Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olåst fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har nyligen begåvats med 300D:n på jobbet. Försöker lära känna kameran förstås. Men jag håller på att leta mig fördärvad över var inställningen från låst autofokus till medföljande autofokus sitter. Hjälp mig!
 
Nej, du måste inte använda sportläget för att få följande autofokus (AI-servo). Om du fokuserar på något som rör sig så märker kameran det och AI-servo drar igång. Det funkar bra tycker jag. Ett sätt att få igång den om du vill prova är att fokusera på något en bra bit bort, sen riktar du kameran neråt så att avståndet minskar, då brukar den dra igång (svårt att förklara). Men som sagt det finns alltså. Har du kameran i Sportläget så är det ALLTID AI-Servo.
 
Jag har samma problem med min 300v. När jag kör i P, AV eller TV-läge och riktar kameran mot det jag vill ha skärpan på, håller ner avtryckaren till hälften så att skärpan låser sig, och sedan komponerar om, så tar det bara några sekunder innan skärpan ställer om sig automatiskt på fel del av motivet. Fruktansvärt irriterande! Ok, det kanske inte precis var ett svar på din fråga, men ändå...
// Kjelle
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.