Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olämlig bld? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

xtreeem

Avslutat medlemskap
Saken är den att jag har lyckats fotografera en brinnande människa ifrån ett krematorium. Bilden är otroligt högupplöst och detaljerad samt koncentrerad på motivet. Väldigt fin i sig.
Jag vet inte om det finns någon annan som har fotograferat något liknande, bilden väcker såklart starka och blandade reaktioner. Samtidigt är det en verklighet som finns där, det är det som jag vill visa.
Jag skulle vilja publicera bilden, vet ej om det är så lämpligt på fotosidan.se? men gärna i nåt arkiv, fackskrift/ tidning. Har ni nåt att rekomendera? Vart ska jag vända mig? Eller vad tror ni i övrigt?
Tacksam för svar :)

/Jonny

Åtminstone jag vill slippa se den sortens bilder här, de fastnar allt för lätt för gott på hornhinnan. :|

Sen är det en helt annan sak om det fanns en tråd som redan i rubriken varnade för att tråden innehåller rejält magstarka bilder. Då kan de som är känsliga välja att inte läsa tråden, och på så vis slippa se bilderna av misstag. Det skulle vara helt okej för mig iaf. Men jag vet inte om det är ok för Fotosidans crew, fråga dem, vet jag?

Vet anhöriga om att du tagit bilden? Får du visa upp bilden för dem?

Utan tillåtelse från anhöriga skulle jag inte fundera på att visa upp en sådan bild. Med tillåtelse, en helt annan sak. Visst kan en sådan bild vara mycket intressant med tanke på de känslor den kan framkalla.

Vad har man mot sådana bilder?
I Indien så bränner man ju lik till höger och vänster,brinnande döda kroppar är ju inget speciellt, jag skulle nog inte ens uppfatta den som det minsta stötande.
Om du inte försöker skända kroppen på nåt sätt förstås.

Hur "lyckades" du ta den?

Om man ser på reportagefoto överlag så är det väl inte så ofta (antar jag) att fotografer (i krig t.ex.) frågar om de får publicera bilder. Det är iofs en annan situation det förstår jag, men som du själv skriver så är krematorium en del av verkligheten.

Sen vet jag faktiskt inte hur jag själv skulle reagera om jag såg en död släkting som brann. Det beror nog helt på hur bilden presenteras och vart. I ett längre fotoreportage om krematorium eller t.ex. begravningsproceduren så skulle bilden säkert inte bli lika chokerande som om man såg den helt "ensam".

Med en bra och genomtänkt beskrivning, alltså presenterad på ett repektfullt sätt så tycker jag den skulle vara jätteintressant att se i poolen för bilddiskussion här på fotosidan. Där behövs mer allvar och bilder som berör att diskutera.

Människan är inte identifierbar antar jag, men Om så bör du nog avstå med tanke på anhöriga. Annars är det väl bara att klura ut en text till och upp med den. Sen kan du kolla press med förstås..

Döden är en del av livet. Jag tycker inte att bilder på döda människor, om de görs på rätt sätt och med rätt syfte, är stötande. Dock kan det vara olämpligt att publicera bilden här, dels på grund av att inte alla tycker och tänker som mig, dels på grund av att det faktiskt finns barn som surfar på sidan.

Walle skrev:
.......dels på grund av att det faktiskt finns barn som surfar på sidan.
Jag låter inte min 5-åring klicka runt här på egen hand, men egentligen ser nog barn värre saker på nyheter och andra platser ändå. T.o.m på barnkanalen och definitivt på MTV. Äldre barn som surfar kanske aldrig ifrågasätter iof, men som förälder tycker jag iaf att det är lättare att förklara en verklig bild om än otäck för ett barn, än att förklara varför en tjej visar brösten och putar med rumpan eller kryper naken på alla fyra sugande på en klubba på bilder här..

Det är otroligt svårt att säga om bilden är stötande innan man har sett den. Men som någon skrivit tidigare så borde en sådan bild föregås av den klassiska "vissa bilder kan anses stötande för kännsliga personer" (kanske bra namn på en ny bildpool ;) för om man klickar in på den helt oförvarnad så kan det nog bli onödigt fel.

Skulle vara intressant att se fotot även om det kan kännas jobbigt med extrema foton ibland.

Som andra har sagt så bör inte motivet kännas igen av annhöriga, annars e det okej enligt mig.

Finns ju en del fotografer som tar annulunda bilder som kanske inte accepteras av samhället idag.Nicholas Sinclair (www.nicholassinclair.com) har tagit en del extrema foton som kanske vissa inte gillar har för övrigt haft honom som lärare i en fotokurs.

Exempel på foto från honom:

http://www.nicholassinclair.com/franko10.html
(ihopsydd mun)

http://www.nicholassinclair.com/franko1.html

--
Daniel

Jag tycker det största problemet är att du har tagit bilden. Respekt- och hänsynslöst. Allting är inte berättigat att göra bilder av.

Jag tycker att du bör behandla bilden som om den inte finns. Om du själv gillar den kan du väl ha den för eget bruk, men att publicera den och till råga på allt på Nätet tycker jag är helt fel. Konsekvenserna av det kan varken du eller några anhöriga överblicka och bedöma.

Vi i västvärlden har en oerhört traumatiskt relation till döden + väldigt stor respekt för dödas kroppar. Jag har trots mina 38 år t ex aldrig sett en död människa i verkligheten trots att ett antal släktingar och vänner dött genom åren. Bilden ska om den publiceras absolut göra det i rätt sammanhang. Med text och i rätt forum, annars blir det säkerligen personer som reagerar starkt.

Jag antar givetvis att personen ej är identifierbar.

Men samtidigt, det är sant.. vi ser lik på tv nyheterna, i dagstidningarna.. även om det inte är närbilder.

Det är oerhört sträng censur på bilder på döda eller svårt skadade människor.

Alla bilder är nog inte gjorda för att gillas. Att fotografera tycker jag inte alls är respektöst men däremot kan det vara det att publicera beroende på hur det görs..

Alla känsliga bilder bör presenteras med respekt. Dessutom bör fotografen vara beredd på upprörda och starka reaktioner oavsett vart den publiceras, men fel kan jag inte se att det är varken att presentera eller fotografera om syftet med presentationen är genomtänkt. Ibland är det rätt att presentera hemskheter tycker jag, men sättet det görs på betyder.

Jag har blivit tokförbannad på några hemska bilder på fotosidan genom åren, och det har alltid berott på hur vårdslöst de presenterats och fotografens syfte och sätt. Den ena var en illustrerad bild om spädbarnsdöd som presenterades med texten "Hade inget bättre för mig:)" och det jag tycker är underligt är att illustrerade bilder om känsliga ämnen verkar ok att presentera vårdslöst utan större eftertanke medan verkligheten annars ska hyssjas undan. Självmordsillustrationer verkar också ok att presentera hur som helst utan tanke på att de kan träffa fel. Knepigt.. Såna bilder har jag svårare att förstå varför folk gör och presenterar om de inte får ur sig vettiga ord till..

Wow, vilket omfång på responsen!

Allt från t.ex:
bEPH skrev:
Vad har man mot sådana bilder?
I Indien så bränner man ju lik till höger och vänster,brinnande döda kroppar är ju inget speciellt, jag skulle nog inte ens uppfatta den som det minsta stötande.
till:
pareli skrev:
Jag tycker det största problemet är att du har tagit bilden. Respekt- och hänsynslöst. Allting är inte berättigat att göra bilder av.

Jag tycker att du bör behandla bilden som om den inte finns.

Själv känner jag inte så starkt åt något håll, jag har sett vackra såväl som vidriga bilder på lik och brinnande kroppar. Rörliga bilder också för övrigt.

Om man inte är helt avskärmad från media så trodde jag alla var ganska avtrubbade, men tydligen inte. Men jag tror att du själv känner av om det är en bild som bara är vidrig och saknar övrig kontenta, isåfall tillför den nog inte något. Låter dock inte som en sådan bild på din beskrivning.

Svår fråga. För några år sedan blev folk störda av att se reklam för en begravningsbyrå. Så är det nog inte längre. Utveckling.....
En del människor som just haft sorg kan bli jättekänsliga som en del i det de just upplevt. Inte mycket att göra åt, det måste man gå igenom, men man ska kunna ges möjlighet att bli förvarnad så att man kan välja bort det just då.
Vi lever i ett samhälle där äldre tas åt sidan på "hemmet" och där liv och död som är vardag på en bondgård med djur inte upplevs av så många.
En hänsynsfull bild på döden tror jag kan föra utvecklingen framåt och bidra till att vi åter gör döden till en del av livet. En eftertänksam fotograf kan bidra till att göra det svåra lite lättare att tala om, åtminstonde på lite sikt.
Det är nog utveckling vi pratar om här. För min del tror jag det är bra att se obekväma bilder för att kunna utvecklas till mer insikt och det gäller för övrigt inte bara bilder på döden. En bild på en människa i nöd behöver inte nödvändigtvis vara kränkande, utan kan få betraktaren att tänka efter.

Här i Sverige finns det alltid ämnen som är tabu! Ett av dessa ämnen är döden! Det finns bara en sak vi alla kan vara säkra på och det är att vi alla ska dö! Mer komplicerat än så är det inte!

Min syn på döden är att den kan vara en lättnad, en befrielse! De gånger jag har sett människor döda har det varit fridfullt och stillsamt, och man har sett att de har ro! Döden kan vara vacker!

Med tanke på att vi är olika och har olika erfarenheter kanske man ska publicera bilden med en varningstext innan man klickar in på den!

Utan att ta ställning för eller emot så bör öht man tänka på att en bild som hamnar på nätet förlorar man kontrollen över. Man kan aldrig veta vart den hamnar och i vilket sammanhang den kommer att användas.

Publicera den med gott samvete, var bara på det klara med varför du publicerar den (precis som med alla andra bilder). Som många redan sagt så är både döden och kremering en del av vår vardag.

Vi ser krematorier varje dag men vi vill inte tänka på vad som sker där inne. Vi stoppar huvudet i sanden och låtsas som att det som inte finns existerar inte.

Men det sker ju inget hemskt där, samtliga som kremeras har antingen valt det själva eller så har deras anhöriga valt det åt dem. Varför skulle det då vara så fruktansvärt tabu att visa vad som faktiskt sker där? Med den logiken skulle en bild från en jordfästelse vara oerhört kränkande också, respektlöst och hänsynslöst.

Men som vanligt, och som också nämnts tidigare i tråden, så är ju förutsättningen vid en sådan här publicering att personen som utgör motivet inte går att identifiera. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle gå att se vem det är i det här fallet. Tillstånd från anhöriga? Nej varför det? Inte om personen som brinner är anonym.

Jag finner inte en sådan bild det minsta provocerande, det är en så naturlig sak. Jag kan heller inte förstå argumenten för att det skulle vara alltför starkt med en sådan här bild. Det finns ju bra mycket värre exempel på bilder som vi ständigt matas med, bilder på barn som brinner av napalmbombning, bilder på människor som får en kula genom skallen (båda mycket kända bilder/filmsekvenser från Vietnam-kriget), bilder på lemlästade människor som fått stora jack i huvudet av machetes (Rwanda), utmärglade människor som utsatts för tortyr och svält (Andra Världskriget, Balkankrigen). Exemplen är många, sammanhangen likaså. Det är ju som bekant inte bara nyhetsmedia som utnyttjar bilder av det slaget, vem minns inte Benettons reklambilder på döda soldater och svårt AIDS-sjuka människor?

Skydda våra barn mot bilder av kremeringar? Då är det ju viktigare att skydda småttingarna mot bilder av tjejer som putar med både det ena och det andra som Lotta mycket träffsäkert påpekat.

Publicera bilden om du tycker att det finns ett berättigande därtill!

Millmill skrev:
Här i Sverige finns det alltid ämnen som är tabu! Ett av dessa ämnen är döden! Det finns bara en sak vi alla kan vara säkra på och det är att vi alla ska dö! Mer komplicerat än så är det inte!

För övrigt är Sverige inte ensam om att ha ämnen som är tabu; det har varenda land och varje civlisation och alla normalt funtade enskilda individer också. för den delen. Vad som är tabu kan däremot skilja sig. Sen tycker jag att man får respektera att vissa ämnen är tabu.

Med respekt menar jag inte att man inte får ta upp de ämnen, istället menar jag att man ska ge en chans för de som inte vill se/höra/delta att slippa göra det. Därför måste en dylik bild enligt mig föregås av en föklarande text så att de som inte vill se, får en chans att slippa se. Sen finns det ju de också som vill chokera genom att utan förvarning ta upp tabubelagda ämnen. Det är fel, tycker jag, för då har individen svårt att värja sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar