Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okej laptop för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är på jakt efter en ny laptop och efter månaders efterforskningar har jag ännu inte hittat rätt. Jag rör mycket på mig i jobbet och behöver en laptop som är så tunn och lätt som möjligt. Samtidigt behöver den ha en bra skärm för bildredigering (arbetar som fotograf och levererar tryckmaterial till magasin bland annat). Högblanka skärmar går bort iom reflektioner när jag arbetar utomhus.

Jag har jobbat med ASUS i många år och tycker verkligen om designen så fortsätter gärna med det (el ngn liknande)- det är alltså pc som gäller för mig.

Det jag är ute efter är alltså:
* PC
* Lätt vikt (gärna 13-14 tum)
* Lång batteritid
* (tillräckligt ) Bra, matt skärm
* Tillräcklig prestanda för att arbeta med Lightroom/Photoshop
* Bonus om den har bra lagringsutryme
* Snygg slimmad design

(Jag är medveten om att en stationär skärm såklart är optimalt för bildredigering men nu är jag alltså bara på jakt efter just en laptop)

Jättetacksam för alla tips!

Du får mer prestanda för pengarna om du väljer en AMD-CPU oavsett bärbar eller stationär. Fattar inte varför inte Fotosidans medlemmar läser artiklar om datorer utan alltid bara rekommenderar INTEL och då diskuterar olika familjer eller varianter. Rekommenderar inget speciellt märke även om jag själv alltid varit förtjust i ASUS KOMPONENTER när jag bygger stationära datorer.

Men för att redigera foton tycker jag att du framförallt ska fundera på skärmen först . Den är viktigast. What you see is what you get - stämmer inte alltid