför ska enskilda program behöva läsa färgprofilen? Finns det nån fördel med att olika program kan visa färger på olika sätt?

Finns det verkligen inget grafikkort med tillhörande drivrutin som kan läsa en färgprofil och ge rätt färger för hela datorn?

//david

Varför ska enskilda program behöva läsa färgprofilen? Finns det nån fördel med att olika program kan visa färger på olika sätt?

Finns det verkligen inget grafikkort med tillhörande drivrutin som kan läsa en färgprofil och ge rätt färger för hela datorn?

//david

Det vore ju fantastiskt bra om vi kunde få en färghantering som såg till att bilderna korrigerades på grafikkortsnivå istället för i programmen, men det har vi inte idag.
En av orsakerna till att tex webbläsare inte har haft en vettig färghantering är att det tar lite längre tid att få upp bilderna på skärmen. Så det är den enda fördelen med att det finns program som inte är färghanterade.
Jag känner inte till något sådant kort. Tror heller inte det fungerar, eftersom de program som redan idag visar korrekt färg skulle få en dubbel korrigering.

Stefan

Men om grafikkortet skötte korrigeringen så skulle inte programmet behöva göra en till.

Hur är det på Mac? Är det en myt att alla program visar rätt färger automatiskt utan att ange färgprofilen för varje program?

Jag tycker att jag är en rätt tekniskt kunnig person men det här med färghantering begriper jag inte för allt verkar så otroligt ologist. Att det är ett problem förstår jag men inte varför det är ett problem.

Men om grafikkortet skötte korrigeringen så skulle inte programmet behöva göra en till.
Korrekt, men eftersom de operativsystem vi har idag inte har sådana funktioner så fungerar det inte.

Hur är det på Mac? Är det en myt att alla program visar rätt färger automatiskt utan att ange färgprofilen för varje program?
Det är en myt, men det finns långt fler program som är färghanterande där, t ex Förhandsvisning och webbläsaren Safari.

Jag tycker att jag är en rätt tekniskt kunnig person men det här med färghantering begriper jag inte för allt verkar så otroligt ologist. Att det är ett problem förstår jag men inte varför det är ett problem.
Läs mina artiklar här på Fotosidan så hoppas jag det framstår som lite mer logiskt.

Stefan

Hej
Jag har en Dell 2407 WFP HC som jag efter viss möda lyckades profilera med en Spyder 2:a. Efter profilering (och varje gång den laddar profilen vid start av datorn) ser färgerna varmare ut i allmänhet (och neutralgrått ser "rödare" ut precis som det brukar och som jag läst att man brukar uppleva det) och bilder jag behandlat innan skärmbytet ser fortfarande bra ut i PhotoShop och det stämmer riktigt bra när jag beställer utskrift på lab.

MEN - när jag tittar på bilderna i ACDSee (6.0) (eller MS Paint etc) så stämmer inte färgerna alls. De blir överdrivet röda.
Finns det nån inställning i ACDSee som jag inte lyckas hitta? Men då det ser lika illa ut i Paint så känns det inte som det är där felet ligger.
Dock stämmer ju PhotoShop bra mot tidigare skärm och andra profilerade skärmar och utskrift på lab,... Men vad brukar man ha för inställningar i Rutan Edit/Color Settings... i PS?
Vad kan annars vara tokigt? (Jag har inte Adobe Gamma i autostarten)
/Johan

Vilken färgrymd använder du? Om du i Photoshop jobbar i AdobeRGB och sedan tittar på bilderna i ett program som inte vet vilken färgrymd bilden har så kommer färgerna att bli fel.

I Firefox 3 går det att aktivera färghantering (även i Windows), så den använder färgprofilen. Detta görs genom att skriva about:config i adressraden, och söka rätt på nyckeln gfx.color_management.enabled och sätta den till true.

Vilken färgrymd använder du? Om du i Photoshop jobbar i AdobeRGB och sedan tittar på bilderna i ett program som inte vet vilken färgrymd bilden har så kommer färgerna att bli fel.
Ska jag krångla till det lite? Det är inte nödvändigt att det blir fel bara för att man har Adobe RGB tilldelat till sin bild. Om du har en skärm som har en färgrymd som motsvarar Adobe RGB:s färgrymd kommer den visas helt korrekt. Det är ju ännu så länge ovanligt med sådana skärmar, och de kostar en bra slant, men de finns. Allt fler skärmar har ju en färgrymd som är betydligt större än sRGB:s.

Stefan

Jag använder sRGB
Skärmen ska även kunna visa en större rymd än så. 92% av NTSC har jag för mig att jag läste någon stans i specen.
/Johan

Jag hade samma problem, och lösningen är rätt enkel.
Du behöver ställa in att ACDSee skall färghantera (använda skärmprofilen) och läsa av färgprofilen i bilderna (programmet gör inte det om man bara lägger in det och kör, man måste ändra det manuellt i menyn). Gör du så ser bilderna ut exakt som det är i photoshop. Man ställer in det i "edit", öppnar ett nytt fönster där man väljer skärmprofil, färgprofil osv).

Dock tror jag att ACDSee 6 är för gammalt för att ha färghantering på det sättet , jag tror att det kom först i version 8 (men är inte helt säker).

Windows bildvisare går inte att ställa inte så att den färghanterar rätt (eller läser bildens färgprofil), så sluta helt enkelt titta på bilderna i deras skitprogram). Windows använder skärmprofilen, men läser inte färgprofilen i bilderna (och är inte designat för att färghantera på den nivån).

/Magnus

I Firefox 3 går det att aktivera färghantering (även i Windows), så den använder färgprofilen. Detta görs genom att skriva about:config i adressraden, och söka rätt på nyckeln gfx.color_management.enabled och sätta den till true.

Anders! Stor tack för denna info! Jag har just provat ditt tips och det funkar utmärkt! Frågan är om inte t.o.m. skärmprofilen laddas, jag tycker det ser ut så! En Adobe RGB-bild uppladdad till en hemsida ser såvitt jag kan se exakt likadan ut i Photoshop (som ju tillämpar även skärmprofilen) och i Firefox 3. Nu ska man kanske bara för detta inte ladda upp en massa bilder på en hemsida i Adobe RGB... De flesta kör ju med Internet Explorer och då blir det blekt resultat. Vi får se om kanske IE 8 kommer med några förbättringar i det här avseendet! Hälsningar
Staffan Johansson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar