Nu skriver jag i o f s alltid kontrakt om jag skall publicera bilder på nätet, men det är mest som en säkerhetsåtgärd och jag kräver i princip målsmans underskrift för modeller under 18, om dom inte är släkt/vänner...
Att det skulle vara olagligt att fota eller publicera bilder på modeller/barn under 18 kan jag inte läsa i dokumentet som länkats till tidigare... Jag tror inte ens det är olagligt att fota nakna barn på en strand och publicera dessa, att det inte är moraliskt riktigt är en annan sak...
Om jag läste rätt så behöver man en överenskommelse och underlaget anger att 15 år som en gräns där man kan förvänta sig att man förstår vad man ger sig in i, t ex en fotosession. Kan man dessutom styrka, t ex med e-mail eller liknande, att man haft för avsikt att publisera bilderna så behöver man i princip inte skriva avtal (även om det självklart är att rekommendera) men det står inget om själva fotograferingen...
Jag kan dock tänka mig andra lagar och paragrafer som kanske kan börja gälla om man t ex tar erotiska naken-foton på barn under 15 år i studio, men jag antar att det inte är det som gäller i det här fallet...