Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okej laptop för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är på jakt efter en ny laptop och efter månaders efterforskningar har jag ännu inte hittat rätt. Jag rör mycket på mig i jobbet och behöver en laptop som är så tunn och lätt som möjligt. Samtidigt behöver den ha en bra skärm för bildredigering (arbetar som fotograf och levererar tryckmaterial till magasin bland annat). Högblanka skärmar går bort iom reflektioner när jag arbetar utomhus.

Jag har jobbat med ASUS i många år och tycker verkligen om designen så fortsätter gärna med det (el ngn liknande)- det är alltså pc som gäller för mig.

Det jag är ute efter är alltså:
* PC
* Lätt vikt (gärna 13-14 tum)
* Lång batteritid
* (tillräckligt ) Bra, matt skärm
* Tillräcklig prestanda för att arbeta med Lightroom/Photoshop
* Bonus om den har bra lagringsutryme
* Snygg slimmad design

(Jag är medveten om att en stationär skärm såklart är optimalt för bildredigering men nu är jag alltså bara på jakt efter just en laptop)

Jättetacksam för alla tips!

Du får mer prestanda för pengarna om du väljer en AMD-CPU oavsett bärbar eller stationär. Fattar inte varför inte Fotosidans medlemmar läser artiklar om datorer utan alltid bara rekommenderar INTEL och då diskuterar olika familjer eller varianter. Rekommenderar inget speciellt märke även om jag själv alltid varit förtjust i ASUS KOMPONENTER när jag bygger stationära datorer.

Men för att redigera foton tycker jag att du framförallt ska fundera på skärmen först . Den är viktigast. What you see is what you get - stämmer inte alltid

Ja, jag tänker också att skärmen såklart är nr 1. Rätt skärm och att den är smidig att bära med. Men, jag har svårt att avgöra vad som är rätt skärm? Har läst massor med recensioner men blir inte jätteklok på vart jag ska vända mig för det :( .

Nu jobbar jag på en ASUS zenbook PURE, inte den mest fantastiska skärm men har fungerat i flera år så jag behöver inte det bästa av det bästa.

Jag hade en XPS och var jättenöjd, men tror inte dom finns med matt skärm som efterfrågades.

Rättning: Det gör dom, så då jag instämma i den rekomendationen

Hej!
Jag är på jakt efter en ny laptop och efter månaders efterforskningar har jag ännu inte hittat rätt. Jag rör mycket på mig i jobbet och behöver en laptop som är så tunn och lätt som möjligt. Samtidigt behöver den ha en bra skärm för bildredigering (arbetar som fotograf och levererar tryckmaterial till magasin bland annat). Högblanka skärmar går bort iom reflektioner när jag arbetar utomhus.

Jag har jobbat med ASUS i många år och tycker verkligen om designen så fortsätter gärna med det (el ngn liknande)- det är alltså pc som gäller för mig.

Det jag är ute efter är alltså:
* PC
* Lätt vikt (gärna 13-14 tum)
* Lång batteritid
* (tillräckligt ) Bra, matt skärm
* Tillräcklig prestanda för att arbeta med Lightroom/Photoshop
* Bonus om den har bra lagringsutryme
* Snygg slimmad design

(Jag är medveten om att en stationär skärm såklart är optimalt för bildredigering men nu är jag alltså bara på jakt efter just en laptop)

Jättetacksam för alla tips!
13-14 tum är på gränsen till fruktansvärt liten skärm... 15 är i min värld absolut minimum. dessutom dras många PC med det bedrövliga formatet 16:9 vilket ger en hiskeligt låg skärm som gör det svårt att redigera bilder på. Oavsett vad man anser i övrigt har Macen bättre proportioner på sina skärmar.

En sökning i prisjakt på AMD/Intel-7, 16GB, vikt under 1,6, IPS matt skärm, detta gav enligt länk. Jag har haft 13,3 och nu 15”, hemma har dessa varit anslutna till en extern men på resa så är det ju laptopen som gäller. Helt klart så är 15” att föredra vid bildredigeringen, det finns ju skapligt tunna 15” datorer också.

Huawei har bra specade laptops med 14" skärmar i 3:2 format med 1440 upplösning. För mellan 14-21k, Sen kanske man inte vill köpa Huawei av andra skäl, men det är upp till var och en.

13-14 tum är på gränsen till fruktansvärt liten skärm... 15 är i min värld absolut minimum. dessutom dras många PC med det bedrövliga formatet 16:9 vilket ger en hiskeligt låg skärm som gör det svårt att redigera bilder på. Oavsett vad man anser i övrigt har Macen bättre proportioner på sina skärmar.

Bäst proportioner för bildredigering har Microsoft Surface. Jag tycker 13-14" är den perfekta kompromissen för släpbarhet och användbarhet. Ingen laptop har tillräckligt stor skärm för längre arbete utan det är ju för att kunna göra saker när man inte är hemma. Hemma får man i vilket fall se till att ha minst en extern skärm.

15" ger dessutom ett betydligt sämre urval på ryggsäckar och cykelväskor med ett bra skyddat laptopfack. Upp till14" finns det en uppsjö till, dessutom snygga. För 15" är du nästan tvingad att skaffa en väska som alla ser att det är en datorväska på 3 mils avstånd.

MacBooks är dock bra laptops och slänger man ut OS/X och installerar Windows så blir dom till och med riktigt bra. Men det blir ju en extra kostnad för operativsystemet om man köper en MacBook.

Senast ändrad:
Varför inte väja den dator man tycker verka optimal för de pengar man vill satsa och sedan ha en lös skärm för redigering?

Om du bara skall använda den hemma så kommer hem desktop ge dig betydligt bättre prestanda per krona. Anledningen att du har en laptop är ju att du vill kunna använda den även på andra ställen dit du förmodligen inte orkar släpa med en lös skärm.

Dell xps hade jag kollat på
Har en Dell XPS 13" (jämte en stationär (icke XPS) som är kopplad till en Nec 24" Spectraview skärm) och faktum är att det är på XPS:en jag redigerar de flesta bilder. Varför, kanske vän av ordning frågar sig !? Jo, därför att den mesta av tiden jag spenderar framför datorn, spenderar jag framför XPS:en. Den stationära datorn (med NEC - skärmen) använder jag (för det mesta) bara när jag skall göra lite mer seriös redigering, i annat fall duger XPS:en gott (för webb - publikationer, t ex).

Kan kort nämna att bilden från Fotö (som finns på min sida) är redigerad på XPS:en (för att ta ett exempel). Färgomfånget (på mitt exemplar) har jag lyckats komma upp till 91% av sRGB (men det kan nog bero på handhavandefel, jag tror att man skall kunna komma upp något högre).

F ö är jag helnöjd med min XPS (som inköptes 2017), och utan att jämföra med något annat, blir det också min rekommendation.

Beror väldigt på hur man reser och vart. Jag reser från hemmet till tre olika sommarstugor, transport från hus till bil 1-2minuter och då tycker jag inte 13-15” spelar så stor roll. Sedan i sommarstugorna så uppskattar jag en större skärm dvs 15”.

Men helt klart, resar man med flyg, tåg, buss etc så förstår jag utmärkt att 13-14” är mer optimalt

Bäst proportioner för bildredigering har Microsoft Surface. Jag tycker 13-14" är den perfekta kompromissen för släpbarhet och användbarhet. Ingen laptop har tillräckligt stor skärm för längre arbete utan det är ju för att kunna göra saker när man inte är hemma. Hemma får man i vilket fall se till att ha minst en extern skärm.

15" ger dessutom ett betydligt sämre urval på ryggsäckar och cykelväskor med ett bra skyddat laptopfack. Upp till14" finns det en uppsjö till, dessutom snygga. För 15" är du nästan tvingad att skaffa en väska som alla ser att det är en datorväska på 3 mils avstånd.

MacBooks är dock bra laptops och slänger man ut OS/X och installerar Windows så blir dom till och med riktigt bra. Men det blir ju en extra kostnad för operativsystemet om man köper en MacBook.

Senast ändrad:
Beror väldigt på hur man reser och vart. Jag reser från hemmet till tre olika sommarstugor, transport från hus till bil 1-2minuter och då tycker jag inte 13-15” spelar så stor roll. Sedan i sommarstugorna så uppskattar jag en större skärm dvs 15”.

Men helt klart, resar man med flyg, tåg, buss etc så förstår jag utmärkt att 13-14” är mer optimalt

Det finns ju relativt billiga skärmar som kommer upp till kvaliteten av en laptopskärm. En sådan kan man ju ha ståendes i sommarstug(an/or) också. Alternativt ha en som man släpar med i bilen också.

Det finns ju relativt billiga skärmar som kommer upp till kvaliteten av en laptopskärm. En sådan kan man ju ha ståendes i sommarstug(an/or) också. Alternativt ha en som man släpar med i bilen också.
Har funderat på detta, men hittade inget enkelt koncept. Var egentligen fortfarande en laptop som bas men en bärbar extern skärm, i större utgåva, vikbar? Tycker laptop fungerar fint som stationär, har haft det i en 7-8år och med en extern skärm över laptopen, och använt utökat skrivbord. En AMD/intel7 med 16GB och 512GB SSD kostar runt 8-11000:- för de som jag tittat på och det tycker jag är OK

Jag har en Surface Book som jag använder när jag åker upp i bergen och då använder jag ofta min Surface Pro som extraskärm. Fungerar ok, men saknar större skärm att redigera på. Så nu när vi skaffat eget uppe i bergen kommer det hamna en skärm där. En TV fungerar också relativt ok att redigera på om man göra sista färgtouchen på laptopskärmen. Man får stänga av HDR och annat otyg på TVn.

Varför inte väja den dator man tycker verka optimal för de pengar man vill satsa och sedan ha en lös skärm för redigering?
För att då försvinner precis HELA poängen med att välja just en laptop... Laptopen är för att man ska kunna göra jobbet på plats och inte hela tiden behöva resa hem för redigering - därför blir laptopens skärm viktig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar